Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 1 besök senaste veckan (16281 totalt) |
yep är anmäld... _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Hur kommer det sig att man varje vår river mer och mer när man borde bygga upp
![]() - Ny motorfösten håller på att göras de gamla var slut. Gav förklaring till varför motorn kännts lös ![]() ![]() - Lämnat bort toppen till en mycket seriös herre i Södertälje. Kan rekommenderas. En Farbror av den gamla stammen. Kan förmedla kontakt. -Beställt ny kam. går tillbaka till 244. Vill ha vridet åter - Rivit ur bakrutan håller på att justera storleken så att den inte kruper ur ramen -Skickat fördelare till Ronwill för justering -Tagit isär avgas grenrör för justering -Ny Ventilkåpa Kvar står alltså innan 1:a turen med bilen * Justera in bakruta *Sätta in extrabälte till passagerare *Kontrollera växellådsoljenivå *Passa in motorfästen *Montera fördelare *Sätta på topp *Kolla oljenivå *Rundsmörjning *Byta Bromsvätska Puhh ![]() * _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
![]() Till Helgen skall allt ihop... Har fortfarande mina dubier om jag verkligen fått ihop allt rätt. Behöver därför stöd och handgriplig hjälp. Mek dag i Uppsala på lördag, mat och folköl till de som kommer.. Räknar med 7-11.. Kanske kan vi plocka ur en motor åt 7-11? Det som skall göras är Kontroll kaminställning. Fastsättning Insug/grenrör, oljekylare tändkablar tändinställning + igångsättning 2000varv i 20 minuter fastsättning av motorhuv _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
yeah right finns även i en annan tråd på forumet men numera finns det (nog ) komp i alla cylindrarna.. I alla fall reagerar motorn på tomgångsjustering på alla 4:a kört till jobbet med den. Så hur går den Helt ok har bara kört upptill 4000 varv . skjuter på från 2800 och uppåt. Tändinställningen något konservativ men kommer att justeras exakt när jag får en medhjälpare i närheten 7-11 ![]() BUT it's alive _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Bogserat från annan tråd
Hlsring 32 f16 huvud 125 Luft 155 (Kanske för lågt med f16) låg 45 f9 acc 40 med 155 i luft kan emulsionen bli för svår för vakumet att suga upp innan lufthastigheten blir tillräcklig? _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Re:
Så du har 40 DCOE?? Jag skulle testat större lågfart. Har du munstrycken att prova med tillgängliga? Min Europa, också 1600 med ungefär samma trimningsgrad tror jag, gick inte riktigt bra på lågfart förrän jag fick i 55 F8 i lågfart, med 45 i acc. Men jag hade nog klarat mig lika bra med 40 i acc. visserligen hade den Weber 45:or med 36 i halsring, 145 huvud, F16, 180 luft BRASKLAPP: Jag är ingen förgasarexpert, utan delar bara med mig av den erfarenhet jag har. _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||||
Skulle gärna vilja men 15000:- i kvarskatt omöjliggör den ekvationen........ >
![]() Så om inget häftigt inträffar så blir det inget. Men om du har någon som kan tänka sig dela bil med mig mot omkostnader startavgift bil + trailer så är jag på går ju att köra roadsport med den också....... Hur gör du själv? _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Fasen va surt
![]() ![]() ![]() ![]() Jo jag ska ner är tanken, är riktigt sugen på mer bangasa! Så se nu till att skaka fram lite dollars så kan vi slå följe neråt i landet ![]() _________________ Richard W F |
||||||
Beepbeep fpr president
![]() Beepbeep hade den stora vänligheten att komma förbi idag....med lambdamätare Resultat motorn går numera lite fett jämfört med superfett innan (från 135 i huvud ner till 120....) Skillnaden är himmelsvid. när jag köpt 115 och 110 så kör vi igen Tusen tack Beepbeep Beepbeeps saabturbomotor ![]() ![]() _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Hejhej!
Det var oerhört svårt att få till ren varvtalssignal ur en motor försedd med brytarspetsar så jag har tyvärr inte kunnat logga varvtal. Men jag tror att detta är sista fullgasloggen med 120 munstycken. Som det framgår går motorn fortfarande aningen för fett men den kvävs i alla fall inte på fullgas. Jag kollade inte på varvmätaren men jag tror att du drog motorn till cca. 6000 varv. Som sagt, bilen går fortfarande ganska fett...AFR på 10.3:1 är för fett i min värld...det vore bra att få upp det till åtminstone 12.1:1. Då kommer den att få mer effekt samt dra mindre soppa. Men fuggarna håller åtminstone AFR platt över registret, det är bra! Bara att flytta upp kurvan till 0.82 eller dylikt så är saken biff. Den går också för fett vid plötslig accelleration. Jag vet inte vilken mojäng styr detta (accellerationsmunstycke?) men det kan vara bra att prova med en mindre sådan... ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Re:
Dippen vid 2.5 är det acctillskottet? Vilket värde vill man ha för bästa acc? Att vi har en jämn afr kurva är kanon det lär vara en av de saker som är bökigt att få till... Accanrikningen styrs av 3 delar accmunstycke, pumpventil och accpumpen som i sin tur kan vara av olika längder samt olika hårda fjädrar ![]() Jag drog bilen till 6500. På innovates forum har jag läst någonstans hur man får ut en bättre varvtals signal..... Jag beställer 115 ![]() Kul med lambdamätare som visar hur det är visavi "expertråd". vad som är riktigt intressant är att motorn var bestyckad med 115 från början så den är nog utprovad i bänk... Kanske ska jag köpa 20 liter e85 så kan vi se hur det funkar (med större munstycken förståss) Har även andra emulsionsrör som har större reservkapacitet. Men en enorm lättnad över att motorn inte går lean ![]() ![]() _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 1 besök senaste veckan (16281 totalt) |