Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Eftersnack
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 8307 besök totalt |
Feges väger väl runt 1070-1100kg. Och eriks strax där under. tror jag.
läs diskution på hpc här: http://www.hondaklubben.com/forum/in _________________ Mvh Martin Peterson Bilar: 2st Honda Civic 1200 -78 Audi A4 Quattro 1.8T -01 |
||||||||
Re:
Förstår precis vad du menar.... |
||||||||
Re:
Det tycker jag med.. tyvärr håller inte HPC nån vidare hög kvalité varken på sitt forum eller i trafiken. Vad jag sett av dem iallafall... Trist för de av dem som är seriösa. Ett problem kanske för att bilarna just är så billiga? Grattis till tiderna iallafall! Hoppas kunna få igång min rexx snart med!! ![]() Edit: Snygga till lite i mitt inlägg.. |
||||||||
Re:
1070kg båda bilarna. Min är lite lättare tom, men med mig (blyklump) i så är det helt jämnt. Detta är vikt inkl förare. _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||||
Re:
Tyvärr så är ju medelåldern på de flesta klubbar förutom Porscheklubben och ett par "lyxbilsklubbar" till ganska så låg. Detta gör ju forumen lite barnsligare i mogna medelålders mäns värld. Själv trivs jag som fisken i vattnet på dessa forum ändå, tidiager på Nissan 200sx OGS och nu på HPC. Det är desto intressantare att nivån på oss och mognadsgraden på den stereotypa hondaägaren enligt detta forumet är på "kepsfolk"-nivå. Det är ju ett grovt generaliserande uttryck som jag personligen inte ger mycket för. Den absoluta majoriteten av oss som faktiskt åker på banträffar och kör (inte bara hänger på forumet) är ju 23 år och uppåt grovt uppskattat. Jag vet inte vad som är "kepsfolk" med det? Alla tycker att vi bara är kritiska mot alla andras syn om honda eller att vi försöker tränga oss in där vi "inte hör hemma". Samtidigt så har vi bilar och förare som presterar jättefina resultat både på bana och i SS, men detta är tyvärr i sammanhanget irrelevant för den stora massan medelålders bilintresserade män. Det är denna åsikten som jag personligen vill plocka bort, men det verkar inte gå öht. Det finns t ex en uppsjö med projekttrådar här på forumet med stora projekt från hondaåkare, men de har knappt en enda post medans alla projekt som öht har t ex 911, 318is m fl i topic fullkomligen klottras ner med inlägg. Hur kommer detta sig? Jag skulle gärna vilja ha ett konstruktivt svar från någon som kan uttala sig ofärgat. Jag personligen gillar alla bilar som går att svänga med och har inga problem med att se tjusningen med folks olika infallsvinklar på ämnet banåka, även om jag inte alltid finner det logiska i val av väg att gå för att uppnå målet. Något som det absolut inte känns som att övriga gör så fort det står honda i topic. Ingen kan ju t ex undgått att sugmotorerna honda bygger är något av det bästa man kan köpa, eller att civic/crx hade fina hjulupphängningar i "bruksbilarna" redan på åttiotalet. Jag förstår inte varför det inte finns någon spontan uppskattning för ett svänga-ekipage av märke honda, för det gör det verkligen inte.. ![]() _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||||
Jag vet inte exakt vad min bil väger, men någonstans mellan 950kg -> 1070kg kanske jag vet inte.
Motorn skulle jag tippa på lämnar ca 170-180 hk i motorn. Det är klart lite mer effekt än orginal men samtidigt inte lika vass som en "swapad" civic med Integrans motor B18C på 190hk. Dock med mina vassa kammar har den ett dåligt mellanregister istället. Med någon nyare variant av Gtech mätare fick jag 0-100 på 5.3sek och 402m på 13.9s, med bra däck och fullgasväxlingar. Här är en liten spec på delarna som sitter på bilen ![]() Motorn: Kompression 11,12 Cylindervolym 1635cc (1595cc orginal) Balanserad vevaxel 82mm kolvar Blocket planat 0,1 Portad topp och planad 0,45 Mirafrästa ventilsäten och inslipade ventiler Nya LMAs Blox Type B kammar Blox Type B ventilfjädrar BuddyClub ställbara kamdrev Lättat svänghjul 2 kg 337cc spridare från volvo 940 Turbo Uppsvarvat spjällhus 64mm Matchportat insug Hondata insugspackning Magnicore 8,5mm tändkablar DC 4-2-1 extraktorgrenrör 2" avgas under tanken utan katt Chippad och mappad av WeLav Racing Växelåda: s80 Torsendiff Clutchmaster steg 1 Koppling Shortshifter Chassi: Weitec Ultra GT dämpare Eibach fjädrar 10kg/mm i hårdhet runt om Groundcontrol coilovers Fjäderbenstag fram och bak C-pillar stag Traction bars Energi suspension bussningar i hela chassit (Röda) Blox camberkit bak. ITR Krängningshämmare bak 22mm Bromsar: Honda Legend ok 282mm EBC skivor Carbotech XP8or ATE blue racing vätska Stålomspunna slangar Hjul: Rota Group N 15" fälgar Dunlop Direzza 02G M r-däck 205/50-15 _________________ Fredrik Gehammar Kör: Honda Civic -91 n/a TimeAttackNu Club Challenge 1:a 2021 och 2019 Superstage: 1.18.17 r-däck |
||||||||
Re:
Är inte detta problemet med att kanske inte så många uppmärksammar era resultat? Alltså att ni kanske inte är helt ärliga med korrekta siffor. Då blir det ju genast att folk tänker att man kanske får ta tiderna med en nypa salt också? För hur rättvist är det om endel anger vikt med förare och effekt på hjulen. Medan andra som ex. jag gjorde i listan, anger vikt tom och effekt i motorn. Det skiljer rätt rejält på kg/hk på det sättet. Eller hur? Jag vet fler bilar än hondorna i superstagelistan som uppger felaktiga vikter och effekt. Så det är inte nåt påhopp på er med Honda eller dig Erik. ![]() |
||||||||
Snabba tider till låg objektkostnad, punkt.
Är man endast ute efter forumcred så kan man använda vilka mätmetoder som helst, vill man tävla så sker det lämpligtvis vid samma tillfälle (och valfritt överenskommet "reglemente"). Men det skulle ju innebära organisation etc och det verkar en del bilintresserade var lite allergiska mot (inget med märket på huven att göra). Vid ett samtal med en dynoleverantör kryper det fram att det är svårt att sälja korrekta mätrullar, kunderna (och säljare av trimpryttlar) vill ha glädjemätningar. Tacka sjutton för det när väldigt få jämför objektivt (det är bekvämare att övertyga sig själv att ett neonblått luftfilter ger 10whp). Hondas motorer är plågsamt effektiva och de knäckta styrboxarna är mycket billiga jämfört med alternativen för en del andra. Det är bara synd att det är så få av Hondaförarna som vill tävla på andra ställen än forum ![]() |
||||||||
Re:
Det gnälldes mycket för ett par år sen både från Honda-åkare och Golf-åkare och BMW åkare för att de inte fick köra i Roadsport. Då startade man Streetsport för att de skulle kunna tävla där men då var det plötsligt ingen som var intresserad längre? _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||||||
Re:
om jag kan uttala mig ofärgat och konstruktivt vet jag inte man jag tror det finns ett ganska enkelt svar på det. Eftersom det finns en sån mängd projekttrådar tittar man i de man tycker är intressantast. Jag tittar och skriver i Miata-trådarna eftersom jag troligen kan hitta mest nyttiga saker för mig själv där, BMW-folk tittar och skriver i BMW-trådar för det är de bilarna de kan etc. Titta i de olika trådarna, de som skriver har oftast en bil av samma märke själva, vore konstigt om det inte vore så i Honda-trådarna också då. Ni har ju dessutom ett forum som hanterar en del av de frågor som brukar komma upp här, BMW-folket får ju dras med Autopower... Inte så konstigt att de är aktiva här. Sen kollar jag även in projekttrådar om lite udda byggen och där faller ju inte de flesta Hondor heller in, såvida inte Martin gör en tråd om sin snygga gammel-Civic. ![]() _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||||||
Re:
Ja det är mycket synd. Själv skulle jag gärna tävla, men för stunden så får det ligga i malpåse, men intentionen finns där, så jag kommer med all säkerhet att börja tävlingsköra i framtiden! _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||||
Re:
Var med i Bilsport i Speedster-reportaget förra året:) Sorry for off topic, back to Honda. _________________ Lasse Alfons |
||||||||
Re:
MGB GT -70 300 hk 320 nm 920 kg 3 kg/hk 1:22,31 slicks här var en bil som jag inte hört om finns det mer info om den _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||||
Re:
Jo, men jag vet inte vad min bil har för effekt i motorn eftersom bromsbänken mäter på hjulen. Motoreffekten blir ju jättegissning då. Det bästa hade varit att det stog om det var hjulhästar eller motorhästar som gällde i listan, samt om det är tom bil eller med förare osv. Ett kristallklart reglemente som någon nämnde i tråden. Fortfarande så är det ju inte i närheten av de vikt/effekter som andra ekipage har iaf, så jag ser inte riktigt hur prestationen skulle vara så anorlunda med 4.7 kg/hk istället för 4.9? Men att ta detta vidare till att vi skulle fuska med tiderna är ju riktigt oschysst att påstå. Då börjar vi ju snacka häxjakt. Det är väl ingen som erfrågasatt dina tider, och de är ju mycket mer anmärkningsvärda sett till vikt/effekt än våra? Det var ett lite lågt slag faktiskt. Faktum är att det är ju nästan helt ointressant med vikt/effekt om man studerar listan, det är sällan de effektstinna som går fortast. _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||||
MG-info: http://www.mgb-gt.just.nu/ Knappast jämförbar med någon bil tidigare diskuterad i tråden
![]() Å andra sidan var det 5 grader varmt och fuktig asfalt den dagen (ja, jag var där och frös häcken av mig). _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||||
Re:
Varför tar ni alla inlägg som ett påhopp? Jag har inte påstått att ni fuskar med tiderna. Jag skrev klart och tydligt i mitt första inlägg att jag VET att ni inte gör det. Jag skrev också att det inte va nåt påhopp på er som åker Honda. Det är inget fusk att ange effekt på hjulen osv. Men det vore ju roligare om alla gjorde lika. Ok? Sen va ju skillnaden på mina 4,5kg/hk mot 6,3kg/hk och då är det väl rimligt att jag åker fortare! Eller? Att det skulle va ett lågt slag förstår jag inte. ![]() |
||||||||
Effekten spelar väl ingen roll i konbana? Det är väl det som är finessen...
![]() Jag blev supersugen på att få ihop min nu!!! ![]() |
||||||||
Re:
Tror du på fullaste allvar att folk väljer bort trådar bara för att dom handlar om Honda ![]() ![]() Bara ett ofärgat och konstruktivt svar ![]() |
||||||||
Re:
Superstage kan inte ses som en "normal" konbana. Mycket effekt belönas mer i SS än på andra konbanor. _________________ /Anton Lillsund |
||||||||
![]() |
Eftersnack
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 8307 besök totalt |