Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2008-05-24 HPC Superstage Emmaboda (nytt FWDrekord: 1,22,47)
<<   1, 2, 3   >>
8307 besök totalt
Martin_P
Kalmar
Här sen Apr 2005

Trådstartare
Feges väger väl runt 1070-1100kg. Och eriks strax där under. tror jag.

läs diskution på hpc här: http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=41607

Bilar:
2st Honda Civic 1200 -78
Audi A4 Quattro 1.8T -01
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Re:

Benci skrev:
Dignell skrev:
Riktigt fränt att kompressor CSL'n fick stryk av den med "standard" spis.

Roligt att du lyckas pricka in vad som är poängen i denna tråd!
eller inte!

Svartlock skrev:
Martin_P skrev:
Men honda är ju ingen sportbil

1,22,47 är nog snart slaget av en annan honda och igen och igen osv....

Nä det är inga sportbilar Men mycket snabba bilar!

Gnället om Hondor från kepsfolket känns lite självförvållat när man ser vissa kommentarer

Förstår precis vad du menar....

Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Re:

Svartlock skrev:

Gnället om Hondor från kepsfolket känns lite självförvållat när man ser vissa kommentarer.

Det tycker jag med.. tyvärr håller inte HPC nån vidare hög kvalité varken på sitt forum eller i trafiken. Vad jag sett av dem iallafall... Trist för de av dem som är seriösa. Ett problem kanske för att bilarna just är så billiga?

Grattis till tiderna iallafall!
Hoppas kunna få igång min rexx snart med!!

Edit: Snygga till lite i mitt inlägg..

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Re:

Martin_P skrev:

läs diskution på hpc här: http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=41607

1070kg båda bilarna. Min är lite lättare tom, men med mig (blyklump) i så är det helt jämnt. Detta är vikt inkl förare.

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Re:

Roger Gustafsson skrev:
Svartlock skrev:

Gnället om Hondor från kepsfolket känns lite självförvållat när man ser vissa kommentarer.

Det tycker jag med.. tyvärr håller inte HPC nån vidare hög kvalité varken på sitt forum eller i trafiken. Vad jag sett av dem iallafall... Trist för de av dem som är seriösa. Ett problem kanske för att bilarna just är så billiga?

Grattis till tiderna iallafall!
Hoppas kunna få igång min rexx snart med!!

Edit: Snygga till lite i mitt inlägg..

Tyvärr så är ju medelåldern på de flesta klubbar förutom Porscheklubben och ett par "lyxbilsklubbar" till ganska så låg. Detta gör ju forumen lite barnsligare i mogna medelålders mäns värld. Själv trivs jag som fisken i vattnet på dessa forum ändå, tidiager på Nissan 200sx OGS och nu på HPC.

Det är desto intressantare att nivån på oss och mognadsgraden på den stereotypa hondaägaren enligt detta forumet är på "kepsfolk"-nivå. Det är ju ett grovt generaliserande uttryck som jag personligen inte ger mycket för. Den absoluta majoriteten av oss som faktiskt åker på banträffar och kör (inte bara hänger på forumet) är ju 23 år och uppåt grovt uppskattat. Jag vet inte vad som är "kepsfolk" med det?

Alla tycker att vi bara är kritiska mot alla andras syn om honda eller att vi försöker tränga oss in där vi "inte hör hemma". Samtidigt så har vi bilar och förare som presterar jättefina resultat både på bana och i SS, men detta är tyvärr i sammanhanget irrelevant för den stora massan medelålders bilintresserade män.

Det är denna åsikten som jag personligen vill plocka bort, men det verkar inte gå öht. Det finns t ex en uppsjö med projekttrådar här på forumet med stora projekt från hondaåkare, men de har knappt en enda post medans alla projekt som öht har t ex 911, 318is m fl i topic fullkomligen klottras ner med inlägg. Hur kommer detta sig? Jag skulle gärna vilja ha ett konstruktivt svar från någon som kan uttala sig ofärgat. Jag personligen gillar alla bilar som går att svänga med och har inga problem med att se tjusningen med folks olika infallsvinklar på ämnet banåka, även om jag inte alltid finner det logiska i val av väg att gå för att uppnå målet. Något som det absolut inte känns som att övriga gör så fort det står honda i topic. Ingen kan ju t ex undgått att sugmotorerna honda bygger är något av det bästa man kan köpa, eller att civic/crx hade fina hjulupphängningar i "bruksbilarna" redan på åttiotalet. Jag förstår inte varför det inte finns någon spontan uppskattning för ett svänga-ekipage av märke honda, för det gör det verkligen inte..

Citera
Fege
Kalmar
Här sen Jun 2005

Jag vet inte exakt vad min bil väger, men någonstans mellan 950kg -> 1070kg kanske jag vet inte.

Motorn skulle jag tippa på lämnar ca 170-180 hk i motorn. Det är klart lite mer effekt än orginal men samtidigt inte lika vass som en "swapad" civic med Integrans motor B18C på 190hk. Dock med mina vassa kammar har den ett dåligt mellanregister istället.

Med någon nyare variant av Gtech mätare fick jag 0-100 på 5.3sek och 402m på 13.9s, med bra däck och fullgasväxlingar.

Här är en liten spec på delarna som sitter på bilen

Motorn:
Kompression 11,12
Cylindervolym 1635cc (1595cc orginal)
Balanserad vevaxel
82mm kolvar
Blocket planat 0,1
Portad topp och planad 0,45
Mirafrästa ventilsäten och inslipade ventiler
Nya LMAs
Blox Type B kammar
Blox Type B ventilfjädrar
BuddyClub ställbara kamdrev
Lättat svänghjul 2 kg
337cc spridare från volvo 940 Turbo
Uppsvarvat spjällhus 64mm
Matchportat insug
Hondata insugspackning
Magnicore 8,5mm tändkablar
DC 4-2-1 extraktorgrenrör
2" avgas under tanken utan katt
Chippad och mappad av WeLav Racing

Växelåda: s80
Torsendiff
Clutchmaster steg 1 Koppling
Shortshifter

Chassi:
Weitec Ultra GT dämpare
Eibach fjädrar 10kg/mm i hårdhet runt om
Groundcontrol coilovers
Fjäderbenstag fram och bak
C-pillar stag
Traction bars
Energi suspension bussningar i hela chassit (Röda)
Blox camberkit bak.
ITR Krängningshämmare bak 22mm

Bromsar:
Honda Legend ok
282mm EBC skivor
Carbotech XP8or
ATE blue racing vätska
Stålomspunna slangar

Hjul:
Rota Group N 15" fälgar
Dunlop Direzza 02G M r-däck 205/50-15

Kör: Honda Civic -91 n/a
TimeAttackNu Club Challenge 1:a 2021 och 2019
Superstage: 1.18.17 r-däck
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Re:

Erik Petersson skrev:
Martin_P skrev:

1070kg båda bilarna. Min är lite lättare tom, men med mig (blyklump) i så är det helt jämnt. Detta är vikt inkl förare.

Är inte detta problemet med att kanske inte så många uppmärksammar era resultat? Alltså att ni kanske inte är helt ärliga med korrekta siffor. Då blir det ju genast att folk tänker att man kanske får ta tiderna med en nypa salt också? För hur rättvist är det om endel anger vikt med förare och effekt på hjulen. Medan andra som ex. jag gjorde i listan, anger vikt tom och effekt i motorn. Det skiljer rätt rejält på kg/hk på det sättet. Eller hur? Jag vet fler bilar än hondorna i superstagelistan som uppger felaktiga vikter och effekt. Så det är inte nåt påhopp på er med Honda eller dig Erik.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Snabba tider till låg objektkostnad, punkt.

Är man endast ute efter forumcred så kan man använda vilka mätmetoder som helst, vill man tävla så sker det lämpligtvis vid samma tillfälle (och valfritt överenskommet "reglemente").
Men det skulle ju innebära organisation etc och det verkar en del bilintresserade var lite allergiska mot (inget med märket på huven att göra).
Vid ett samtal med en dynoleverantör kryper det fram att det är svårt att sälja korrekta mätrullar, kunderna (och säljare av trimpryttlar) vill ha glädjemätningar. Tacka sjutton för det när väldigt få jämför objektivt (det är bekvämare att övertyga sig själv att ett neonblått luftfilter ger 10whp).

Hondas motorer är plågsamt effektiva och de knäckta styrboxarna är mycket billiga jämfört med alternativen för en del andra. Det är bara synd att det är så få av Hondaförarna som vill tävla på andra ställen än forum .

Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Re:

Niklas Falk skrev:
Det är bara synd att det är så få av Hondaförarna som vill tävla på andra ställen än forum .

Det gnälldes mycket för ett par år sen både från Honda-åkare och Golf-åkare och BMW åkare för att de inte fick köra i Roadsport. Då startade man Streetsport för att de skulle kunna tävla där men då var det plötsligt ingen som var intresserad längre?

Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003

Re:

Erik Petersson skrev:

Det finns t ex en uppsjö med projekttrådar här på forumet med stora projekt från hondaåkare, men de har knappt en enda post medans alla projekt som öht har t ex 911, 318is m fl i topic fullkomligen klottras ner med inlägg. Hur kommer detta sig? Jag skulle gärna vilja ha ett konstruktivt svar från någon som kan uttala sig ofärgat.

om jag kan uttala mig ofärgat och konstruktivt vet jag inte man jag tror det finns ett ganska enkelt svar på det. Eftersom det finns en sån mängd projekttrådar tittar man i de man tycker är intressantast. Jag tittar och skriver i Miata-trådarna eftersom jag troligen kan hitta mest nyttiga saker för mig själv där, BMW-folk tittar och skriver i BMW-trådar för det är de bilarna de kan etc. Titta i de olika trådarna, de som skriver har oftast en bil av samma märke själva, vore konstigt om det inte vore så i Honda-trådarna också då.
Ni har ju dessutom ett forum som hanterar en del av de frågor som brukar komma upp här, BMW-folket får ju dras med Autopower... Inte så konstigt att de är aktiva här.
Sen kollar jag även in projekttrådar om lite udda byggen och där faller ju inte de flesta Hondor heller in, såvida inte Martin gör en tråd om sin snygga gammel-Civic.

Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Re:

Patrik Rydh skrev:
Niklas Falk skrev:
Det är bara synd att det är så få av Hondaförarna som vill tävla på andra ställen än forum .

Det gnälldes mycket för ett par år sen både från Honda-åkare och Golf-åkare och BMW åkare för att de inte fick köra i Roadsport. Då startade man Streetsport för att de skulle kunna tävla där men då var det plötsligt ingen som var intresserad längre?

Ja det är mycket synd. Själv skulle jag gärna tävla, men för stunden så får det ligga i malpåse, men intentionen finns där, så jag kommer med all säkerhet att börja tävlingsköra i framtiden!

Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005

Re:

Samuel Lindkvist skrev:
Alfons skrev:

Hade ni klått Gullabos tid i min Åpel, så hade jag varit riktig sotis. Men nu var ni som tur var lååångt efter:)

Är det något officiellt eller kommer det i Bilsport?

Var med i Bilsport i Speedster-reportaget förra året:)
Sorry for off topic, back to Honda.

stockholm
Här sen Nov 2005

Re:

Benci skrev:
Honda + HPC + SS

Dessa tider bör vara inom räckhåll, på r-däck:
Åpel Speedster Turbo - 04 260 hk 400 nm 1010 kg 3.8 kg/hk 1:22,40 r-däck
BMW M3 CSL kompressor -03 480 hk 520 nm 1460 kg 3 kg/hk 1:22,31 slicks
MGB GT -70 300 hk 320 nm 920 kg 3 kg/hk 1:22,31 slicks
BMW M3 CSL -04 360 hk 370 nm 1450 kg 4 kg/hk 1:21,56 slicks

MGB GT -70 300 hk 320 nm 920 kg 3 kg/hk 1:22,31 slicks
här var en bil som jag inte hört om finns det mer info om den

Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Re:

Samuel Lindkvist skrev:
Erik Petersson skrev:
Martin_P skrev:

Är inte detta problemet med att kanske inte så många uppmärksammar era resultat? Alltså att ni kanske inte är helt ärliga med korrekta siffor. Då blir det ju genast att folk tänker att man kanske får ta tiderna med en nypa salt också? För hur rättvist är det om endel anger vikt med förare och effekt på hjulen. Medan andra som ex. jag gjorde i listan, anger vikt tom och effekt i motorn. Det skiljer rätt rejält på kg/hk på det sättet. Eller hur? Jag vet fler bilar än hondorna i superstagelistan som uppger felaktiga vikter och effekt. Så det är inte nåt påhopp på er med Honda eller dig Erik.

Jo, men jag vet inte vad min bil har för effekt i motorn eftersom bromsbänken mäter på hjulen. Motoreffekten blir ju jättegissning då. Det bästa hade varit att det stog om det var hjulhästar eller motorhästar som gällde i listan, samt om det är tom bil eller med förare osv. Ett kristallklart reglemente som någon nämnde i tråden. Fortfarande så är det ju inte i närheten av de vikt/effekter som andra ekipage har iaf, så jag ser inte riktigt hur prestationen skulle vara så anorlunda med 4.7 kg/hk istället för 4.9?

Men att ta detta vidare till att vi skulle fuska med tiderna är ju riktigt oschysst att påstå. Då börjar vi ju snacka häxjakt. Det är väl ingen som erfrågasatt dina tider, och de är ju mycket mer anmärkningsvärda sett till vikt/effekt än våra? Det var ett lite lågt slag faktiskt.

Faktum är att det är ju nästan helt ointressant med vikt/effekt om man studerar listan, det är sällan de effektstinna som går fortast.

Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

MG-info: http://www.mgb-gt.just.nu/ Knappast jämförbar med någon bil tidigare diskuterad i tråden
Å andra sidan var det 5 grader varmt och fuktig asfalt den dagen (ja, jag var där och frös häcken av mig).

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Re:

Alfons skrev:

Hade ni klått Gullabos tid i min Åpel, så hade jag varit riktig sotis. Men nu var ni som tur var lååångt efter:)

Vänta tills 25 juli, då kör vi igen!

Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Re:

Erik Petersson skrev:

Men att ta detta vidare till att vi skulle fuska med tiderna är ju riktigt oschysst att påstå. Då börjar vi ju snacka häxjakt. Det är väl ingen som erfrågasatt dina tider, och de är ju mycket mer anmärkningsvärda sett till vikt/effekt än våra? Det var ett lite lågt slag faktiskt.

Faktum är att det är ju nästan helt ointressant med vikt/effekt om man studerar listan, det är sällan de effektstinna som går fortast.

Varför tar ni alla inlägg som ett påhopp? Jag har inte påstått att ni fuskar med tiderna. Jag skrev klart och tydligt i mitt första inlägg att jag VET att ni inte gör det. Jag skrev också att det inte va nåt påhopp på er som åker Honda. Det är inget fusk att ange effekt på hjulen osv. Men det vore ju roligare om alla gjorde lika. Ok?

Sen va ju skillnaden på mina 4,5kg/hk mot 6,3kg/hk och då är det väl rimligt att jag åker fortare! Eller? Att det skulle va ett lågt slag förstår jag inte.

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Effekten spelar väl ingen roll i konbana? Det är väl det som är finessen...

Jag blev supersugen på att få ihop min nu!!!

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003

Re:

Erik Petersson skrev:
Det finns t ex en uppsjö med projekttrådar här på forumet med stora projekt från hondaåkare, men de har knappt en enda post medans alla projekt som öht har t ex 911, 318is m fl i topic fullkomligen klottras ner med inlägg. Hur kommer detta sig? Jag skulle gärna vilja ha ett konstruktivt svar från någon som kan uttala sig ofärgat.Jag personligen gillar alla bilar som går att svänga med och har inga problem med att se tjusningen med folks olika infallsvinklar på ämnet banåka, även om jag inte alltid finner det logiska i val av väg att gå för att uppnå målet.
Något som det absolut inte känns som att övriga gör så fort det står honda i topic. Ingen kan ju t ex undgått att sugmotorerna honda bygger är något av det bästa man kan köpa, eller att civic/crx hade fina hjulupphängningar i "bruksbilarna" redan på åttiotalet. Jag förstår inte varför det inte finns någon spontan uppskattning för ett svänga-ekipage av märke honda, för det gör det verkligen inte..

Tror du på fullaste allvar att folk väljer bort trådar bara för att dom handlar om Honda . Du har inte tänkt på att dom flesta kanske helt enkelt tycker en 911 är lite roligare än en Honda. Den stora skaran kanske inte är helt inne på Honda, det är väl inget konstigt med det, och det gör ju dig mer unik .

Bara ett ofärgat och konstruktivt svar .

Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Roger Gustafsson skrev:
Effekten spelar väl ingen roll i konbana? Det är väl det som är finessen...

Superstage kan inte ses som en "normal" konbana.
Mycket effekt belönas mer i SS än på andra konbanor.

Kalmar
Här sen Jun 2003

Re:

Stacken skrev:

. Den stora skaran kanske inte är helt inne på Honda, det är väl inget konstigt med det, och det gör ju dig mer unik .

Busted!

Citera
Eftersnack
2008-05-24 HPC Superstage Emmaboda (nytt FWDrekord: 1,22,47)
<<   1, 2, 3   >>
8307 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande