Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Caddy - Slaktarn har talat, projekt avslutat | 1, 2, 3 >> 8 besök senaste veckan (25264 totalt) |
Köpte en ny bruksbil, med ordentlig betoning på bruk. Säljaren varnade mig specifikt för att den var ful, så man var väl beredd på det mesta.
Hur som helst, Caddy dieseln visade sig vara i bra skick, så när som på att den var....ful. Och bulig, och dålig lack, och ett par lättfixade tvåor på besiktningsprotokollet. Under hemfärden så fick jag Golf MK1-vibbar (oväntat ) och upptäckte att bilen var rätt kul. Slängde på ett par 13" alu-fälgar när jag kom hem och började busköra med de måttligt roade 55 diesel-hästarna. Kul! Ett par GTI-stolar satt i bilen, så redan nu sitter man skönt och stabilt. Kanske ett par riktiga sitta-still-stolar till nästa säsong? Så, vad ska fixas på "bruksbilen"? Jadu. Jag vill åka bana med den, gärna redan nu i sommar! Kruxet är ju just att den används varje dag, så varje modifikation som görs får inte ta mer än en garagekväll i taget. Spännande! [x] Invägd på 940kg före projektstart! [x] Mulligt ljud med 2x 3" avgassystem [ ] Huvudbromscylinder, skivor (280mm), bromsok och spindlar från Corrado G60 (inhandlat ej monterat) [ ] Skivbromsar bak. Från vad? [ ] Stålomspunna slangar runt om. [ ] Sänka bilen för att få ett lagomt kaxigt utseende. Väghållning med bladfjädrar och stel axel bak? Plocka delar från vad? [ ] Förvandla sugdiesel till en överladdad dito. [ ] Bur. Huvudbåge och två strävor är en bra start. Undrar för övrigt hur mycket luftmotstånd extraljusen gör? Hur mycket måste jag öka laddtrycket för att slippa ta bort dem? _________________ John Edvardsson |
||||
I så fall kan du nog bara åka bana på klubbträffar, tyvärr verkar pickisar vara bannlysta i svensk banracing. oavsett hur du utrustar den. _________________ Calle Olsson |
||||
Mjo, jag hade väl nog inte tänkt att tävla med den, men banträffar, konbaneträffar och allmänhetens körningar och liknande var väl i siktet. _________________ John Edvardsson |
||||
_________________ Peter Karlsson |
||||
Dags att ringa och avboka allt annat i helgen! Tack för tipset! _________________ John Edvardsson |
||||
Denna kunde ses med slicks på Attitudes senaste konbaneträff. Så du är inte ensam.
|
||||
Hela tanken med "bruksbil" är väl att man ska vilja bruka dom? La upp en tråd på Attitude nu också. Syns på nästa Uråsa om inte tidigare. Glömde för övrigt tidigare att jag vill ha bur i bilen. Huvudbåge och två strävor framåt är en bra start, sen måste det börja kapas lite väl mycket. _________________ John Edvardsson |
||||
...och där spårade det ur. Bara små modifikationer, så man kan åka hem från garaget också. Idé! Vi byter ut hela framvagnen! Det hela började med att bilen har en 2'a på besiktningen, höger spindelled glapp. Således var ett byte ett måste, och då började hjärnan snurra oroväckande. Hade "en del" Corrado G60-grejjer på lagret, så jag tänkte väl att de borde utnyttjas River av hjul och börjar bulta isär framvagnen. Lagom mycket våld och värme löser det mesta, och så även på den här Caddyn Bort med massa klent skit för att göra plats för grövre G60-prylar. ...för liksom, om man ska byta spindlar så kan man väl lika gärna byta fjäderben också? och bromsar? Fjäderbenen från en Corrado G60 är lite längre, så ett-å-ett-halvt-varv-ungefär med kapen är nog lagom att börja med för att se vart vi hamnar. Har inte sett någon som monterat Corrado-fjäderben på en Caddy, men nån måste ju vara dum nog att testa, right? Grov spindelled har grova fästen och efter en stunds övertalning... ...så börjar bitarna falla på plats. Långt ifrån smärtfritt, kan jag meddela. Lite skillnad på orginalbromsarna och G60. Vid det här laget kommer jag underfund med att spindlarna har annorlunda ifästning för styrleden. Detta resulterar i brutal ofrivillig toe-out...hoppsan. Förlänger styrlederna med en svets och lite överblivet material ....men....äsch. Styrlederna blev för långa istället, så det var ju ingen större hit. Gör om gör rätt, eller nåt. Typiskt. Kvar att göra är också fjäderbenstornen...hur ska vi lösa det? Jaja, snart kommer idéerna. och eftersom det är bruksbilen som jag åker med till och från garaget så satte jag mig själv på pottan så att säga... tur att soffan är skön i garaget. Länge leve mobilt internet! Glömde jag säga att de 13"s fälgarna jag hade inte passar längre pga bromsarna? _________________ John Edvardsson |
||||
|
||||
Så fortsatte vi med missären idag då efter en god natts sömn på en skinnsoffa i ett garage. Sov förvånansvärt väl faktiskt, svalt och skönt i garaget.
Efter andra försöket fick jag till styrlederna.. Jag vet mycket väl att detta inte är en speciellt bra lösning, men tar gärna emot tips på alternativ. Har två st (höger+vänster) styrled som inte är kapad ännu som man kan göra en finare lösning på nu när man vet hur långa de ska vara. Förslag? Bromsarna fyller ut 17"arna väl, och efter en del laborerande med toe-in/out och caster så har jag både blivit klokare och haft en riktigt kul dag. Mycket toe-in med lite överdriven caster gav Caddyn extrem överstyrning med galen respons på ratten. Livsfarligt på landsväg, brutalkul (men svettigt) på liten grusväg. Några timmar senare fick jag tag i 15"are runt om med tokslitna däck. Satt som ett smäck tills vidare, nu ska man leta reda på gummi som blir lagom tyskstukigt. 15x7" är fälgarnas mått. 165/60-15? Uppdatering: [x] Bromsskivor (280mm), bromsok och spindlar och styrleder från Corrado G60 [x] 15"are införskaffade. Dags för tyskstuk. [x] Intercooler införskaffad. Tack Wolfen! Ska trycktesta imorrn efter jobbet [ ] Justerbart (!) fjäderbensstag fram ligger under konstruktion i fräsen. [ ] Huvudbromscylinder, krängningshämmare från Corrado G60 [ ] Skivbromsar bak. Från vad? _________________ John Edvardsson |
||||
Då har vi spårat ur lite till då... vad oväntat.
Intercoolern är trycktestad, den klarade 2,5kg utan vidare. Motorn borde tåla åtminstone 2kg, så det blir nog bra. Gled förbi ett par däckkrängare och förklarade läget. De första två tittade oförstående på mig men den tredje garvade åt hela grejen och sa att han inte hade några tyskstuk som han kunde sponsra med, men han hade ett gäng 195/50-15 som han bjöd på. Weeha, spons! Tyskstuk får jag ta samtidigt som jag beställer ett par VOLK-fälgar, eller nåt. Nu är jag mest nöjd med att jag har lagliga däck och att bilen går riktigt trevligt. Rätt så kul stuk dessutom. På blöt asfalt är det inga problem att åka på ställ. Vänsterbroms och handbroms är helt onödigt, hon kommer upp så fint med baken ändå. Tyvärr märkte jag att vindrutetorkarna sett sin bästa tid då det regnade, så jag gissar på att det blir lite tråkigt el-meck idag. Usch för att felsöka gamla ruttna elsystem. Fixas i elsystem: [ ] Vindrutetorkare [ ] Tuta [ ] Cupéfläkt [ ] Backlampor (2x 100w bakåt på båge) ;-) _________________ John Edvardsson |
||||
Nope, här var det nåt elfel. Inte hundra på vart det är ännu, men jobbar på det. Matar man motorn direkt med ström funkar den utmärkt... Och alla kontakter och grejjer på rattstången fungerar fint. Verkar vara relä eller något i stora säkringsboxen.
Gjorde fästen och bultade på intercoolern. Insåg att den var så o-diskret att jag skulle bli stoppad snabbare än en halvskummis i en BMW 750. Lackade den svart och bultade på igen... Och se, visst blev den "diskret"? Fälgarna fylls ut rätt bra av bromsarna...åtminstone fram. Utrymme för sänkning? Nähe! Falken ZE 512 195/50-15 på 15x7" fälg. Kommer bli porrigt med 165/50-15. Bilprovningen hade mage att klaga på tutan på bilen. Den här tutan lär vara det sista de hör i livet! Edit: Var ute och hårdkörde med bilen nu ikväll för att se hur den betedde sig under press... med tanke på framvagnen, nya däcken och motortemperaturen. På torr asfalt har jag grepp tills jag börjar gråta. GTI-stolarna räcker inte långt utan det kommer krävas seriösa sitta-still-stolar, har jag insett. Buren känns också som en ganska angelägen sak när man försöker hitta gränserna. Hittade INTE gränsen till vare sig understyrning eller överstyrning under kvällens övningar utan fick ge upp efter 6 mil på välkänd krokig väg. Dyblöt av svett. Dags att fixa den där cupéfläkten kanske.. Hittills är jag mycket nöjd med Caddy/G60-kombinationen. Fjäderbensstaget är på G och likaså grövre krängningshämmare. Mycket nöje! _________________ John Edvardsson |
||||
|
||||
IC'n är show-no-go just nu, men det kommer, det kommer. Turbon fick visst högre prioritet än buren..då turbo är beställd och buren inte är det. Prioriteringsordningen ser ut ungefär såhär.. [ ] Prickfri besiktning. Fjäderbenstornen bör nog vara fixade för att gå igenom.. (Därav tuta/torkare, spindelled med tillhörande urspårning ect) [ ] Förvandla sugdiesel till en överladdad dito. [ ] Bur. Huvudbåge och två strävor är en bra start. [ ] Sänkning med låtsascoilovers [ ] ...övrigt. _________________ John Edvardsson |
||||
|
||||
Inte lättare att sno en 1,9 tdi från nån av de tusentals Folkor/skodor/audis som redan rullar i trafik?
130 dieselturbohästar borde ju kunna skicka en lätt liten caddy i omloppsbana. |
||||
Med tanke på att det fortfarande är bruksbilen så innebär det lite krångel för att få igång all elektronik och sånt shit över "en kväll". Bygger ett välanpassat pulssplit-grenrör och vettig turbo istället, då kanske det kan bli mer anpassat och ännu större omloppsbana. Var dessutom riktigt länge sedan jag hade ett ORDENTLIGT motorras, så det ska bli intressant att se hur mycket laddtryck motorn tål. _________________ John Edvardsson |
||||
That's the spirit! Såg en tractor puller som hade sekventiell laddning, ett stort aggregat som laddade in i ett större aggregat, som slutligen laddade in i ett jätteaggregat. Summa sumarum var 15 bar (!) i laddtryck. Kan ju vara ett uppslag om du jagar motorras Var det dig dom hade reportage om i någon tidning, du skulle bygga en överjävlig MB124 diesel med både turbo och kompressor om jag minns rätt? |
||||
Inte mig de hade reportage om, reportaget var om en 190'a med 124'ans motor (med turbo och kompressor), men jag bygger en vad som förhoppningsvis ska bli en överjävlig MB124'a diesel. Sekvensiell laddning i mitt bygge, men jag nöjer mig med 3-3,5 bar. Skämt å sido, men den bilen ska rulla nästa sommar är planen. Finns projekt-tråd, kika knappen "bilen" här på Rejsa. Inte hänt så mkt den senaste månaden dock, håller på och bultar isär chassiet.. _________________ John Edvardsson |
||||
Rasade den? |
||||
Våra race- och banåkarbilar VW Caddy - Slaktarn har talat, projekt avslutat | 1, 2, 3 >> 8 besök senaste veckan (25264 totalt) |