Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 323ti -99 * BMWCUP #45 * | 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 >> 54318 besök totalt |
Efter två och ett halvt dygn utan lekbil var det dags för något nytt..
Efter att ha provat Johans compact https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Blocket mm hade redan scannats av i ett par veckor och det vettigaste objektet var den här: Svensksåld kärra utan taklucka med fullstämplad servicebok i strikt originalskick. Att bilen dessutom var nybesiktigad, servad och skattad gjorde inte ont direkt! Ständiga följeslagaren Johan hjälpte förstås till och hämta och köra hem bilen igår, och idag var jag ute och kände på den på riktigt i närliggande industriområde.. Målet är med bolt-on-prylar göra detta till en kul lekbil för banträffar i den takt jag hinner med. Överst på priolistan står chassiekit och diffbroms samt montera ur 100 kg mög och sätta i riktig stol och ratt. Sen får vi se var det slutar.. _________________ Rikard Ahlin |
||||||||
Japp! Min gissning är att fler kommer att skåda ljuset inom kort. Det här är löjligt roliga bilar att köra! Ungefär som en E30, fast bättre. _________________ Rikard Ahlin |
||||||||
Sluta! Ser snuskigt fin ut...men hur gick det med de ledande frågorna jag försökte svara på så snällt? Tycker do gjorde helt rätt, compacten är roligare än vanliga E36. *hur tusan ska jag göra nu då* |
||||||||
Kan nog tro att dom är roliga dom där compacterna. Har aldrig provat själv faktiskt.
Det finns ett alternativ till.. E30-rolig men lite mer av allt utom bruksvärde _________________ /Anton Lillsund |
||||||||
|
||||||||
|
||||||||
Grattis till en fin & rolig bil Rikard Diffbroms är som du säger nödvändigt för att komma ut ur böjarna, andra krängare, speciellt fram hjälper också till. (bak kör vi utan). 323āns verkliga effekt är högre än den som står på reg-pappret och om du låter den andas lite friare med öppet filter samt annat avgassystem + ett unichip från TS Motor så har du många hk/kr. Jag har en 188 diff liggandes på gångavstånd från dig som jag byggt ihop som 2:a diff till min bil. Allt är nytt, packningar/lager/packboxar nymålad och kan fås med lite olika utväxlingar. Kan också få den uppspänd till 40-50% diffverkan om du vill. Den blir inte billig, men som ny.
Ja du Andreas, det är väl bara att hålla med om att vi som tillhört (eller tillhör) is-maffian får erkänna att ti-maffian snart kör om oss... Jag pratade med min kontakt på resevdelar på Förenadebil igår när jag beställde ny kylare till min S14 och han sa att Tyskarna inte nyproducerar så mycket längre till E30. Så det börjar ta slut... _________________ Patrik Skoog |
||||||||
Alltid kul med folk som fattar piken, Lidström.. Dags att sticka ut hakan lite. Compacten är lite av en M3E30 in disguise: Ungefär samma vikt, troligtvis inte tyngre motor pga alublocket, samma effekt med chip och annat avgas, samma bakvagn och en minst lika bra framvagn. Och detta till halva priset.. _________________ Rikard Ahlin |
||||||||
Förhoppningsvis inom kort! Herr Sjöström kanske också är sugen på ett chassiekit? _________________ Rikard Ahlin |
||||||||
Tack Patrik, men jag har redan köpt en. Ev kan någon vettig utväxling vara intressant, har dock inte riktigt bestämt var jag skall lägga mig men det är någonstans runt 3.73 - 4.10. Ser fram emot garagetitten, hoppas det går att lösa inom kort! _________________ Rikard Ahlin |
||||||||
Hmmm... Nja, nån M3E30 blir nog aldrig Compacten. (Saknar ju både skärmbreddare och tävlingshistoria... ) Men jag håller helt med dig om att det är ett fynd till dagens priser! Synd bara att sambon tycker att andrabilen skall ha fyra dörrar... Grattis till ett roligt bilköp, ser riktigt fin ut! _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||||||
Sugen JA, pengar NÄE Sen så super jag i mig lite av era moddar först så blir det rätt när jag väl slår till! Men något lite skoj får man väl beställa så skrik till precis innan. vad bidde det för diff? har rätt dålig koll på detta, stora, lilla, mittemellan , Z3 M/M3 e30, Diesel eller vad? Det verkar ju finnas en uppsjö olika diffar för inte tala om vad som är en lämplig utväxling för en gatbil med ambitioner att köra lite bana för skojs skull. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||
M52 motorn är lättare än S14 trots 2 burkar till.... tittar man rent "race mässigt" med dagens BMW Cup standard reglemente så kan en E30 318is komma ner i minimumvikt (136*4,5+450)=1062 raceklar, medans en E36 323ti inte kan komma ner i dess minimumvikt (170*4,5+450)=1215 raceklar om inte föraren är kraftigt underviktig.. -& andra sidan så behöver 318is förarna det försprånget för att hänga på en ti så reglementet är jämt och bra som det skall vara _________________ Patrik Skoog |
||||||||
Så sant så sant...och av arvtagarna till 318is E30 är det självskrivet att 323ti är det som blir valet. |
||||||||
Ser med glädje fram emot ditt förslag till hur vikt/effekt ska se ut i standard där man ska blidka allt mellan 120hk 02:or till 170hk+ E36...och alla ska ha samma chans att vinna... Å tydligen verkar det inte göra sååå hemskt mkt att compacten är ngt överviktig...bror din vann ju överlägset ändå... Sorry för OT. |
||||||||
Som det ser ut nu blir det någon form av gruppköp så skall det delas frakter så är det snart som gäller. Håller på att undersöka lite vad som är vettigt, återkommer! Diffen är av 188-typ och finns på lite alla möjliga bilar och årsmodeller, samma sak med utväxlingar. På E30 är det stora diffen och på E28 är det lilla.. original utväxling ligger på 3,07 eller 3,15 vilket motsvarar en teoretisk topphastighet på 260-270 km/h eller nåt.. Med en annan utväxling blir den nog bra mycket rappare! Åkte 4,75 i 02an med od-låda och det var stor skillnad mot 4,10 eller 3,64 som är original! _________________ Rikard Ahlin |
||||||||
Du misstolkade mig nog för jag tycker att det ÄR ett jämt reglemente i std klassen.
3:73 för bana är _________________ Patrik Skoog |
||||||||
Sorry Putrix, <--- såg bara så tveksam ut...och jag fick inte riktigt ihopa det med hur jag tolkat dig tidigare. Eller så hoppades jag kanske att du hittat en än bättre formel...för alla tycker inte det är rättvist verkar det som... Hoppas ingen fara är skedd. om man åker 1:1 på 5:an och 3.73...är det enligt er som testat en ren banutväxling eller funkar det som kompromiss även för viss transportåkning. Vet att en del, ganska hårt, bananpassade M3 E30 för gata/banträff åkt just 3.73. Räknar man lite känns det som det blir ganska surrigt om man inte enbart ska åka bana med bilen utan oxå ha den som "GT-vagn". |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 323ti -99 * BMWCUP #45 * | 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 >> 54318 besök totalt |