Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
4-link och dimensioner på stag
6 besök senaste veckan (10346 totalt)
X-amin
Gränna
Här sen Jun 2008

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare

Jag gör entre här på forumet genom att ställa en fråga som många av er säkert kan svara på i sömnen.

Vad ska det vara för dimensioner på stag till 4-link?
Genom en kompis har jag kommit i kontakt med en smed som kan göra stag till 4-link smidigt, han har fått ritningar på läng bredd, sträckgräns mm. Det som saknas är vilka dimensioner som ska användas.
jag har dividerat lite med honom och sagt att det inte spelar så stor roll så länge det inte är underdimensionerat. Han är mycket mer nogran än så, och vägrar göra stagen om han inte får nått att gå efter.
Så, kan nån vänlig själ ge mig några dimensioner, ytter och inner diameter på stag, som kan användas till ett triangulärt 4-stag.
Bilen det ska sitta på är en golf III med volvo drivlina.

Mitt projekt har stannat upp pga av detta och jag vill komma framåt nu..

Målsryd
Här sen Sep 2004

http://www.snowball.se/?page=webshop&cat=rearend

vet inte vad du ska köra för något men detta är iallafall inte för klent ..

Tokholm
Här sen Jan 2003

Är bilen fram- eller bakhjulsdriven?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005

I den här tråden var det en del räknande som kanske kan vara till hjälp (även om det inte är hela vägen fram till dimensionering)
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43108
Ur tråden

Johan Lekås skrev:
fuling skrev:
ice:
Titta att fulingeländet räknat rätt tex
För det har han inte
Vad är fel?

Jag antar utmaningen

Med hjulradien r = 310mm och (fulings antagande) Facc = 10000N (1000kg och accelaration på 1g)
a = r -150 = 310 - 150 = 160mm
b = 2 * 150 = 300mm
Fö = Facc * a/b = 10000 * 160/300 = 5333N = 533kg (det här är dragkraften på de två övre stagen tillsammans)
Fu = Facc + Fö = 10000 + 5333 = 1533kg (det här är tryckkraften på triangelns infästning i karossen)
(För att minimera Fö och Fu vid acc/broms så ska man alltså minimera måttet a och maximera b)
Var är felet fuling? Har du varit inne å editerat?

om man höftar till en sidokraft på 500kg = 5000N så får man
Fsida = 5000/2 = 2500N
Fx = 2500/tan(32 grader) = 2500/(500/800) = 4000N = 400 kg
Fxö = Fx * 1000/700 = 5714N = 571kg
Fstag = Fsida/sin(v) = 2500/sin(32 grader) = 4718N = 472 kg

Fx och Fxö (på höger och vänster sida) kommer vrida axeln åt var sitt håll
Det vridande momentet runt axelns centrum borde det bli
M = Fx * (avstånd till axelcentrum) + Fxö * (avstånd till axelcentrum)

(Med måtten a och b samt hjulradien r: M = Fx * (r-a) + Fxö * (a+b-r))

Med fästena 150mm från axelcentrum blir det

M = 4000 * 150 + 5714 * 150 = 1457100Nmm = 1457Nm

Så om man vill kan man testa att hänga 150kg på 1m stång i axelfästet och se vad som händer...

(OBS att det ser ju fint ut med alla figurer å så men det kan ju vara helt FEL. får se vad fuling säger...)

mvh
Johan

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re: 4-link och dimensioner på stag

Mina uniballs i bakvagnen är M14. Rören därefter.

Gränna
Här sen Jun 2008

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Tack för svaren grabbar thumbs up

Hade jag varit någelunda smidig av mig hade jag beställt från snöboll direkt, då hade jag kanske haft en rullande bil nu. Bilen ska bli bakhjulsdriven. Den föddes som en helt vanlig fwd vr6 http://www.zatzy.com/projekt/313949-xamin-vw-golf-iii-insomnia.html

Johan: Uträkningen du hade verkar bra, den visar vilka krafter man kommer att leka med med på bakaxeln. Men jag är inte duktig nog på stål för att veta vilka dimensioner man ska ha för att tåla ex: 1,5ton.

Svartlock: "Rören därefter" är precis min fråga. anta att jag vill överdimensionera (så det skriker för en golf) och tar M20 (elr valfri annan dimension) gängor i rören, vad ska rören ha för dimensioner? Vad har dina rör svartlock?

Mvh Micke..

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

X-amin skrev:
Tack för svaren grabbar thumbs up

Hade jag varit någelunda smidig av mig hade jag beställt från snöboll direkt, då hade jag kanske haft en rullande bil nu. Bilen ska bli bakhjulsdriven. Den föddes som en helt vanlig fwd vr6 http://www.zatzy.com/projekt/313949-xamin-vw-golf-iii-insomnia.html

Johan: Uträkningen du hade verkar bra, den visar vilka krafter man kommer att leka med med på bakaxeln. Men jag är inte duktig nog på stål för att veta vilka dimensioner man ska ha för att tåla ex: 1,5ton.

Svartlock: "Rören därefter" är precis min fråga. anta att jag vill överdimensionera (så det skriker för en golf) och tar M20 (elr valfri annan dimension) gängor i rören, vad ska rören ha för dimensioner? Vad har dina rör svartlock?

Mvh Micke..

Hur grova mina rör är vet jag inte. Men en M14 gänga + 3 mm gods runt om ger ett 20 mm rör nånting.
Tjockare än så tror jag inte de är.

Kalix
Här sen Nov 2002

Vi kör i rallycrossen med M16 och 25x3 i rördimension.

Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005

Re:

X-amin skrev:

Rent teoretiskt (perfekt rakhet, idealt material) blir knäckkraften (enligt Eulers knäckfall 2)

Rör (längd 0,6m)
20x2 => 2,6 ton
20x3 => 3,4 ton
25x2 => 5,4 ton
25x3 => 7,2 ton

Rör (längd 0,8m)
20x2 => 1,5 ton
20x3 => 1,9 ton
25x2 => 3,1 ton
25x3 => 4,1 ton

(Knäckkraften beror av längden i kvadrat så för kortare stag ökar tåligheten ordenligt)

I praktiken måste man räkna med en säkerhetsfaktor på minst 3 skulle jag tro (dvs dela knäckkraften ovan med 3 för att ha ett värde man törs lita på)
/mvh Johan

Gränna
Här sen Jun 2008

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Jag tackar så mycket för eran hjälp.
Har efter snabbt övervägande beslutat att det inte kommer behövas mer än M16 och 25x3 iaf.
Ska höra med smeden om han har nått liggandes annar ser nog jag helst dimensionen M14 och 20x3 för att spara lite plats.

Mvh Micke..

Bålsta
Här sen Dec 2004

Snöboll har m16 svetsändar för 28X2,5 och 32X2.. Jag går på det senare om min rörleverantör har den dimensionen

Kollräknade.. 32X2 är ca 10%tyngre (har 10% större tvärsnittsyta) men är ca 45% vridstyvare.

6 besök senaste veckan (10346 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande