| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
För HÖGT oljetryck???
|
3 besök senaste veckan (4900 totalt) |
|
För HÖGT oljetryck???
Hej! Detta gäller mitt lättviktsbygge som börjar bli klart men jag har alldeles för högt oljetryck. Jag får 7bar i oljetryck redan vid 2000rpm och runt 4bar vid tomgång om oljan är kall, och vid varm olja 7bar vid 3500rpm och strax över 2bar vid tomgång. Detta tryck borde ju räcka till hela kommunen eller? Motorn det gäller är en VW motor från 82. 1.6 EG motor på 109hkr om jag minns rätt. 1.6 EG är det i alla fall. Har läst nånstans att EG motor ska ge 2bar vid 2000rpm med varm olja. Jag har testat en annan vanlig manometer oxå dock utan att veta att den är 100% OK, men resultatet var samma. Nån som vet vad detta kan bero på? Jag kör VÄLDIGT sakta och på låga varv nu, vill ju inte skjuta nåt i onödan. Tacksam för tips och idéer. Mvh John _________________ John Karlsson |
||||
|
Re:
Hej Dude Nu är jag ingen motorguru men är det så att det kan vara den ventilen som sitter på oljefilterhållaren och därmed i anslutning till oljetryckgivaren? I så fall är det en kolv på cirka 20mm i diameter. I så fall har jag sett den i alla fall bara att fundera ut hur den fungerar då
_________________ John Karlsson |
||||
|
Re:
på din beskrivning, så låter det som den. Den brukar bestå av en rörhylsa, kula och fjäder. Där fjädern bestämmer trycket. om hylsan kärvar i huset, så får man symptomen med extremt ökande tryck mot varvtalet. Kolla i en Haynes el likn verkstadshandbok, så ser du hur den fungerar (det är i princip lika på alla bilar) _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
John och jag satt sent igår och spånade på problemet.
Min spontana tanke var ju givetvis att det kröp ner komp i en oljekanal, men jag antar att det hade betett sig något annorlunda då? Det blir väl till att riva hela sandwichen med ventil och filterhållare och hela kittet... Kladdigt... >
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
|
Fjädern vid oljefiltret på en EG motor är bara termostaten till oljekylaren. Fjäderna som reglerar trycket finns i oljepumpen.
Dvs du måste plocka ner tråget och pumpen. |
||||
|
Aha!
Nu kanske jag stjäl diskussionen från John här, men jag antar att vi båda kommer att vara lika delaktiga i skruvandet när det väl går av stapeln. Kan det vara så att den här reduceringen sitter I pumpen? Är det läge att byta pumpen?`
||||
|
Re:
Ja, reduceringen sitter i pumpen. Du behöver nog inte byta pumpen så länge spelen är inom toleranserna. Värdena står i vilken haynes som helst till golf (kan inte i huvet). |
||||
|
Re:
Varför byta en pump som ger väldigt rejält med tryck? Verkar ju inte vara fel på pumpen. Pump byter man när pumpen inte ger tilräckligt tryck (och motorn är frisk) _________________ Roland Johansson |
||||
|
Det skall tydligen vara så att det mätbara oljetrycket skall uppgå till 2 bar i en sådan här maskin.
Det är nog mest därför vi har ögonbrynen i höjd med hårfästet över det här. Vi fick dock tipset om att ösa ur den billiga oljan och det billiga filtret till förmån för dyr olja och ett dyrt filter. Ungefär där upphör min vidare vetskap om "Motorn med det höga blodtrycket". Jånn-jånn får fylla i resten...
||||
|
Jag har råkat ut för samma problem på en rallygolf. Oljetrycket vid kall motor var så högt att oljekylet sprack! Det visade sig att pumpen var rejält defekt. Kugghjulen hade ätit sig in i huset (fråga mig inte hur!) och hela motorn var full med metallspån. Löste sig dock med ny oljepump, nytt oljekyl och några täta oljebyten.
_________________ Michael Lindh leg. bildåre projekt mittmotormonster: Dallara X1/9 "Il Bastardo" |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
För HÖGT oljetryck???
|
3 besök senaste veckan (4900 totalt) |