Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Vill det sig illa så är Ringen stängd nästa år.
1, 2   >>
3632 besök totalt
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Undrar hur allvarligt det är.
Personligen tror jag inte att dom stänger nästa år, men dom kommer att stänga det tror jag, frågan är bara hur många år dom kommer att låta Nordschleife vara öppen.
Summary:
Despite the intensive safety initiatives introduced for 2003 the
accident rate has been the same as the year before. Due to this high
rate and the resulting load on the public authorities there are efforts
on country level to withdraw the status of "public road" from the
Nordschleife. If 2004 can continue with Touristenfahrten is now mainly
dependend from the negotiations between GmbH, police and the ministry.

Mike Frison

Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

Det får inte vara sant. Dela på hojar o bilar så blir det lite lungnare IMo.
Jag vill dit i vår. Om jag inte får åka vad ska jag då ta mig till

Jan Nagy
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Hmm,

har det låtit såhär tidigare, eller är detta relativt nya "larm"?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Jan Nagy skrev:
Det får inte vara sant. Dela på hojar o bilar så blir det lite lungnare IMo.

NEEEEEJ!!!!
Det får inte vara sant!

JAAAAA!!!! Att det skall vara så svårt att förstå? Dela på bilar och bågar så ordnar det sig - iaf till en del...

Mvh /Micke

Bromma
Här sen Dec 2002

Pär Hylander skrev:
Hmm,

Hotet har funnits under de senaste åren. Källan till meddelandet är Mike Frison som är en lokal kille som ingår i den arbetsgrupp som bildades för en tid sedan. I gruppen ingår ledningen för banan och några representanter från "turiståkarna".

Mike är en seriös kille och dessvärre måste uppgifterna tas på största allvar. Det ÄR en uppenbar risk att vi nu ser slutet på turistkörningen i dess nuvarande form.

Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Personligen tror jag att det kommer att bli som det är på många andra banor att det bara är märkesklubbar och motorklubbar som får hyra den under helgerna. >

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Anders Jonsson skrev:
Pär Hylander skrev:
Hmm,

Hotet har funnits under de senaste åren. Källan till meddelandet är Mike Frison som är en lokal kille som ingår i den arbetsgrupp som bildades för en tid sedan. I gruppen ingår ledningen för banan och några representanter från "turiståkarna".

Mike är en seriös kille och dessvärre måste uppgifterna tas på största allvar. Det ÄR en uppenbar risk att vi nu ser slutet på turistkörningen i dess nuvarande form.

Vad tror du Anders, och vad tror dom Mike tycker, om att dela på MC och bil?

Nu har jag bara varit där själv en gång, och det var i mars för ca 5 år sen, jag såg inte en enda motorcykel. Men jag kan tänka mig att det känns obehagligt att blanda, speciellt om jag skulle köra hoj (vilket jag aldrig i livet skulle våga göra på en bana, och absolut inte tillsammans med bilar.... )

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Tyvärr tror jag inte att det skulle hjälpa nämnvärt att dela på bilar och mc.
De allvarligaste olyckorna med personskador och dödsfall sker enligt min uppfattning pga att mc-åkare tar i lite för mycket, går omkull och slår i räckena. thumbs down
Att dela på bilar och mc vore i och för sig trevligt för båda parter men för olycksstatistiken, speciellt den med personskador, så tror jag inte gör någon större skillnad.
om nordslingan stängs för oss "turister" så tror jag att de tider som den idag är öppen för oss lätt skulle kunna hyras ut till klubbar företag och kurser av olika slag.
Ringersgänget är t ex tillräckligt stort för att kunna gå ihop och hyra banan ett antal ggr per år. thumbs up
Risken är dock att det är fler försäkringsbolag som drar öronen åt sig och klassar även nordslingan som en vanlig motorbana.
Men det behöver ju inte vara värre än vad det är för oss som åker på svenska banträffar som anordnas av bilklubbar etc.
En stängning av turisttrafiken behöver alltså inte betyda att nordslingan stängs helt för oss som vill köra där!

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Peeter skrev:
En stängning av turisttrafiken behöver alltså inte betyda att nordslingan stängs helt för oss som vill köra där!

Vi får verkligen hoppas det...
Man kanske måste gå Scuderia i framtiden för att övh få köra?

Mvh / Micke

Bromma
Här sen Dec 2002

Håller helt med Peeter. En uppdelning av mc och bil vore bra men tyvärr lär det bara påverka statistiken marginellt. Dessutom har Nurburgring GmbH som äger banan, klart sagt att detta inte blir aktuellt. Varför kan man bara spekulera i.

Det är nog så att möjligheten att hyra banan lär öka om man stänger turistkörningen. Jag är dock inte så säker på att man kommer att hyra ut till organisationer typ Ringers eller Rejsa-folk. Jag tror de kommer att vara restriktiva och begränsa sig till väl etablerade kurser, typ Scuderia och BMW, samt väl etablerade klubbar.

Även bilindustrin lär vara intresserade av mer körtid. Några problem att hyra ut banan lär de inte ha i alla fall!

Kostnaden för oss som vill köra lär nog öka dramatiskt! Redan idag kostar ju en Scuderia kurs som varar i 3-4 dagar dubbetl så mycket som ett årskort! Antalet möjliga tillfällen att köra lör ju också gå ner dramatiskt.

Det är helt enkelt väldigt sorgligt om det verkligen blir så att de stänger turistkörningen. Man kan ju också fråga sig vad som händer med det lokala näringslivet i form av hotell, restauranger, souvenirshopar etc, etc.

Mvh

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Att separera på hojar och bilar är nog som att säga "det här är skitfarligt."

Det är ju knappast så att man särar på bilar och MC på vanliga vägar, och vill man behålla turisttrafiken måste man nog ta till andra medel för att få ner skadefrekvensen.

Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002

Farthinder....

ursäkta, den där var riktigt dålig... det händer inte mycket här hemma idag...

Självklart blir jag lika besviken som alla andra om NS stängs för allmänheten > > > >

Göteborg
Här sen Nov 2002

Det vore ju riktigt tragiskt om detta blev av , det är ju ändå på nåt sett cream de la cream av racetracks , det finns ju många banmötes-arrangörer i t.ex england dessa skulle säkert kunna få hyra men det kommer ju inte bli billigt om man ser vad de tar betalt idag för att köra på engelska banor spa m.m .... men men detta är ju trots allt bara spekulationer

Jag har iofs viss förstålse för ägarna av banan , det är ju mycket olyckor , och en hel del av dem beror ju nån slags macho attitiyd *sticka ut hackan* speciellt bland (engelska ?) hojåkare , och det vore ju tråkigt om detta skulle sabba för oss som iaf försöker köra med insidan av huvuet

.... Och stackars mig som bara har börjat åka där i år

Shoppingclion
Citera
Morty
NYC
Här sen Jan 2003

Låter verkligen trist om en stängning kommer...samtidigt som man som svensk (?) undrar hur myndigheterna kan låta banan vara öppen för allmänheten med alla dessa olyckor.

Med risk för att sticka ut hakan - skulle man kunna tänka sig ett mc-förbud??? Det vore väl iallafall bättre än att banan stängs helt och hållet, eller???

Följdfråga om det blir så att banan endast kommer att kunna hyras: är det någon som har en aning om vad det skulle kosta per dag?

Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Morty skrev:
Låter verkligen trist om en stängning kommer...samtidigt som man som svensk (?) undrar hur myndigheterna kan låta banan vara öppen för allmänheten med alla dessa olyckor.

Med risk för att sticka ut hakan - skulle man kunna tänka sig ett mc-förbud??? Det vore väl iallafall bättre än att banan stängs helt och hållet, eller???

Följdfråga om det blir så att banan endast kommer att kunna hyras: är det någon som har en aning om vad det skulle kosta per dag?

Med ett MC-förbud skulle säkert 95 % av personskadorna elimineras! thumbs up

Angående priserna så vet jag bara att för 10 år sedan så kostade det 100 tkr att hyra banan på vardagar och 150 tkr på helgerna per dag.
Lite osäker på om dessa priser gällde för både nordslingan och GP-slingan eller enbart nordslingan.
Nu har säkert priserna gått upp minst 50 %.

Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Det finns nog bara en lösning på det här: Vi får söka jobb som testförare hos någon bilfabrikant!

Är det någon som vet om det kraschas mycket när bilfabrikanterna testar?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Men tror ni inte att det första steget som kommer att tas, är att förbjuda motorcyklar.
För det är väl där vi har den stora olycksgruppen när det gäller personskador, eller är det alla olyckor dom räknar även dom utan personskador.

Morty
NYC
Här sen Jan 2003

Peeter skrev:
Morty skrev:

Med ett MC-förbud skulle säkert 95 % av personskadorna elimineras! thumbs up

Angående priserna så vet jag bara att för 10 år sedan så kostade det 100 tkr att hyra banan på vardagar och 150 tkr på helgerna per dag.
Lite osäker på om dessa priser gällde för både nordslingan och GP-slingan eller enbart nordslingan.
Nu har säkert priserna gått upp minst 50 %.

ouch, ja, då skall man vara ett rejält gäng (får i och för sig plats!) om det skall bli någon ekonomi överhuvudtaget...och frågan är väl om vem som helst FÅR hyra...

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

om enda inkomsterna blir att hyra så blir ju alternativintäkterna noll, om man inte hyr ut, så då kanske priserna går ner. Nu får de ju istället in pengar på att "hyra ut" till allmänheten, så prisnivån kan bli därefter.

Är det inte roligare att köra med 200 pers hyfsat lika bilar som kör så fort de kan på en avstängd bana än att köra med allsköns bråte åkande i div. hastigheter? Då kan det ju gå för 500:- en heldag, vilket inte är så farligt. Mycket krångligare förstås och inte lika spontant lätt, men nån fördel finns väl.

#24, #64, #88
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Sörpan skrev:
Är det någon som vet om det kraschas mycket när bilfabrikanterna testar?

Jo det går åt en och annan skärm då! Jag tror dock att de är förskonade från personskador och de lär inte hamna i någon officiell olycksstatistik!

Ibland har jag sett bärgningsbilen komma med en bil under skynke från industridagarna. Det är väl ingen bra reklam med halv-skrotade mulor!

Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

Jag är förvånad över antalet smällar på ringen under mina 2 besök.
Har folk ingen självbevarelsedrift? Att bara hitta runt skiten är nog för
en helg. Att sedan börja åka fortare så får man ha tungan rätt i mun.
Många som kör av verkar vara " oj nu svängde det i ett gupp" personer.
Nu ska jag inte sticka ut hakan för långt, Jag vet att när man ska åka
fort så måste man tulla lite på marginalerna. Och då kan vad som helst
hända. Men man borde väl känna banan lite iaf. innan. IMo ska man vara
ödmjuk och visa respekt för banan och de andra som är där. Gör man inte
det och tror man kan hänga på den där Anglian efter Hohe Acht så går det
inte bra. iaf inte så länge.

Jan Nagy
Citera
Nürburgring
1, 2   >>
3632 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande