| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur låter spikningar?
|
5 besök senaste veckan (5228 totalt) |
|
Hur låter spikningar?
Jag undrar om motorn i turbon spikar, för jag hör ett högfrekvent pipande ljud (ibland) när laddtrycket går över ca 0.55 bar, och då har jag ändå både laddluftkylare och laddtrycksstyrd sänkning av styrtrycket i K-Jetroniken för mera soppa vid laddtryck. Men, kan man höra spikningar? Knack lär man kunna höra, men spikningar? Är knackning och spikning samma sak? |
||||
|
Re: Hur låter spikningar?
Lågvarvspikningar kan låta som ett malande ljud, ungefär som lite metallspån glömts i motorn! oftast ganska tyst och dovt. Högvarvspikningar kan rassla till lite, eller låta som skott från luftpistol eller inte höras alls. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Hur jobbar motorn när du misstänker spikningar? De brukar dyka upp vid vridmomentets uppbyggnad och toppfas i kurvan och avhjälps ofta med kallare stift.
Men om det är ett väsande du hör kan det vara WG som öppnar eller en trycksatt slang/koppling som inte håller tätt. Har du möjlighet att möta soppatryck under belastning annars? En långsökt idé är att pumpen är trött och piper av smärta vid belastning.
_________________ Anders Hansson |
||||
|
Knack och spikning är samma sak.
Det låter ibland verkligen som en hög spikar som ramplar, alltså "pling". Luftpistol-liknelsen är också bra och givetvis knackljudet. Ibland får man bara en ljudtopp och ibland kan det vara flera. Man kan höra det ganska väl, men det är typiskt "ju mer tränat öra desto...." Tyvärr nuförtiden är det ovanligt att man får träna då motorstyrelektroniken tar hand om det. Annat var det förr (umm vilken klysha) då lite knack var bevis på att tändkurvan/motorn/optimeringen låg på gränsen - i USA kallat "power knock". Eller om det var nån marknadsförare.
Men ett pipande ljud? Det låter som nåt annat. |
||||
|
Ljudet befinner sig i häradet "tjut från tv" ungefär, fast med lite mer vinande, lite knepigt att beskriva.
Motorn arbetar med att bygga upp laddtryck, men turbon börjar jobba först vid 3000 rpm+ så det är inte fråga om några monstervrid relativt varvtalet. Verkar väl mer troligt att det antingen är något som läcker, eller att soppapumpen är trött, fast med tanke på att jag hör det från motorrummet/instrumetpanelsområdet känns det inte som soppapumpen. Men spikningar piper/tjuter i allafall inte? Bra i sådana fall. |
||||
|
Nej, spikningar tjuter inte.
Ett sätt att kolla som också ger kvitto på om du har läckage är att tryckprova turbosystemet. Gör en plugg så du kan plugga inloppet till turbon, vrid motorn så att alla ventiler (eller så många som möjligt...) är stängda, och kör in tryckluft i systemet (nippel på pluggen du gjorde är bäst). Ha en hög växel i och handbromsen åtdragen, så smiter inte bilen (tryckluft är bra driv...). om man inte har för många ventiler öppna hittar man fort var det pyser, räkna med att det kan läcka rätt mycket. Du kan ju ha en slang till laddtrycksmätare eller liknande som läcker lite, och ger tjutet. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re: Hur låter spikningar?
Har samma problem. Otäta slangar och gummiprylar i vakuumstyrda mekanismen som styr luftvägar är orsaken. Koppla bort och täta vacuumslangen som förser mekanismen med vakuum så ska du se att ljudet försvinner. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Re:
och rejsa var ett banåkaforum va?
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Hur låter spikningar?
|
5 besök senaste veckan (5228 totalt) |