Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (7664 totalt) |
BMW med udda motor !
Jag vet att vi har diskuterat den här bilen förut här på rejsa. Så jag tänkte bara tipsa om ett bra repotage med lite byggbilder på SSJ hemsida. http://www.ssij.nu/bmw.htm Det är väl härligt med en BMW med en riktig motor i ! ![]() ![]() |
||||
Jag fick åka med en runda i denna i våras.
Den går verkligen nåt vansinnigt. Som inbiten BMW-entusiast så måste jag ändå säja att motorn verkar göra sig bra i den bilen ![]() Snyggt och seriöst byggt är det också. _________________ S a m u e l S Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||
Re: BMW med udda motor !
Snart har du hela BMW skaran efter dig med Järnspettet i högsta hugg, bäst du gömmer bilen någonstans ![]() ![]() Anledningen till att han har en Volvo turbo är väll bara att den skulle gå igenom besiktning(med herrejösses mycket mer effekt än standard)? Ser inget anant skäl till varför en B23'a skulle lämpa sig bättre som turbo än en M10. |
||||
Jag försår inte den beska kritik denna bil fått här på rejsa det är ett helt makalöst bygge...och killen har ju känsla för vad han gör.
Skulle det förblekna av att det står Volvo på ventilkåpan...??? En doft av avund och stelbenthet, sprider sig på forumet....eller...??? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag står nog för avunds delen ![]() ![]() Jag skulle inte för fem öre säga något ont om den bilen, den är juh bara helt underbar. Men Volvospisen åkte juh dit av en anledning, och som du nämner så har killen känsla för vad han gör. Jag tror knappast att han valde motorn för dess underbara karaktär ![]() ![]() |
||||
Jag måste ha missad tidigare trådar om denna bilen
![]() Jag gillar bilen trots motorvalet. Tittar man på alla hemsnickrade delar så blir man rätt imponerad. Men jag trodde faktist det va mer än 300hk i den. Nån som vet vad det är bromsad till? Jag har sett den live både på bana och rakt fram och går gör den ![]() |
||||
Helt klart ett imponerande bygge!
Fast jag förstår inte riktigt varför folk bygger på denna törstiga, gammalmodiga, spikningskänsliga motor när det gäller att plocka ut mycket effekt - för utom då att den i originalutförande har väldigt låg effekt. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Nääe original så är inte Volvoklunsen något underverk, men faktum är det att man med ganska små medel (särskilt ekonomiska) kan få en Volvomotor att prestera förhållandevis fantastiska effekter. Det är inte helt utan anledning som rallycross-SM har kallats Volvo-SM. Och det är inte märkesfanatism som gör att var och varannan långloppsbil har haft en hel drös med Volvokomponenter. om man lägger den känslomässiga delen av hjärnan på hyllan och vill nå resultat med en stram budget så kan man inte stirra sig blind på logotypen på prylarna man använder.... ![]() _________________ Karl Brag |
||||
Det gör det inte längre... Det är bortfräst. ![]() Helt underbart bygge! Men jag trodde han hade sålt bilen. ![]() Fast det kan han ju ha gjort ändå. ![]() _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
Som självutnämd E30-fanatiker (och tillochmed SAAB-racer ibland!!!
![]() ![]() Vi ska betänka att killen gör ALLT själv! Han löser saker och ting på finurliga sätt med, enligt utsago, stram budget. MKT imponerande lösningar på mkt och en del "stulet" raka vägen från Super Touring. Man kan inte bli annat än imponerad! Sen att jag personligen inte skulle sätta en Vovlomaskin i min 318 är en annan sak. Men jag är ju märkesnerd och sånna gör inte alltid rationella val...som vi vet. ![]() ![]() Respekt för ett snyggt och framförallt GENOMTÄNKT bygge! Denna E30 är, i likhet med "Rör olssons" Alpina, byggd med en "jämn" standard på delarna. Det är inte bara jättemotor eller jättevingar. ![]() |
||||
Visst är den gammalmodig men samtidigt utprovad. Det finns väl få motorer som har trimmats i sådan omfattning som B23/B230 i Sverige. Säga vad man vill men motorn är mycket tålig och det finns utprovade koncept att använda som man vet håller... ger bra ekonomi i det långa loppet. Bygger man sedan en Volvo turbo motor på det sätt som Fredrik har gjort där man satsar på bra respons och effektiv effektkurva och istället för toppeffekt med massa laddtryck så får man en motor med mycket trevlig karraktär. Det var någon som frågade efter bromsad effekt... förra vintern vet jag att han hade 275 bromsad hästar. Efter det har motorn modifieras en del, efter det har jag inte hört några siffror. Jag använder samma grundmotor i mitt sevenbygge (940 LLT). Som du säger så är en stor fördel att volvo bara valde att plocka ut 136 hästar ur denna motor. Det tackar jag för ! |
||||
You got a point... ![]() |
||||
Bra skrivet ! ![]() |
||||
Nu tror jag att du missförstod mig, för det var juh precis vad jag menade som du skrev ![]() Visserligen i lite längre och mer omfattande form ![]() |
||||
Visst är den beprövad och det går att få dessa spisarna att gå riktigt bra - inget snack om den saken! Min kommentar grundar sig mest på att jag också håller på med ett Se7en-bygge fast då med Saab-motor och jag är nästan förvånad över hur enkelt det verkar. Saabs motor är en erkänt(?) hållbar konstruktion som med ännu enklare medel går att skrämma upp till liknande effekter. Nackdelen är väl då att de har högre effekt från fabriken (170hk i ltt-varianten av 2.3:an)... Eller varför inte använda den fina 5:an från 850? Den har ju bevisligen goda förutsättningar för stora effektuttag (så länge man bara byter ut vevstakarna). Håller för övrigt med dig om att det är vettigare att inte enbart sikta på toppeffekt utan istället kolla på hur användbar motorn blir. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Visst SAAB motorer är ett bra val, utan tvekan. Även Volvo 5:an.. Att det blev en b230 för min del var just den låga orginaleffekten. Smidigt vid regbesiktning... |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (7664 totalt) |