| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Dumpa gummit för metall i styrningen?
|
1907 besök totalt |
|
Tjena, satt och putsade lite på styrningen när jag upptäckte att den sitter ihop genom en rund gummiplatta. Är det dumt att byta den till en metallplatta istället? Känns som att den i nuvarande konstruktion skulle ge sämre "feedback" till föraren än om det vore stelt? Skulle det vara dumt att byta? MVH
_________________ Nicklas Jäderlund |
||
|
Har fått förfrågningar på att tillverka dessa i delrin, men jag är skeptisk till att stum-montera styrstång och styrtappen med varandra.
Jag har ingen konkret anledning, bara en magkänsla som säger mig att detta inte faller i god jord.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||
|
Inga problem att plocka bort den så länge det inte sker några vinkelförändringar i gummibiten.
Gummi åldras & blir slitet med åren sämre känsla i ratten så byt ut den mot en bit alu istället _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Re:
kolla med Putrix han har en alubit på sin E30 _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Re:
jo så jag tänker, det BORDE inte bli några så länge man monterar den rätt ju. Kan ju testa iaf
MVH Nicklas _________________ Nicklas Jäderlund |
||
|
bara tanke... biltilverkare vill spara pengar...om gummit vore onödigt... varför montera ett..
om axlarna inte sitter i absolut rak linje =brytningar.. jag kommer INTE ta bort en Frisk gummi hardy skiva.. _________________ Michael Thulesius |
||
|
Re:
Anledningen heter komfort därför hittar man inte så många hardyskivor på äldre bilar
& på detta forum vill vi inte ha komfort så bort med den
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
jag har visserligen en annan bil men nåt gummit finns det verkligen inte i styrningen nånstans. Så det går nog att klara sig utan. Men hur ser resten av systemet ut ?
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
|
_________________ Stefan Karlström |
||
|
http://www.rallydesign.co.uk/product
Så blir det ännu bättre!!! _________________ Stefan Karlström |
||
|
klart att det ska vara stumt.. ingen idé med massa gummi OM det nu inte sitter där för att ta upp en vinkelförändring..
har själv tagit bort en liknande gummikloss på min bil.. styrningen är mycket distinkt på både gott och ont
(det onda är att det inte finns något som dämpar förarmisstagen )
_________________ //Johan Karlsson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1907 besök totalt |