Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Borra skarvrör för bur
1308 besök totalt
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Borra skarvrör för bur

om man handborrar blir det inte helt perfekt, utan man måste se till att man alltid vänder skarvröret lika som vid borrningen för att det ska passa... så jag skulle vilja hitta nån metod, eller som kan borra upp några skavrör så att jag kan vända dom hursomhelst utan att hålen kommer 3 mm offset.
Har man skarvrören perfekta kan man efterborra ett hål genom hålet i skarven, stoppa i en kort skruv och låsa med lämplig svetstång, borra genom skaven från andra sidan, stoppa i en lång bult och låsa ihop, och borra dom andra hålen också utifrån.
Sen behöver man inte hålla rätt på vilket av 4 olika sätt skarven passar, och inte heller vilket skarvrör av 6 st som hör till vilken skarv.
Men hur gör man det rätt, eller vem gör det perfekt från ritning.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Borra skarvrör för bur

Arne Lindgren skrev:
om man handborrar blir det inte helt perfekt, utan man måste se till att man alltid vänder skarvröret lika som vid borrningen för att det ska passa... så jag skulle vilja hitta nån metod, eller som kan borra upp några skavrör så att jag kan vända dom hursomhelst utan att hålen kommer 3 mm offset.
Har man skarvrören perfekta kan man efterborra ett hål genom hålet i skarven, stoppa i en kort skruv och låsa med lämplig svetstång, borra genom skaven från andra sidan, stoppa i en lång bult och låsa ihop, och borra dom andra hålen också utifrån.
Sen behöver man inte hålla rätt på vilket av 4 olika sätt skarven passar, och inte heller vilket skarvrör av 6 st som hör till vilken skarv.
Men hur gör man det rätt, eller vem gör det perfekt från ritning.

Borra skarvrören i en pelarborr där du gjort ett stopp för skruvstycket och sedan nogrannt mäter in var du ska borra.

Voila och du har om du gör rätt hålen högst en tiondel ifrån varandra. Skulle du sedan borra tex 10.2mm för M10 bult har du ungefär en tiondel i snedmarginal mot de mest felborrade mot varandra.

Bålsta
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Låter vettigt.. fast jag är osäker på om jag kan mäta in det tillräckligt bra, annars hade jag nog gjort som du sa. Och den pelarborr jag har tillgänglig käns lite o-exakt.
En tanke... Man gör ett första master-skarvrör med precis 10mm som man använder för att borra upp alla hål i själva bur-rören, sen tar man upp hålen till 10.2.
Eller att man gör alla hål 10.0 först och sen tar upp till 10.2 sist.
Nästa fråga.. Du verkar har tillgång till en bra verkstad och har vana vid metalljobb. Vad ska du ha för att borra upp mina till 10.0. i mitten med ett specificerat hålavstånd?

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Arne Lindgren skrev:
Låter vettigt.. fast jag är osäker på om jag kan mäta in det tillräckligt bra, annars hade jag nog gjort som du sa. Och den pelarborr jag har tillgänglig käns lite o-exakt.
En tanke... Man gör ett första master-skarvrör med precis 10mm som man använder för att borra upp alla hål i själva bur-rören, sen tar man upp hålen till 10.2.
Nästa fråga.. Du verkar har tillgång till en bra verkstad och har vana vid metalljobb. Vad ska du ha för att borra upp mina till 10.0. i mitten med ett specificerat hålavstånd?

Eller ta en restbit av det grövre röret, stick in det mindre röret och borra första hålet. Dra skruv och mutter genom hålen, borra det andra hålet.

Som en bonus senare borra 10.2mm för att ha lite felmarginal.

För jobbförfrågningar finns det bättre vägar än forumet

Bålsta
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Re:

Rolle Scirocco skrev:
Arne Lindgren skrev:

Eller ta en restbit av det grövre röret, stick in det mindre röret och borra första hålet. Dra skruv och mutter genom hålen, borra det andra hålet.

Nja, jag tror snarare att man ska ha ett skarvrör som är borrat till 10.0 som jigg för borrning i det tunna.
Tar du ett skräprör/restbit så vet du inte om du kommer rätt..
(Ska formulera en bättre fråga via en annan kanal..) thumbs up

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Arne Lindgren skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Arne Lindgren skrev:

Nja, jag tror snarare att man ska ha ett skarvrör som är borrat till 10.0 som jigg för borrning i det tunna.
Tar du ett skräprör/restbit så vet du inte om du kommer rätt..
(Ska formulera en bättre fråga via en annan kanal..) thumbs up

Det var just att ha ett reströr som jigg som var tanken, och sedan borra lite grövre på monteringsbitarna för att ta upp avvikelser efter svetsning etc.

Borra skarvrör för bur
1308 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande