| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
vad för innehåll Grupp H motor CIH
|
2360 besök totalt |
|
Tjena jag undrar vad en grupp h motor i en ascona b kan innehålla. ska eventuellt bygga en sådan men det lär ta ett tag då man inte har pengar så det räcker så får ta en sak i taget. sen har jag lite problem med min ascona b 1,2l ( Ska bytta motor efter bes ) den går på tomgång i bland o i bland inte alls är det någon som kan tänka vad för fel det kan vara.. Mvh Johan _________________ Johan Fredlund Volvo 740 bytte gärna mot Opel Corsa A |
||||
|
Re: vad för innehåll Grupp H motor CIH
Innehåller förmodligen samma sak som alla sugtrimmade motorer. Smidda stakar/kolvar, portad topp, kamaxel. vevbyte för 2.4l, svänghjul. Det är inte tjuvluft i förgasaren? _________________ Daniel Steiner |
||||
|
Re: vad för innehåll Grupp H motor CIH
det jag menade var ungefär sorlek utav ventiler o så....jag tror jag fattar att det borde innehåller samma saker som vanliga sug motorer
okej men jag hittar inte att den drar tjuvluft någonstans har kollat alla slangar o dem ser hella ut... Mvh Johan _________________ Johan Fredlund Volvo 740 bytte gärna mot Opel Corsa A |
||||
|
TG motor har fina prylar till CIH. http://www.tgmotor.com/
Ventilstorlekar brukar man öka nån mm, det blir lite trångt med större än 46 insug och 42 avgas. Standard på 2,2 och 2,4 topparna är 45/40. Portning behövs såklart lite grann för att få ut riktigt mycket effekt, Henry Kickmaier ska vara bra på CIH-portning. Han verkar dock vara lite svår att få tag på tyvärr. En 2,4 andas bra med Weber 50 DCOE, insprut med separata spjäll funkar utmärkt också. om man vill plocka ut 200 hk behöver det inte kosta vansinnigt mycket pengar, ska man däremot upp mot 240-250 hk då blir det dyrt. Det mesta handlar om ventilmekanismen, det är den svagaste punkten på CIH när det ska varvas högt. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
|
På Enems motorer (förr i tiden) så var det bl.a. det här som gällde (för 2l).
Svänghjulsskruv 12.9 Diesellock till oljepumpen Smidda 40-45 ventiler Skvalpplåt i tråg Vipparmsskruv special (?) Mindre remskiva i stål Dubbla ventilfjädrar Weber 48 Smidda kolvar & stakar Plåtskydd för oljesil (för att förhindra oljebrist vid inslaget tråg) De gav strax under 200 hk vid 7500 v/m. _________________ Jörgen Eriksson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2360 besök totalt |