| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromsar till MX5
|
1706 besök totalt |
|
Bromsar till MX5
Hej! Jag har funderingar på att uppgradera mina bromsar. Detta för jag upptäckte att de kärvar och är i allmänt dåligt skick. Så frågan är: Ska jag renovera mina ok med nya packningar och tätningar, göra rent och smörja och bara byta belägg (och eventuellt skivor). Eller ska jag spara ihop till ett "totalkit" från tex http://www.flyinmiata.com/index.php? Vad rekommenderar ni för en nybörjare som förhoppningsvis kommer fastna totalt för bankörning? _________________ Mikael Hallgren --- MX5 1994 1,8 Kermitgrön --- |
||
|
Re: Bromsar till MX5
Vad är det för årsmodell och motorstorlek på din bil? Har du tänkt lätta bilen något? Ska du tävla med den? Man kan uppgradera till 1.8:ans bromsar (byglar, skivor & belägg) om man åker 1.6 liters bil. Det ger betydligt bättre känsla i bromsen och tål lite mer. Eftermarknadskitten tycker jag du ska undvika. Ska du tävla med bilen så är det inte säkert att de är godkända enligt reglementet och ska du inte det så behöver du dom ändå inte. Dessutom är de dyra. Orginalbromsarna räcker långt speciellt med lite lättare bil och bättre belägg.
Bromsoken bör du nog plocka ner och renovera/rengöra i vilket fall (om du inte byter ut dom vill säga) då det är samma ok till alla Miata bromsarna förutom "sportbromsarna" som kom efter -00 någonting. _________________ H e n r i k P i h l |
||
|
Så... nu har jag uppdaterat min signatur lite så det framgår vad man kör...
Men i vilket fall så är det en 1,8 från 1994. Jag har som mål att tävla med den, men endast om jag märker efter några banträffar att jag fastnar i "raceträsket" Fastnar jag, vilket jag hoppas, så kör jag fullt ut med lättning, båge, väghållning, prestanda med mera...
Så inledningsvis vill jag göra den körbar för banträffar och liknande. Hur renoverar man lättast oken? Jag har tyvärr ingen tillgång till bläster... _________________ Mikael Hallgren --- MX5 1994 1,8 Kermitgrön --- |
||
|
Re:
Lättast om man inte har bläster är att borsta mycket och hårt med stålborste alt om man har en borrmaskin så kan man köpa ett par trissor som gör det betydligt enklare och smidigare. Sen finns det speciella bromsfärger hos färghandeln och på bilaffärer. Ta tid på dig och var noggran. Ett tips är att skjuta ut kolvarna i oken när de sitter på plats, dvs att pumpa ut de med pedalen. Kan bli så jobbigt när de är brevid
Lycka till! _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||
|
Re:
Då skulle jag nog rekommendera att rusta upp orginalarna. Om de funkar som de ska så räcker det. Lägg pengarna på en uppsättning bra belägg istället samt spar slantarna till ombyggnaden till banräser. Du kommer fastna - va så säker!
_________________ H e n r i k P i h l |
||
|
Re:
Då lämnar man in dem till en firma som har, och som sedan pulverlackar dem i valfri kulör också
I och med att du har 1.8 med de "stora" bromsarna, finns det som de andra också säger, ingen anledning att byta till andra ok. Nya skivor och klossar räcker gott. _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||
|
Skönt med lite expertsvar!
Då blir det till att slipa, måla, smörja nu då ;-) Känns som om det räcker att byta klossar och vätska, så byter jag skivor när de är slut... _________________ Mikael Hallgren --- MX5 1994 1,8 Kermitgrön --- |
||
|
Är det utsidan och blinget som ska förbättras eller var det tanke att funktionen ska återställas/ökas?
|
||
|
By the way... (Nu haglar frågorna
Hoppas ni står ut... )
Vart kan man köpa bra bromsvätska och belägg? Funderade på MX5Parts, men de verkar inte sälja bromsvätska... _________________ Mikael Hallgren --- MX5 1994 1,8 Kermitgrön --- |
||
|
Re:
Motul RBF 600 Finns att skaffa hos flera MC-butiker, jag brukar använda lokala HD-shoppen (90kr halvlitern)
|
||
|
Re:
Provocerade lite medvetet. Självklart är det viktigt att smörja och göra rent så att alla delar glider som sig bör. Dock har jag på gammla ok märkt en enorm skillnad efter att man även bytt all packningar samt HONAT själva cylinderloppen. Sen om man vill måkla osv osv är upp till var och en. Ihopa med rätt belägg och vätska, som Niklas radar upp bra exempel på, så blir detta kalas tror jag. Är det ATE original på dessa med glitappar eller hur ser oken ut? |
||
|
Jag antar att det är de orginaloken som satt på bilen 1994... De är med glidtappar som du säger, och sen sitter det nåt konstigt clip och skrapar mellan bygeln och fasta oket... ingen aning vad den har för funktion.
Hur honar man cylinderloppen? _________________ Mikael Hallgren --- MX5 1994 1,8 Kermitgrön --- |
||
|
Re:
Aldrig honat kolvlopp i motorn eller vart med när det gjorts? Honingsverktyg och tex skruvdragare på låg fart och köra fram och tillbaka så du får kryssmönster (svagt). Lite lätt olja som smörjmedel. _________________ Roland Johansson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Bromsar till MX5
|
1706 besök totalt |