Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota (AW11) MR2 mk1 -85
<<   1, 2, 3
12239 besök totalt
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283


Trådstartare
Så var årets jungfrufärd äntligen tagen


_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283


Trådstartare
ITS ALIVE, men tyvärr har murphy också vaknat upp från vinterdvalan, återstår att se hur det går imorgon!

Får samtal från verkstan, strax före lunch.. Maskinen går, men får höra att huvudkopplingscylindern läcker! Nåja, så var de med de, riktar in mig på att dra hem bilen i eftermiddag & fixa det sen..

Börjar ringa runt för att få tag i en ny, med magert resultat.. 90% av firmorna hade inte en del till min bil, men Benny listade ut att samma cylinder satt på en 70tals Landcruser, sista Coronan & AE86an.. Dock en klen tröst, då dessa bilar näst intill är lika ovanliga som min!

Men hoppet om att få ordning på problemet, på något annat sätt väcktes & på loppet av femton minuter en kvart, hade jag & min gode vän Jocke stämplat ut från jobbet & var på väg för att fixa ... Började skapligt, servicebilen inparkerad;



Men men, vi kom oss på plats & cylindern åkte ur tämligen smärtfritt;


Den revs ner, och jakten på nya gummitätningar började.. Vi gick direkt till en firma specialiserad på ändamålet, men fick inget napp då de enbart sysslade med ren hydralikolja..

Trotjänaren, till servicebil styrde vi mot Kalle på Autoexperten..
Med lite flyt fick vi komma bak till laget, och helt på måfå, togs en låda från en hylla enbart märkt SAAB & Opel! Tvär-rätt, direkt, dagens flyt;


Tillbaka till det lånade garaget, i närheten av verkstaden, där cylindern "hoonades" ur med svinto & den nya repsatsen monterades;


Som ny, eller åtminstone funktionsmässigt vilket var bättre än väntat;


Tillbaka till bilen, som stod ute på gårdsplan vid verkstaden.. Montera, lufta & konstatera en belåten funktion;


Vi rullar slutligen iväg, betalt & klart.. Magen började vid det här laget göra sig påmind, så mat lagades på den lokala korvmojjen! Jag var tydligen fortfarande lite skakis, efter första turen med nya motorn & bilen sen Juli i fjol.. Tur arbetsbyxorna var på, så räddningen var nära att nå;


Här står pärlan, vid korvmojjen & drog blickarna till sig, från alla håll;


Nu kan man ju tycka att den här historian skulle kunna få sig ett lyckligt slut, men nej nej, vi måste naturligtvis öka på spänningen som i alla andra såpor..

Vi kan kort sagt säga, att min nya kamrem inte fick va fin länge;


Bara att riva upp allt, ännu en gång;


Vad är oddsen;


Tid hos SBP bokad, imorgon kl. 1500, drygt 10mil bort plus att jag har en ordinarie arbetsdag att smussla bort dessutom..

Stort tack till Jocke för att han ställer upp, på alla våra galenskaper, samt Kalle som trollar hos Autoexperten.. Nu får vi se hur det slutar, tack & godnatt!

_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
Selling
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2006
Inlägg: 55



Attans, nån borde göra nåt åt den där Murphy, det är en jobbig jävel.

Men lycka till idag på SBP!!

I wanna see you the Red Arrow, så vi kan på banan. Iof har jag ju ingen banbil alls....

_________________
/Daniel Selling
e man tillräckligt galen, så har man int vett att va rädd
Citera
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283


Trådstartare
Ja, hur har det nu gått idag, kanske några av er undrar..
Jag säger så här, han som jag lämnat bilen till här om dagen, hade inte alls tid att ordna till kamremmen idag om vi så fått fatt i en ny rem dvs!

Läget var tämligen oroligt under förmiddagen, så även i magen då gårdagens korvmojjsmat inte verkade vara helt hundra.. Men det är en annan histora..

Men det tog inte så lång tid innan det formades en ny plan, för att lura Murphy, hyra en trailervagn.. Sagt & gjort, en kärra bokades & arbetet slopades (kommer bli drygt att ta igen till veckan)..

Vid klockan ett var allt ordnat, vagn, band & bilen lastad.. Lite trixande med ramperna, som inte riktigt var tänkt för en så pass liten & låg bil som mr2an.. Men spillvirke löste de bekymmret;


Sedan att bilen gick upp, var ju lite av en chasning, som gick hem;


Skönt att dörren gick att öppna också;


Backe upp, & backe ner, med en del små hinder på vägen som detta ekipage;


Så nådde vi tillslut målet, Bilprovningen vid halv tre, med en halvtimme till godo;


Där fick jag vänta en stund, tillsammans med en Mustang mach1 & en väldigt fin bel air som rattades av en trevlig kille;


Så började bilen granskas, av en tämligen grundlig men fåordad snubbe;


När alla moment var till ända, så var det bara att vänta ut lappen ur skrivaren.. Som de inte behövde nöta på mer än nödvändigt, eftersom allt var bra, som han tillslut sa



Så nu står bilen nybesiktad U.A i väntan på att en ny kamrem ska få ta plats, som jag hoppas ska få en betydligt längre livslängd!

_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota (AW11) MR2 mk1 -85
<<   1, 2, 3
12239 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande