Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3 besök senaste veckan (13734 totalt) |
Locost, seven en djungel
Nån som kan förklara lite lätt ang locost , seven finns ju en hel del modeller.. DD7, Dala7, Westfield mfl Vad är det man ska ha? kanske inte det lättaste frågan, hur vet man att man köper rätt? Hade som pröva andvända mycke volvo grejjor efter som jag sj har en hel del samt finns det mycke grejjor att få tag i.. Har en del volo 5 cyl turbo motorer samt finns det b230 turbo motorer.. Bakaxlar mm från volvo Vad kostar dessa chasssi sattser ? http://www.blocket.se/vi/16211101.ht _________________ MVH Roger Brorsson |
||||
Skall du köra volvospis, är det väl lättast att bygga en Dala 7 eftersom den är byggd för volvodrivlina. Vill du bygga en lätt seven är ju detta kanske inget alternativ dock, en rödblockare + volvolåda + volvoaxel är inte direkt en flugviktskombination och gör förmodligen att Colin Chapman vrider sig i graven... Bästa rådet är att bygga så lätt som möjligt om du vill ha en snabb seven, skall man vara snabb på banan räcker det inte att skruva upp laddtrycket. Jag gillar Hanlins bygge, men den är nog inte direkt lättkörd.
![]() Allt beror ju på budget, men engelska MK och Tiger är ganska prisvärda, och finns flera rullande i sverige om man vill prata med någon som byggt. Ang byggkostnad: Självbyggd locost: under 100k Dala 7: ca 120k MK, Tiger: ca 150k Westfield: drygt 200k Caterham: 300k Lycka till med bygget! _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
Det du bör bestämma dig för först IMHo är om du tycker om original.
Vissa av locostarna ser ut att vara 1.5 x en originalbil. bredare högre längre..... En del kanske skulle säga fetare hottare ......... Lite grann som gt40/ ford GT , 8C/TZ1,2 osv. Jag vet vad jag föredrar... SWå den dag jag sätter igång blir det i originaldim men det förringar inte övriga locost utan bidrar till nöjet! Dessutom finns det 2 saker som retar mitt sinne, Många locost har en högre akter än motorhuv/scuttle och fronthuven börjar med en omvänd spoiler. Titta runt så förstår du vad jag menar..... _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Re:
Tack för svaren ![]() Tanken var att det ska bli ett någrlunda billigt "budget" projekt, som du säger beror på budgeten ![]() Men klart det vore trevligt med ett lättare bygge med tex mc motor men känner inte för den kostnaden då jag redan har så mycket volvo saker enda som är lite tråkigt då kanske är ju att den inte blir så snabb som du skriver ![]() MK och tiger vilka drivlinor bruka det nytjas där? Motorer? MC? Vart beställer man byggsattser? _________________ MVH Roger Brorsson |
||||
Westfield kostar inte 200 och uppåt.
jag byggde min för under 120 och det enda jag fick hjälp med "gratis" var grenröret. I efterhand har jag fått fixa vissa saker jag gjorde lite väl budget-artat, men lägg säg 10' på sånt, och saken är biff, så kanske 130 är rimligt. Dock får du inte in i budgeten tak, ruta, värmepaket eller annat som adderar vikt ![]() om du berättar vilket effekt/vikt förhållande du tänker dig och din budget, är det lättare att peka i någon riktning. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Det ligger ju ute två ramar på blocket en för 25k med delar som jag inte ens vet om jag kommer ha använding av sen en för 2500:-
Se ju lite olika ut.. http://www.blocket.se/vi/16434139.ht http://www.blocket.se/vi/16211101.ht Budget säg 100- 175k ( till färdigt projekt) lär ju kunna utökas under tiden, har inte mycke tid över just nu heller snart 2 barns far ![]() Ang vikt effekt vet jag inte riktigt, hälst skulle jag vilja bygga en som har MC motor tex R1a men det kanske blir alldeles för mycke pengar? Kan tänka mig att tex megabusa kostar runt 350k att bygga. Även S2000 motor har slagit mig ![]() Har ju mycke volvo grejjor samt att priserna är ju riktigt fina + att effekt med turbo går att få ( 450hk/800kg ? ) Jag är villrådig.. _________________ MVH Roger Brorsson |
||||
Re:
Då har du lyckats bygga sjukt billigt, Tittar man på budgetkalkylen på Roadsters hemsida för en SEIW så landar ett kit med det man behöver för att bygga en bil (förutom drivlina och fälgar/däck)+ det tillval man vill ha (pulverlack, v8 huv) på ca 150k... tar man sedan bort ruta, mattor, torkare, mm som tynger ner bilen är man nere på 140k Visst kan man köpa fetare ratt, stolar, hubbar, länkarmar, bromsar från något annat ställe (typ raceleda), men då blir det inte direkt billigare... Då ser kalkylen ut enligt följande: Delar från roadster: 140 Motor+koppling 10 Eftermarknadssprut 10 Mappning 5 Låda+diff 2 Fälgar+däck 15 Besiktning 5 + övriga addons +popnit,skruv,galler,rör,klämmor m.m. För att inte tala om alla resor till skrotar, biltillbehörsfirmor, hyra av bilsläp..... 200k bygger man en standard-specad westfield för. OM man sedan vill tumma på putsen, går det kanske att dra av 30k på detta, genom att göra båge, avgas, belysning, instrumentering m.m. själv, men under 150 finns inte en chans. _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
Det är svårt att rekommendera någon speciellt märke. Men jag är inne på min andra MK just nu, men skulle det bli en 3:e så blir det inte MK pga olika saker.
En locost är generellt en egensvetsad ram och sedan finns ett antal märken som redan nämnts. Allt beror på hur mycket tid du har och vill lägga ner. Beställer man en ram, kaross och lull-lullet runt omkring så har man vunnit mycket tid. Hur mycket det kostar beror helt på slutfinishen. En MK Indy Deluxe (som kan beställas från Michael i sverige) kan byggas med pintomotor och inte allt för mycket runt om för ca 100. Byter man motor till zetec, Opel eller mc-motor så drar det iväg lite förstås. Men kolla in på alla olika modeller innan du bestämmer dig och försök även se några olika live. Besök www.locostsweden.se där det byggs friskt eller t.o.m www.locostbuilders.co.uk. *edit* såg just att du bor uppåt landet. Där har du ju DD7 som alternativ, tror det är Umeå som är bas för DD7 _________________ Jonas Zetterman Västerås Sonens Race Insta https://www.instagram.com/philiptangerstad63/ |
||||
Re:
Tänk på att en ram som byggts efter originalmått, är byggd för att tåla drygt 100hk... Du kan utan problem bygga en rejs-seven med R1 motor för under 175k, Titta på tex: http://www.mk-sportscars.fsnet.co.uk/indy.htm http://www.tigerracing.com/avon.php En seven är okörbar med 450hk, om man inte endast skall köra rakt fram. Mer än 200hk är onödigt. En R1/blade/zx12 motor kostar ju inte mer än ca 10k och det enda som tillkommer på en MC-seven är backväxel, som går att lösa med kuggkrans och startmotor på diff-medbringaren. Jag röstar för att du säljer volvodelarna du har på hyllan för finansiering av MC motor! ![]() _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
Re:
Jag lägger också min röst här. En R1 kostar väl ca 10-15k och den behöver ingen torrsump. Honda S2000 motor i en seven är ett mycket snabbt alternativ, men också ett dyrt alternativ. Vilket kit man skall välja är väl en fråga om kostnad, utseende och hur mycket man vill göra själv. Om man vill använda R1 motorn så har MNR vettiga kit. Westfield har inga färdiga kit för R1 motorn, men det är inga större problem att fixa det som behövs. Kolla Micke R1 tråd här på forumet. Den bilen är nog väldigt mycket racebil/krona. Han har misshandlat sin R1 motor i 4år utan några direkta problem. om du kan tänka dig att lägga ca 175k på ett bygge så är mitt råd iallafall Westfield eller MNR + R1 motor. (om du prioterar bana) annars lämplig bilmotor istället. |
||||
Re:
Prio är ju banan/kona samt en glass nån söndag ![]() MNR? vart hittar man dom? Kan tänka mig att göra det mästa sj, så vore fint om man kan köpa ramen som byggsats oxå, men skilljer det inte mycke pengar så är det klart man köper färdig ram.. Ska kolla om jag hittar den tråden tack för svaren ![]() Har set att vissa skriver Bokchassi ? Är det tagit ur en bok ritingen? FInns isf westfield megabusa chassit på ritning oxå? _________________ MVH Roger Brorsson |
||||
MK har färdiga vaggor för R1 motorer, hur det är med Hayabusa vet jag inte dock.
Däremot så har det klämts ner en S2000 motor i en Indy _________________ Jonas Zetterman Västerås Sonens Race Insta https://www.instagram.com/philiptangerstad63/ |
||||
Re:
MNR Namnet på den Svenska importören stämmer inte ![]() Tror inte Megabusa chassit finns som ritning. Det är säkerligen större tillfredställelse att bygga allt själv (ram, plast etc) än att köpa halvfabrikat och skruva ihop. Men det finns mer än ett avstannat projekt där det helt enkelt blivit lite för mycket jobb. Sen undrar jag när allt är sammanräknat hur mycket man har sparat igentligen på att bygga allt själv. |
||||
Christer/wankelseven har ju använt Volvodelar och en Mazdawankel på typ 270 HP, den verkar fungera bra!
![]() ![]() Kan ju vara ett sätt att få nytta av Volvodelarna? ![]() _________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
||||
Re:
När den funkar ![]() Han verkar ha lite motorproblem, men den går väldigt bra när den funkar ![]() |
||||
Re: Locost, seven en djungel
Vad skall du ha den till? Svar påden frågan visar vägen till beslut om motor mm. Jag började för 7år sedan att speca en Ester på volvo, känders inte 100%. Byggde istället på min Datsun för roadsport. Jag släppte inte tankarna på en sjua och när Estland gick med i eu var priserna extremt överkomliga på en sjua från racetech, ca 75.000kr färdigbyggd med Lada-specar, omonterad ca 50.000kr (utan frakt), blev inte affär men var sugen på en sådan med Volvo S40 LTT. De är säkert mycket dyrare nu - har inte kollat. När det blev allvar med sjua insåg jag att bankörning är mitt kall och det är där sjuan kommer användas, låg vikt och hyfsad effekt var (är) högsta prio. En mc-motoriserad blev självklara valet. Chassie en smaksak hur mycket eller litet jobb man själv lägger på modifiering och eller tillverkning egna delar, tillverkar man mycket själv tar det längre tid att lägga ut pengarna men i slutändan är det inte långt ifrån samma pengar om man räknar resor, bensinpengar, frakter mm mm. _________________ Marcus Raninger Nuvarande: Cooper S R53 & BMW E36 Turbo, Sålda: S40 Callenge, P 924, Datzun 240Z, Hayabusa Super Seven, M3 E36 långlopp, Stingray -72 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3 besök senaste veckan (13734 totalt) |