Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 Alpina V8 (M3 Leichtbau) | 1, 2, 3 ... 20, 21, 22 >> 55 besök senaste veckan (156966 totalt) |
Dags att lägga upp projektet här då!
Edit: fram till sida 14 är det m30 rak sexa som var tilltänkta motorn. Fick ett utmärkt tillfälle att ändra på de planerna mer om det på sida 14 Nu är det Alpina 4.6L v8 som gäller. Jag har kommit en bit på vägen så det blir en lång monolog till att börja med. Målet är att bygga en BMW e30 med stor sexa och m3 dtm-look, regga som ombyggt fordon och köra MYCKET. Mest gata men så många banträffar som jag hinner med också. Jag gav mig på en vit 83:a först. Allt åkte av och samtidigt inhandlades en m30b35 från en 735iA -91. Bmw "bigblock" med lagom effekt för att få den omreggad i en bil på runt 1100kg. Ett M3-kitt i glasfiber från ACM köptes också under tiden jag tuggade bort underredsmassa från den lagom murkna 83:an. Jag letade efter M3 chassi till humant pris och hade bommat några bra tillfällen när denna bilen dök upp på autopower. 320iA halvvägs ombyggd till långloppsbil i Stockholm. Komplett M3 chassi, 3.73 lamelldiff, guss-bur, M3 edc-dämpare och en massa annat kul. Jag slog till direkt. Så här såg den ut när jag tog över vårdnaden. 24:e mars 2008: Guss-bur och snap-off i mocka fick jag med Underredet var strippat och målat med stryktålig färg. Notera edc-dämparnas sladdar. Fina att titta på och att ställa om med vredet från förarplatsen. Får se hur bra de funkar på kinnekulle. De mytomspunna M3-fjäderbenen. Tyvärr är de bakre bärarmsbussningarna för std e30, ska vara excentriska. Men det possitiva var att alla bussningar utom diffens är powerflex Här har det suttit m20, sedan s50, sedan en alpina m60 4.6. Ett kliv bakåt med M30 motorn kan man tycka men så mycket jag tänkt köra på gata så räknar jag med att bli stannad och granskad noggrant. En massa delar jag samlat på mig vid den tiden. Getrag-lådan t.v. Lite av glasfiberkittet, en 635 lamelldiff mm. Mycket har kommit och gått. M3-kittet Köpte dessa tidigt så jag kunde sitta och glo på förödelsen. Flätat kol. Köpte mig ett pedalställ med wilwood-cylindrar. Det fanns att göra... Gillade inte riktigt att buren var bultad, och att den var för bilar med taklucka. Men man kan ju inte få allt osv... Nu hade jag suttit och drömt för länge så det var DAGS ATT FÅ TUMMEN UR! Planen är att göra klart karossen först. Snabb koll av passformen på glasfiberkittet. Mycket hög finnish! Men jag ville inte bara nita på det utanpå befintlig plåt, meningen är ju också att spara vikt. Adolfssons kit är avgjutningar av hela delarna så det var bara att börja borra punktsvetsar och kapa för fullt. Polarna backar upp. Höger bakskärm borta. Vill inte tanka i det hålet och innerskärmen är inte bred nog för M3-skärmarna. Finlir krävs vid en hel del ställen om man vill få det perfekt. Bakskärmarna är bärande delar för akterplåten och i sin tur bakluckan/vingen så här måste det stagas upp. Första närkontakten med mig/mag (skratta om du vill). Fästpunkter för bakskärmarna på akterplåten också på plats. Svårt att få till rätt djup. Vill ju att de ska stötta glasfiberet. Många timmar senare: ...och så rostskyddat. Nu tål baken trycket från den kommande sport-evo vingen. Fick hem taket några dagar senare. Jag vill lägga igen takluckan och spara vikt på bästa stället. Även det kommer från Adolfssons. Älgtest och så markerade jag ut var torpedväggen ska kapas för att ge plats åt m30-sprängkåpan och avgasröret. Sätter motorn långt bak utan att fimpa värmepaketet. Kommer ju köra mycket gata som sagt. Dags för vänster sida. Lättare andra gånen och här är innerskärmen rätt bågad från början så det var bara att bygga på. Eftersom glasfiber är tjockare än plåt så behövde jag få in c-stolpen för att M3:ans rutram ska sitta rätt (läs perfekt ). Kap & svets löste det. Samma här i skarven mellan bakskärm och tröskel. Sen köpte jag ett tanklock och gjorde rejält fäste för det i c-stolpen. Det satt där på någon dtm-bil har jag ett svagt minne av. Snyggt är det i alla fall tycker jag Photoshop moment för att slippa tejpen och gamla hålet... I väntan på gångjärn till bakluckan, stag mellan dämpartornen och aluplåt till hatthyllan så vågar jag inte fästa bakruteramen eller skärmarna. Jag gav mig på insidan så länge. Svetsade hylsorna på buren och lade igen bulthålen. Taket är också urkapat förutom en stump över huvudbågen som ska ge lite stöd. Körställningen passar jag in just nu. Kommer bli ca 15cm bakaflyttad. Gillar inte de konventionella spakställen som bara ger fler leder som kan glappa. Jag gör ett eget mha det urgamla spakstället med plåtbiten. Nu hamnar spaken nära ratten igen. ...av samma anledning flyttar jag rattstången och gör vinkeln flackare. Std e30 har ju lastbilsvinkel ...och så här ser den ut med påhängt kit bak Thats it! Nu ska jag göra klart insidan och så fort delarna jag väntar på kommer så börjar jag fästa glasfiberdelarna. Kom gärna med tips, kommentarer och förslag på lösningar, jag är ganska grön som sagt! |
||||
Lägger ut receptet för bygget med. Inom parentes = kommande delar
Motor Alpina m62 4.6L V8 - 340hk/470Nm original - SÅLD Bränslesystem originaltank kapad, höger halva kvar. 30l Extern soppapump från e34 535 Expansionskärl bortplockat och egenbyggd armatur i c-stolpen Låda/kardan (5vxl låda från e34 530) Diff Stora e30 lamelldiffen, utv 3.73:1 med 25% bromsverkan Framvagn M3 styrväxel med servo Komplett M3 upphängning EDC dämpare Bärarmsbussningar excentriska M3 Powerflex på krängningshämmaren Originalfjädrar Bakvagn Komplett M3 med EDC-dämpare där också Ställbara bärarmsfästen millway Bussningar powerflex M3-drivaxlar/knutar Burstag mellan dämpartornen Originalfjädrar Bromsar M3 ok och skivor runt om Stående pedalställ med bromsvåg och Wilwoods små huvudcylindrar Stålomspunna slangar Insida Körställning bakåtflyttad ca 15cm och styrstångens vinkel anpassad därefter snap-off ratt i mocka Raidopower kolfiberstolar Sparco fyrpunktsbälten & OMP 3" vid behov. Skyddsnät på förarsidan vid behov Egenbyggd ställbar shortshift-spak, tillbakaflyttat och upphöjt fäste pga körställningens bakåtflytt Hatthylla och plåten bakom baksätet bytt mot tunn aluplåt guss-bur med krysstag bak och fäst i bl.a. A/B-stolpar, kardantunnel, tak och i främre fjädertorn (Instrumentpanel flockad och kolfiberpanel för startknapp, edc-vred mm) Adolfssons dörrsidor i kolfiber Utsida M3 karosskit i glasfiber från ACM med skärmar, kjolar, bagagelucka, huv, c-stolpe, tak, bakspoiler, dtm-92 front med ställbar spliter och bromskylning, (evo2-vinge med ställbar kolfiberläpp). Med andra ord inte så mycket karossplåt kvar... Newton Aero tanklock i c-stolpen 88:ans strålkastare fram Ang. vikten så blir jag missnöjd om den väger in på mer än 1100kg med soppa i. Edit: Ny målvikt 1150kg |
||||
riktigt grymt projekt! men motorn känns ju bara så fel de ska sitta en högvarvig 4a i den!
|
||||
En fyra hade varit bäst ur viktsynpunkt. Men största problemet är att jag är helt såld på raka sexor. Det ska i en s50b32 och 6-petad låda till slut. Men budgeten tillåter inte det i år. Sedan är det omöjligt att få den reggad som ombyggd med den motorn. Kravet är max 15kW/100kg. Den kommer bli något framtung men jag lättar ju rejält så den kommer nog röra på sig bra ändå... tills vidare |
||||
Härligt bygge!
En lättad E30 M3 med plastrutor, plasthuv, plastskärmar väger drygt 1100kg med 1/4 tank... Så jag hoppas inte du blir allt för besviken om din blir något tyngre än så, med tanke på motorn... Vore riktigt mäktigt om du kom ner under 1100kg dock! _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
Jaha. Nä, då kan jag nog inte ha så höga(låga) förhoppningar. Buren väger ju en hel del också kom jag på m30:n är en tung pjäs ja. Några saker som spar vikt mot M3:an är hatthyllan som byts till alu, bakre rutram i plast, taket i plast, enkeltank, lättare front och vinge, ingen bromsbomb mm. Ska bli spännande att se vad det landar på |
||||
Kan det verkligen stämma?? Min 325 e30 väger 1200 helt olättad och jag har ju den tunga sexan Störtskönt bygge iaf Det ska bli riktigt kul att se vad vågen stannar på |
||||
nja, är det en äkta 325 har du väl m20-sexan? Med m30 får man lägga på ca 60kg på det. Kul att bygget uppskattas |
||||
Räkna med det! |
||||
Det var m20 sexan jag menade med tunga sexan Men jag tycker ända 1100kg på en såpass lättad m3 med 4a låter mkt |
||||
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40942 dock plåtskärmar... _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
Den där är ruskigt fin!
Enligt etk så är s14 bara några kilon lättare än m20:n. Förutom motorn så borde min bli lättare än den röda pga de sakerna jag skrev innan. Framskärmarna spar man bara nåt kilo styck på att byta till plast. Bak ger mer besparing. Ny målvikt: 1150kg Här kommer lite fler bilder Något gammal bild. Ska sätta ett bur-rör mellan dämpartornen där. |
||||
Kul att du flyttade hit med bygget så man kan följa det här Sen att det händer lite med min gamla bil är ju riktigt kul att se, risken hade nog varit att den nog hade sett lika dan ut än i dag om jag inte hade sålt den till dig.
Själv så har jag hittat en Compact som jag kommer att börja riva nu efter semestern och första prioritet kommer att bli att få ner Alpina 4.6an i den _________________ Douglas Ebbersten |
||||
Ja det är lite roligare att lägga ut bygget här. Kunnigare människor som kan tillföra saker och inga röstjägare. Gott att du hittat bil. Jag har en fin ATl-tank till salu om du är intresserad SFRo-killen gillar inte den tyvärr. När jag köpte bilen så hade ni flyttat lite på rattstångens fäste i torpedväggen pga s50:n. Vad var det som tog i där? Det ska i en s50 igen så småningom så jag vill sätta stången rätt från början. Jag har ju ingen bromsbomb heller ifall det var den som tog i. Jag kommer inte ihåg om jag frågade dig innan om skicket på edc-dämparna. De ser ju bra ut iaf. Se till att få upp en tråd på compacten när du fiskat klart för i sommar. |
||||
Har för mig att jag flyttade rattstången en aning pga grenrören tog i när jag stoppade ner V8an. Sen flyttade vi ut bromsbomben så långt ut mot fjäderbenstornet som möjligt för att ta bort så lite så möjligt från plenumet från S50an. Ang edc dämparna så har jag ingen aning hur skicket är på dom, men han som sålde dom till oss garanterade att dom skulle vara i bra skick. Men den känns väldigt stum när man känner på bilen. Jo jag har sagt till mig själv att bilen ska ut och rastas på bana med den nya motorn till våren. så det är bara att ligga i _________________ Douglas Ebbersten |
||||
Ja visst gör de? De är i topp så jag misstänker att fjädrarna är för höga. Bakaxeln sitter på så de borde tryckas ner lite där bak tycker man. Sen vet jag inte hur smörjan i dämparna funkar, ifall de blir mjukare när man kopplar in elen. Har letat info om det men inte hittat så mycket. Rätt exotiskt tillbehör verkar det som. Men jag kanske får leta djupt in i de tyska forumen. |
||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 Alpina V8 (M3 Leichtbau) | 1, 2, 3 ... 20, 21, 22 >> 55 besök senaste veckan (156966 totalt) |