| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Diffusor.. ?
|
4734 besök totalt |
|
Diffusor.. ?
Jag har en fundering inom ämnet om expertpanelen ämnar svara..
Lite bottenplatta mest diffusor... Funderar på nån form av främre diffusor, typ nåt sånt här
Tror ni dom kan göra nån nytta? är även nyfiken på avgasvärme problemet.. Nån som löst det? avgasbandage? Edit. länk till bilen det gäller https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
||
|
Vet inte hur många timmar jag lagt på att läsa om detta..
Men den här varianten tas inte upp alls, vet inte ens om det kan kallas variant då all luft kanske försvinner ut i de främre diffusorerna och gör hela ideén oanvändbar.. Vill veta hur ni tänker eller om ni har någon egen erfarenhet. _________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
||
Utan att veta säkert så misstänker jag att man kör med någon liknande lösning i DTM. Eftersom man har motorn fram så får man ju dock inte plats med en så stor diffuser. Finns inga begränsningar på hur stora diffusers man får använda så kan man ju istället köra med en stor diffuser som slutar vid framaxeln. De stora diffusers man körde med i F1 på slutet av 70-talet och början av 80-talet lyckades skapa drag-to-downforce förhållanden över 10:1 trots att luftintagen satt störda bakom de främre hjulen. |
||
|
Re:
Gör de verkligen det? Är det inte för att få ut luften som vingen/splittern styr upp över golvet och att man alltså har ett golv under utsläppen? Annars skall man nog inte titta allt för mycket på detaljlösningar på dyra tävlingbilar, då strikta reglementen kan kräva saker som inte är optimalt. oskar: Hur är dina tankar att det där skulle fungera? Alltså på vilket sätt? Jag tycker att det lika gärna kan släppa in ett ökat statiskt tryck utifrån och därmed ge försämrad funktion. Lite beroende på hur det är gjort. Men du har kanske tänkt ett steg längre? En tanke med kjolar och liknande på sidorna är annars att förhindra att luft smiter in och höjer det statiska trycket under bilen. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
|
Så vad tror ni?
Man kanske får mer downforce fram genom att bara ha det helt slätt? Har tänkt på detta ganska mycket.. det krävs ju sido kjolar för att inte släppa in massa luft men hur hårda måste dom va? räcker det med ganska mjuka gummi kjolar. kanske att dom behöver kjol hela vägen in under bilen vid bakkanten av de främre diffusorerna? Ge mig lite tankar
_________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
||
|
Har inte tänkt att köra med sliding skirts. Kan inte bestämma klass nu
men tänker bygga så att bilen passar in i några olika klasser. verkar inte va lätt att få svar på det man frågar om...
_________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
||
|
Det beror helt och hållet på hur man frågar, aerodynamik är ju inte nåt som nån kan absolut heller och dom som har blykoll hänger nog inte här.
Har du läst dom andra trådarna och lite böcker i ämnet så tror jag du är väl rustad för att prova dig fram själv för det är det enda som faktiskt ger dig svar på dina frågor. Sen måste du verkligen studera reglementen och bestämma dig innan du börjar för vad du vill köra för de flesta reglementen tillåter inte en tiondel av vad du verkar planera, därav mitt tjat.
Låter hårt men jag tror inte nån svarar eftersom dom faktiskt inte vet, och jag har extremt knapphändig kunskap med så jag kan inte heller svara. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Tja, jag har rätt bra koll på aerodynamik eftersom jag har disputerat inom beräkningsaerodynamik och dessutom har folk betalat mig i drygt 14 år för att hålla på med strömningsmekanik och relaterade problem, men jag säger nog som min f.d. handledare: -Den som har säkra svar på annat än banala strömningstekniska problem kan inte mycket om strömningsmekanik...
Finns ju några vägar att gå: 1. Vindtunnel 2. CFD 3. Handboksmetoder 4. Andras erfarenheter, alltså kopiera 5. Testa Alla 4 kan ge fel och de två första kräver resurser, samt kunskaper, om de skall vara att lita på. 3 kräver kunskaper, samt viss tid. 4 är det enklaste, men kan gå fel om man inte vet hur känsligt det är för olika avvikelser, samt kanske inte insett varför det ser ut på ett visst sätt. Det ger ju iallafall en hyfsad start. Lite svårt dock om ingen gjort likadant. 5 kan ta en himla massa tid, speciellt om man inte har riktig koll på vad och varför. Men om man inte har något val så... Konsultarvoden i branchen för alt 2 el. 3 brukar väl ligga på en knapp tusing i timmen. Om ni/du/någon har råd med det så skulle jag tipsa med att starta på alternativ 3. FOI Bromma är rejält duktiga på aerodynamik och utför även mindre konsultjobb. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
|
ok.
Det jag tänkte mig var alt 4+5.. Men då lutar det alltså åt nr 5 eftersom ingen vill dela med sig av sin dyrköpta information eller så finns inte erfarenheten. Du då? När du ser det framför dig.. Skrattretande? Kanske skulle funka med lite experimenterande? Man kanske endast får någon vinst på framhjulen? _________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Diffusor.. ?
|
4734 besök totalt |