| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Blästra bromsskivor
|
3 besök senaste veckan (3930 totalt) |
|
Blästra bromsskivor
om man blästrar en rostig bromsskiva; kommer den att gå att använda efter den behandlingen, eller kommer tjockleken att variera för mycket? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
|
Min tro är att om tjockleken varierar efter blästringen beror det snarare på ojämnt rostande än på blästringsprocessen. Rostiga bitar tenderar att fördärva svarvstålet onödigt fort så en vända med blästern är nog inte fel även om du skall svarva.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
|
Aluminumsilikat funkar finfint att blästra med.
Gå inte på för hårt på ett och samma ställe bara utan var mer jämn i blästrandet så är det inga problem alls. Samtliga mina skivor har fått sig en duning i blästerskåpet, dom är absolut helt okej.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
|
Skivan är väl inte rostig på slitytan, så där behöver du ju inte blästra?
Fast har det blivit så att rosten har ätit upp endel av slitytan så kommer du ju inte direkt få tillbaka material bara för att du blästrar. Jag blästrade mina skivor för att få dom lite snyggare men blästrade ingenting på själva slitytan. Drog sedan över med sinkgrund, får se hur länge det håller. Har inte hunnit testa ännu. _________________ /David Johansson |
![]() |
Skruva banåkabil
Blästra bromsskivor
|
3 besök senaste veckan (3930 totalt) |