| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
318is -svårt att få i 2:an - tacksam råd.
|
1629 besök totalt |
|
Hej, nybörjare på det här med racing, men körde min första konbaneträff i helgen - Lazzat RS challenge -på Lunda flygfält. K(an)onkul. :-) Hursomhelst. Har haft bilen i snart ett halvår. Småfixat lite, men mest bytt slitdelar. Inget har krånglat förrens i helgen under racet. Efter fyra omgångar fick jag plötslligt svårt att få i 2:an. Fick köra på 1:an och 3:an. Men även 1:an var lite problematisk. När jag sedan körde normalt efteråt märktes inget, men någon gång har det "rasslat till" när jag växlat ned från 3:an till 2:an. Till saken hör att jag fixat lite rost i golvet och tagit ur golv och även "stoppet" till kopplingspedalen. Kan det påverka? Att jag tryckt huvudcylindern för långt. Bytte också växellådsolja precis innan loppet, till Biltema SAE 80-90, vilket bör vara ungefär som specificerat. Vad tror ni? Kopplingen so inte kopplar ur? Eller växellådan som håller på att ge upp? Lufta kopplingen? Byta olja igen? Växellåda?? Tacksam för tips! / Andreas Falun _________________ Andreas Iggman |
||||||
|
är det lätt att lägga i dom andra växlarna så är det inte kopplingen och troligen inte oljan.
Sen är frågan om det är växellänkage eller synk-ring. Är det svårt att få i tvåan om du cross-växlar, så är det växellänkage (om du har det edit: växellänkage alltså)). Är det lätt så är det synk-ring. cross-växla = växla utan att anv. kopplingen. Man måste möta med motorvarvtalet så att dreven har samma fart när man lägger i växeln _________________ Mats Andersen |
||||||
|
ganska vanligt på e30 att växellänkaget blir slitet då brukar det bli svårt att växla på lite varv..
sitter en bussning runt kulan på växelspaken, en bussning på växellänkaget längst bak precis bakom hålet till växelspaken och sedan finns det en led på växellådan där länkaget möter lådan. dom tre grejerna byter man (tror inte jag glömt något?) så försvinner även slappheten i växelspaken. bakre bussningen kan man byta mot en hårdare i delrin så får du lite hårdare/ lägen.. ändå när du byter dom bussningarna och har länkaget nere skulle jag rekomendera shortshift.. går att tillverka snabbt i garaget genom att förlänga mellan "kulorna" på växelspaken.. (den där var fint formulerat ser ja i efterhand )
_________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||||
|
Hissa upp bakhjulen, starta motorn, lägg i 2:an och tryck ner kopplingen. Be någon observera om hjulen fortfarande snurrar med kopplingen nertryck. Om ja, lufta slavcylindern. Om problemet fortsätter, byt huvudkopplingscylinder (Edit: inte huvudbromscylinder som jag skrev tidigare).
om hjulen inte snurrar, kontrollera växelspakslänkage enligt ovanstående instruktioner. Jag skulle låtit bli crossväxla...växellådan mår inte bra av det. /Dr House _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Re:
[quote=" om problemet fortsätter, byt huvudbromscylinder./quote] Har samme problem på en E30 318 is, men kun på bane og tort fore. Hvorfor byt hovedbremscylinder for å få bedre clutch? Ellers har jeg mistanke til clutchslangen til slavesylinderen på gearkassen, at den ekspanderer på grunn av hoy temperatur..? _________________ Erland Volden Banbilen: BMW E30 330i |
||||||
|
Re:
I hans fall tog en del av inredningen bort, tilsammans med stoppet för kopplingspedalen. Ifall kopplingen inte släpper helt även när den är luftad och nertryck till max misstänker jag att packningarna har tryckts förbi sina vanliga lägen och börjat läcka. Men det kan också vara slangen, asbsolut... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Re:
Men med huvudbromscylinder menar du väl huvudcylinder till koppling
_________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
|
Re:
Naturellvis...minihjärnblödning
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Problemet löst. Skulle inte vara vanlig växellådsolja som jag trodde, utan automatväxelolja typ dexron III. Bytte och vips, så växlar den som vanligt igen.
Så problemet löste sig enklare än jag väntat mig... / Andreas _________________ Andreas Iggman |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1629 besök totalt |