| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Någon som kalibrerat sin VDo hastighetsmätare med pulsvärde?
|
2 besök senaste veckan (2999 totalt) |
|
Har petat in alla instrumenten i bilen och det är dax att kalibrera hastighetsmätaren. Det finns tydligen 3 sätt att göra det på: 1. mät upp 1000m och kalibrera efter det. 2. knappa in känt pulsvärde 3. kör efter/parallellt med en annan bil och sätt hastighet efter den Så till frågan... Då jag tycker det verkar knepigt att mäta upp exakt 1000m så tänkte jag om man kunde räkna ut pulsvärdet, det är väl typ antal pulser per 1000m. Någon som vet nån formel eller så? Alternativ 3 verkar ju nästintill omöjligt då ingen mätare visar rätt..
_________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
|
Re: Någon som kalibrerat sin VDo hastighetsmätare med pulsvä
om du har en GPS-navigator kan du ju använda den, eller låna av en kompis. Mycket mer exaktare än så kan det väll knappast bli? _________________ Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt 1:48.53 @ GR 1:47.69 @ Mantorp 1:14.22 @ Kinnekulle |
||
|
Jag vet att min visar hastigheter (TomTom), om man väljer att visa det i fönstret så klart. Borde finnas så man kan se typ hastighet, tid kvar till målet, klocka osv.
Hur exakt vet jag inte men jag skulle tro att det är nog så exakt det kommer bli. Den har ju stenkoll på klockan, det är ju det som får den att fungera. Och avståndet blir ju bara bättre och bättre, två meter eller något sådant skulle jag tro det ligger på nu. På tusen meter blir det ju ganska bra noggrannhet. _________________ Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt 1:48.53 @ GR 1:47.69 @ Mantorp 1:14.22 @ Kinnekulle |
||
|
Re:
Vid konstant hastighet; 'är GPS-mottagare ohyggligt noggranna (vi pratar promille i felvisning). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
|
Jag och farsan knappade in värden helt teoretiskt. Det är ju enkel matematik att räkna ut hur många pulser du får för önskad sträcka... (omkretsen på hjulen och antalet pulser du får per hjulvarv)
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
|
Re:
Kör inte vi på samma setup? T9 låda till en standard sierradiff ? .... u fattar vart jag vill komma
_________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
|
Re: Någon som kalibrerat sin VDo hastighetsmätare med pulsvä
Vet inte om de finns kvar men polisen hade helikoptermätmärken (gula T) i vägkanten förut och dessa stod med 500m mellanrum. _________________ Roland Johansson |
||
|
Re:
omkretsen är inte riktigt lika stor som den faktiska rullomkretsen, men tillräckligt nära kommer man. En del tillverkare redovisar rullomkrets också. _________________ Roland Johansson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (2999 totalt) |