Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Marcos 1600 GT -68 Såld
<<   1, 2, 3, 4
1 besök senaste veckan (16281 totalt)
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392


Trådstartare
superMOG skrev:
cat7even skrev:
superMOG skrev:
Mer negativ camber kanske?

Hur ser vä-fram ut isåfall? lika illa?

Hur menar du nu?
På gat käörning ser slitbanan ut som på bilden
....

....

Snurrigt inlägg (vi tackar Graham Beck Chardonnay-viogner för det )
Har vi ett BBDB team till SVKG?


-Tyckte det såg som yttersidan var mer sliten jmfrt med resten, men när du säger det så, så ser det ut som garage smuts...skärpan kanske var fel-inställd igårkväll

BBDB-team till SVKG den 26/5?

Det vore väl kul. -Är du anmäld?

Har vi en 4e bil också kanske, får kolla klubbregistret...

yep är anmäld...

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392


Trådstartare
Hur kommer det sig att man varje vår river mer och mer när man borde bygga upp

- Ny motorfösten håller på att göras de gamla var slut. Gav förklaring till varför motorn kännts lös ringde England för att kola vad uprated nya kostar 38UKP + frakt + Vat dvs hemma i Sverige runt tusenlappen styck > Knallade ner till min lokale svetsmek finmek verkstad som glatt gör nya och bättre till mig räknar med under 1000 för båda.

- Lämnat bort toppen till en mycket seriös herre i Södertälje. Kan rekommenderas. En Farbror av den gamla stammen. Kan förmedla kontakt.

-Beställt ny kam. går tillbaka till 244. Vill ha vridet åter

- Rivit ur bakrutan håller på att justera storleken så att den inte kruper ur ramen

-Skickat fördelare till Ronwill för justering

-Tagit isär avgas grenrör för justering

-Ny Ventilkåpa

Kvar står alltså innan 1:a turen med bilen

* Justera in bakruta
*Sätta in extrabälte till passagerare
*Kontrollera växellådsoljenivå
*Passa in motorfästen
*Montera fördelare
*Sätta på topp
*Kolla oljenivå
*Rundsmörjning
*Byta Bromsvätska

Puhh

*

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392


Trådstartare

Till Helgen skall allt ihop...
Har fortfarande mina dubier om jag verkligen fått ihop allt rätt.
Behöver därför stöd och handgriplig hjälp.
Mek dag i Uppsala på lördag, mat och folköl till de som kommer..
Räknar med 7-11.. Kanske kan vi plocka ur en motor åt 7-11?
Det som skall göras är Kontroll kaminställning. Fastsättning Insug/grenrör, oljekylare tändkablar tändinställning
+ igångsättning 2000varv i 20 minuter fastsättning av motorhuv

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392


Trådstartare
svett och tårar
MEN allt på plats förutom oljekyl (10 min imorgon)
Nu sätter vi på grillen och dricker öl...

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Jag hade gärna kommit upp och gjort ett handtag om jag hade sett din vädjan tidigare.
Kul att du fick något gjort. Fast folkölen hade jag stått över.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392


Trådstartare
cat7even skrev:
svett och tårar
MEN allt på plats förutom oljekyl (10 min imorgon)
Nu sätter vi på grillen och dricker öl...

yeah right finns även i en annan tråd på forumet men numera finns det (nog ) komp i alla cylindrarna..
I alla fall reagerar motorn på tomgångsjustering på alla 4:a
kört till jobbet med den. Så hur går den Helt ok har bara kört upptill 4000 varv . skjuter på från 2800 och uppåt. Tändinställningen något konservativ men kommer att justeras exakt när jag får en medhjälpare i närheten 7-11

BUT it's alive

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392


Trådstartare
Bogserat från annan tråd
DJ skrev:
cat7even skrev:

om nu bara webrarna kunde sluta hacka under 3000 RPM vid fullgas


Vad har du för lågfarts respektive acc-pump munstycken?


Hlsring 32
f16
huvud 125
Luft 155 (Kanske för lågt med f16)
låg 45 f9
acc 40

med 155 i luft kan emulsionen bli för svår för vakumet att suga upp innan lufthastigheten blir tillräcklig?

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10975



Re:

cat7even skrev:
Bogserat från annan tråd
DJ skrev:
cat7even skrev:

om nu bara webrarna kunde sluta hacka under 3000 RPM vid fullgas


Vad har du för lågfarts respektive acc-pump munstycken?


Hlsring 32
f16
huvud 125
Luft 155 (Kanske för lågt med f16)
låg 45 f9
acc 40

med 155 i luft kan emulsionen bli för svår för vakumet att suga upp innan lufthastigheten blir tillräcklig?


Så du har 40 DCOE??

Jag skulle testat större lågfart.
Har du munstrycken att prova med tillgängliga?

Min Europa, också 1600 med ungefär samma trimningsgrad tror jag, gick inte riktigt bra på lågfart förrän jag fick i 55 F8 i lågfart, med 45 i acc. Men jag hade nog klarat mig lika bra med 40 i acc.

visserligen hade den Weber 45:or med 36 i halsring, 145 huvud, F16, 180 luft

BRASKLAPP:
Jag är ingen förgasarexpert, utan delar bara med mig av den erfarenhet jag har.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
MGB-65
Sthlm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 135



Hallå Johan, hoppas allt är bra med dig!

Blir det Falkenberg i sep?

_________________
Richard W F
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392


Trådstartare
Skulle gärna vilja men 15000:- i kvarskatt omöjliggör den ekvationen........ >
Så om inget häftigt inträffar så blir det inget. Men om du har någon som kan tänka sig dela bil med mig mot omkostnader startavgift bil + trailer så är jag på går ju att köra roadsport med den också.......
Hur gör du själv?

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
MGB-65
Sthlm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 135



Fasen va surt får nästa se till att skaffa dig en bättre rådgivare Hade ju sett fram emot att ligga å jaga dig... Efter en hel del mental träning så känner jag mig för tillfället riktigt vass

Jo jag ska ner är tanken, är riktigt sugen på mer bangasa!

Så se nu till att skaka fram lite dollars så kan vi slå följe neråt i landet

_________________
Richard W F
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392


Trådstartare
Beepbeep fpr president
Beepbeep hade den stora vänligheten att komma förbi idag....med lambdamätare
Resultat motorn går numera lite fett jämfört med superfett innan (från 135 i huvud ner till 120....)
Skillnaden är himmelsvid. när jag köpt 115 och 110 så kör vi igen
Tusen tack Beepbeep

Beepbeeps saabturbomotor thumbs up Jösses vilken juste karaktär som en sugmotor thumbs up

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454



Hejhej!

Det var oerhört svårt att få till ren varvtalssignal ur en motor försedd med brytarspetsar så jag har tyvärr inte kunnat logga varvtal.

Men jag tror att detta är sista fullgasloggen med 120 munstycken. Som det framgår går motorn fortfarande aningen för fett men den kvävs i alla fall inte på fullgas. Jag kollade inte på varvmätaren men jag tror att du drog motorn till cca. 6000 varv.

Som sagt, bilen går fortfarande ganska fett...AFR på 10.3:1 är för fett i min värld...det vore bra att få upp det till åtminstone 12.1:1. Då kommer den att få mer effekt samt dra mindre soppa. Men fuggarna håller åtminstone AFR platt över registret, det är bra! Bara att flytta upp kurvan till 0.82 eller dylikt så är saken biff.

Den går också för fett vid plötslig accelleration. Jag vet inte vilken mojäng styr detta (accellerationsmunstycke?) men det kan vara bra att prova med en mindre sådan...


_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392


Trådstartare
Re:

beepbeep skrev:
Hejhej!

Det var oerhört svårt att få till ren varvtalssignal ur en motor försedd med brytarspetsar så jag har tyvärr inte kunnat logga varvtal.

Men jag tror att detta är sista fullgasloggen med 120 munstycken. Som det framgår går motorn fortfarande aningen för fett men den kvävs i alla fall inte på fullgas. Jag kollade inte på varvmätaren men jag tror att du drog motorn till cca. 6000 varv.

Som sagt, bilen går fortfarande ganska fett...AFR på 10.3:1 är för fett i min värld...det vore bra att få upp det till åtminstone 12.1:1. Då kommer den att få mer effekt samt dra mindre soppa. Men fuggarna håller åtminstone AFR platt över registret, det är bra! Bara att flytta upp kurvan till 0.82 eller dylikt så är saken biff.

Den går också för fett vid plötslig accelleration. Jag vet inte vilken mojäng styr detta (accellerationsmunstycke?) men det kan vara bra att prova med en mindre sådan...

[img]Fin bild som jag förstår lite av [/img]

Dippen vid 2.5 är det acctillskottet? Vilket värde vill man ha för bästa acc?

Att vi har en jämn afr kurva är kanon det lär vara en av de saker som är bökigt att få till...

Accanrikningen styrs av 3 delar accmunstycke, pumpventil och accpumpen som i sin tur kan vara av olika längder samt olika hårda fjädrar Mindre accmunstycke ger mindre mängd soppa under lika lång tid........(edit: fast i och med att hålet är mindre så lär mer soppa att passera tillbaka till förgasaren via pumpventilen.) Så tiden påverkas nog den med....
Jag drog bilen till 6500. På innovates forum har jag läst någonstans hur man får ut en bättre varvtals signal.....
Jag beställer 115 munstycken samt mindre accmunstycken.
Kul med lambdamätare som visar hur det är visavi "expertråd". vad som är riktigt intressant är att motorn var bestyckad med 115 från början så den är nog utprovad i bänk...

Kanske ska jag köpa 20 liter e85 så kan vi se hur det funkar (med större munstycken förståss)
Har även andra emulsionsrör som har större reservkapacitet.

Men en enorm lättnad över att motorn inte går lean

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Marcos 1600 GT -68 Såld
<<   1, 2, 3, 4
1 besök senaste veckan (16281 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande