Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
BMW med udda motor !
1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (7664 totalt)
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353


Trådstartare
BMW med udda motor !

Jag vet att vi har diskuterat den här bilen förut här på rejsa. Så jag tänkte bara tipsa om ett bra repotage med lite byggbilder på SSJ hemsida.

http://www.ssij.nu/bmw.htm

Det är väl härligt med en BMW med en riktig motor i !

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Samuel S
Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1080



Jag fick åka med en runda i denna i våras.
Den går verkligen nåt vansinnigt.
Som inbiten BMW-entusiast så måste jag ändå säja att motorn verkar göra sig bra i den bilen

Snyggt och seriöst byggt är det också.

_________________
S a m u e l S
Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Re: BMW med udda motor !

Per Wackt skrev:
Det är väl härligt med en BMW med en riktig motor i !


Snart har du hela BMW skaran efter dig med Järnspettet i högsta hugg, bäst du gömmer bilen någonstans
Anledningen till att han har en Volvo turbo är väll bara att den skulle gå igenom besiktning(med herrejösses mycket mer effekt än standard)? Ser inget anant skäl till varför en B23'a skulle lämpa sig bättre som turbo än en M10.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Jag försår inte den beska kritik denna bil fått här på rejsa det är ett helt makalöst bygge...och killen har ju känsla för vad han gör.

Skulle det förblekna av att det står Volvo på ventilkåpan...???

En doft av avund och stelbenthet, sprider sig på forumet....eller...???

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



ButterflyRacing skrev:
Jag försår inte den beska kritik denna bil fått här på rejsa det är ett helt makalöst bygge...och killen har ju känsla för vad han gör.

Skulle det förblekna av att det står Volvo på ventilkåpan...???

En doft av avund och stelbenthet, sprider sig på forumet....eller...???


Jag står nog för avunds delen
Jag skulle inte för fem öre säga något ont om den bilen, den är juh bara helt underbar.
Men Volvospisen åkte juh dit av en anledning, och som du nämner så har killen känsla för vad han gör. Jag tror knappast att han valde motorn för dess underbara karaktär utan snarare för att det var lagligt att omtypa bilen med den motorn. För visst är det roligare med 2.3liter och turbo som utgångspunkt. Iaf om den standard levererar 136hästar, det blir juh hyggliga mormorsbilprestanda på pappret som farbror blå får titta på
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Jag måste ha missad tidigare trådar om denna bilen

Jag gillar bilen trots motorvalet. Tittar man på alla hemsnickrade delar så blir man rätt imponerad. Men jag trodde faktist det va mer än 300hk i den. Nån som vet vad det är bromsad till?
Jag har sett den live både på bana och rakt fram och går gör den

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3422



Helt klart ett imponerande bygge!

Fast jag förstår inte riktigt varför folk bygger på denna törstiga, gammalmodiga, spikningskänsliga motor när det gäller att plocka ut mycket effekt - för utom då att den i originalutförande har väldigt låg effekt.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17964



Det där bygget är helt klart snyggt, men jag tycker det här ser trevligare ut.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Är man en komplett nerd om man frågar varför 5! lager kolfiber till huven.
två borde väl räcka?

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Andrew Petrykowski skrev:
Men Volvospisen åkte juh dit av en anledning, och som du nämner så har killen känsla för vad han gör. Jag tror knappast att han valde motorn för dess underbara karaktär


Nääe original så är inte Volvoklunsen något underverk, men faktum är det att man med ganska små medel (särskilt ekonomiska) kan få en Volvomotor att prestera förhållandevis fantastiska effekter.

Det är inte helt utan anledning som rallycross-SM har kallats Volvo-SM. Och det är inte märkesfanatism som gör att var och varannan långloppsbil har haft en hel drös med Volvokomponenter.

om man lägger den känslomässiga delen av hjärnan på hyllan och vill nå resultat med en stram budget så kan man inte stirra sig blind på logotypen på prylarna man använder....

_________________
Karl Brag
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



ButterflyRacing skrev:
Skulle det förblekna av att det står Volvo på ventilkåpan...???


Det gör det inte längre... Det är bortfräst.

Helt underbart bygge!

Men jag trodde han hade sålt bilen.
Fast det kan han ju ha gjort ändå.

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Som självutnämd E30-fanatiker (och tillochmed SAAB-racer ibland!!! ) måste jag ju uttala mig.

Vi ska betänka att killen gör ALLT själv! Han löser saker och ting på finurliga sätt med, enligt utsago, stram budget.

MKT imponerande lösningar på mkt och en del "stulet" raka vägen från Super Touring. Man kan inte bli annat än imponerad!

Sen att jag personligen inte skulle sätta en Vovlomaskin i min 318 är en annan sak. Men jag är ju märkesnerd och sånna gör inte alltid rationella val...som vi vet.

Respekt för ett snyggt och framförallt GENOMTÄNKT bygge!
Denna E30 är, i likhet med "Rör olssons" Alpina, byggd med en "jämn" standard på delarna. Det är inte bara jättemotor eller jättevingar. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Bygget må vara hur bra som helst men utan BMW-motor är det ingen BMW, det ges av vad förkortningen BMW står för.
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353


Trådstartare
Mats Friberg skrev:
Helt klart ett imponerande bygge!

Fast jag förstår inte riktigt varför folk bygger på denna törstiga, gammalmodiga, spikningskänsliga motor när det gäller att plocka ut mycket effekt - för utom då att den i originalutförande har väldigt låg effekt.


Visst är den gammalmodig men samtidigt utprovad. Det finns väl få motorer som har trimmats i sådan omfattning som B23/B230 i Sverige. Säga vad man vill men motorn är mycket tålig och det finns utprovade koncept att använda som man vet håller... ger bra ekonomi i det långa loppet.

Bygger man sedan en Volvo turbo motor på det sätt som Fredrik har gjort där man satsar på bra respons och effektiv effektkurva och istället för toppeffekt med massa laddtryck så får man en motor med mycket trevlig karraktär.

Det var någon som frågade efter bromsad effekt... förra vintern vet jag att han hade 275 bromsad hästar. Efter det har motorn modifieras en del, efter det har jag inte hört några siffror.

Jag använder samma grundmotor i mitt sevenbygge (940 LLT). Som du säger så är en stor fördel att volvo bara valde att plocka ut 136 hästar ur denna motor. Det tackar jag för !

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



johann skrev:
Bygget må vara hur bra som helst men utan BMW-motor är det ingen BMW, det ges av vad förkortningen BMW står för.


You got a point...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Jag försår inte den beska kritik denna bil fått här på rejsa det är ett helt makalöst bygge...och killen har ju känsla för vad han gör.

Skulle det förblekna av att det står Volvo på ventilkåpan...???

En doft av avund och stelbenthet, sprider sig på forumet....eller...???


Bra skrivet ! thumbs up

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

citat:
Bygget må vara hur bra som helst men utan BMW-motor är det ingen BMW, det ges av vad förkortningen BMW står för

Det är väll BaderManhofWagen

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



PCR skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Men Volvospisen åkte juh dit av en anledning, och som du nämner så har killen känsla för vad han gör. Jag tror knappast att han valde motorn för dess underbara karaktär


Nääe original så är inte Volvoklunsen något underverk, men faktum är det att man med ganska små medel (särskilt ekonomiska) kan få en Volvomotor att prestera förhållandevis fantastiska effekter.

Det är inte helt utan anledning som rallycross-SM har kallats Volvo-SM. Och det är inte märkesfanatism som gör att var och varannan långloppsbil har haft en hel drös med Volvokomponenter.

om man lägger den känslomässiga delen av hjärnan på hyllan och vill nå resultat med en stram budget så kan man inte stirra sig blind på logotypen på prylarna man använder....


Nu tror jag att du missförstod mig, för det var juh precis vad jag menade som du skrev
Visserligen i lite längre och mer omfattande form
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



fuling skrev:
citat:
Bygget må vara hur bra som helst men utan BMW-motor är det ingen BMW, det ges av vad förkortningen BMW står för

Det är väll BaderManhofWagen


Just det så då behövs en BaderMeinhofWagen-motor.
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3422



Per Wackt skrev:
Visst är den gammalmodig men samtidigt utprovad. Det finns väl få motorer som har trimmats i sådan omfattning som B23/B230 i Sverige. Säga vad man vill men motorn är mycket tålig och det finns utprovade koncept att använda som man vet håller... ger bra ekonomi i det långa loppet.

Bygger man sedan en Volvo turbo motor på det sätt som Fredrik har gjort där man satsar på bra respons och effektiv effektkurva och istället för toppeffekt med massa laddtryck så får man en motor med mycket trevlig karraktär.

Det var någon som frågade efter bromsad effekt... förra vintern vet jag att han hade 275 bromsad hästar. Efter det har motorn modifieras en del, efter det har jag inte hört några siffror.

Jag använder samma grundmotor i mitt sevenbygge (940 LLT). Som du säger så är en stor fördel att volvo bara valde att plocka ut 136 hästar ur denna motor. Det tackar jag för !


Visst är den beprövad och det går att få dessa spisarna att gå riktigt bra - inget snack om den saken! Min kommentar grundar sig mest på att jag också håller på med ett Se7en-bygge fast då med Saab-motor och jag är nästan förvånad över hur enkelt det verkar. Saabs motor är en erkänt(?) hållbar konstruktion som med ännu enklare medel går att skrämma upp till liknande effekter. Nackdelen är väl då att de har högre effekt från fabriken (170hk i ltt-varianten av 2.3:an)... Eller varför inte använda den fina 5:an från 850? Den har ju bevisligen goda förutsättningar för stora effektuttag (så länge man bara byter ut vevstakarna).

Håller för övrigt med dig om att det är vettigare att inte enbart sikta på toppeffekt utan istället kolla på hur användbar motorn blir.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353


Trådstartare
Mats Friberg skrev:
Per Wackt skrev:
Visst är den gammalmodig men samtidigt utprovad. Det finns väl få motorer som har trimmats i sådan omfattning som B23/B230 i Sverige. Säga vad man vill men motorn är mycket tålig och det finns utprovade koncept att använda som man vet håller... ger bra ekonomi i det långa loppet.

Bygger man sedan en Volvo turbo motor på det sätt som Fredrik har gjort där man satsar på bra respons och effektiv effektkurva och istället för toppeffekt med massa laddtryck så får man en motor med mycket trevlig karraktär.

Det var någon som frågade efter bromsad effekt... förra vintern vet jag att han hade 275 bromsad hästar. Efter det har motorn modifieras en del, efter det har jag inte hört några siffror.

Jag använder samma grundmotor i mitt sevenbygge (940 LLT). Som du säger så är en stor fördel att volvo bara valde att plocka ut 136 hästar ur denna motor. Det tackar jag för !


Visst är den beprövad och det går att få dessa spisarna att gå riktigt bra - inget snack om den saken! Min kommentar grundar sig mest på att jag också håller på med ett Se7en-bygge fast då med Saab-motor och jag är nästan förvånad över hur enkelt det verkar. Saabs motor är en erkänt(?) hållbar konstruktion som med ännu enklare medel går att skrämma upp till liknande effekter. Nackdelen är väl då att de har högre effekt från fabriken (170hk i ltt-varianten av 2.3:an)... Eller varför inte använda den fina 5:an från 850? Den har ju bevisligen goda förutsättningar för stora effektuttag (så länge man bara byter ut vevstakarna).

Håller för övrigt med dig om att det är vettigare att inte enbart sikta på toppeffekt utan istället kolla på hur användbar motorn blir.


Visst SAAB motorer är ett bra val, utan tvekan. Även Volvo 5:an.. Att det blev en b230 för min del var just den låga orginaleffekten. Smidigt vid regbesiktning...

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Allmänt banåkaforum
BMW med udda motor !
1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (7664 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande