| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
BMW m3, som strular
|
2 besök senaste veckan (4983 totalt) |
|
bmw m3, som strular
Har lite problem med bimmern. (BMW m3 e36 -94) motorn går oroligt på tomgången, låter lite som en light trimmad v8 och hela chassit gungar. fast kollar man på varv talet så ligger det stilla på typ 900rpm. ibland vid lugna gas pådrag så tvekar den tills man trycker till på gasen, brukar väll ske vid 3000rpm vad jag har kunnat konstatera. känns som problemet uppstår när motorn är varm. men det rycker lite när den är kall ibland. bilen betedde sig så i helgen men efter en fullgas repa på den nattliga aktiviteten så gick den bra igen. har vart på bmw läst ut felkoder och det ända dom får fram är att lambda 1 går magert (cylinder 1-3) har provat att koppla ur luftmassemätaren men beter sig likadant utan. (bilen går in i något reservprogram och fettar på extra utan lmm) är det så att det är lambdasonden som har pajat eller är det nån tändspole som jävlas? _________________ Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36 |
||
|
|
||
|
nu har jag byt lambdan men symptomen kvarstår men det känns som det blev lite bättre ändå.
blev tvungen att skarva kabeln då jag hade fått fel kontakt stycke, kontakten skiljer tydligen på lambda 1 & 2. men det ska väll inte spela någon roll? är riktigt gjort med löd skarvar. så jag börjar fundera på om det kan vara en tändspole som jävlas, men då borde den väll teoretiskt gå för fett istället. men finns det nåt sätt att testa tändspolar på? eller får man helt enkelt köpa en ny och testa sig fram vilken som kan vara dålig? _________________ Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36 |
||
|
när det är lambdarellaterade problem är det sällan det är själva sonden det är fel på.
Jag tror på någon typ av misstädning som orsakas av spole/stift. dettta gör att lambdan indikerar mager blandning. Både spole och stift går att mäta upp man har adapterkabel och oscilioskop som kan mäta på sekundärsidan. Detta borde en duktigt verkstad kunna hjälpa dig med. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
|
Re:
okey så lambdan kan indikera magert ifall det misständer. får köpa mig en spole och testa runt med, för vad jag har läst mig till så kan det vara svårt att se ifall en tändspole är dålig i ett osciliskop. hitta den här tråden på autopower som beskriver mitt fel rätt exakt så ska börja med att se över magnetventilerna. http://www.autopower.se/forum/topic. _________________ Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36 |
||
|
|
||
|
Packningarna mellan insug och toppen har kanske gått, ger mycket orolig gång och felaktigt lambdavärde. Prova och spruta med startgas där det skulle kunna läcka. Finns där en läcka går motorn genast mycket bättre.
/Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 En helt ovanlig 944 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
|
Re:
tycker jag har sprejat med startgas överallt, men får nog ge mig ut igen och prova lite. _________________ Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36 |
||
|
Jag tänkte inte så långt när jag skrev första inlägget, men det vore lite märkligt om det skulle vara någon spole som är dålig, för om den missar att tända ibland så borde nog lambdan indikera fet blandning och inte mager.
Hursomhelst så bör du inte köra med den om den går magert. Kolla över dina spridare, lämna in till någon firma som sysslar med spridare och få dem uppmätta och provsprutade. |
||
|
sådär, visa sig att kablarna till magnetventilen var så pass skavda så isoleringen var borta på ett ställa på 2 av kablar till ventilerna.
så fick löda bort kablarna och trä på krympslang. passade även på att löda om resten för att utesluta korretion problem. mäte upp givarna och båda visade 4.2ohm. byte o-ringarna och skruva ditt allt igen. passade även på att byta filter-skruven till vanosen. nollade datorn och gav mig ut på en test tur, och allt funka fint. åkte till jobbet imorse utan att problemet uppstod. får köra ett par mil till innan man börjar hurra men det verkar lovande iaf
_________________ Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
BMW m3, som strular
|
2 besök senaste veckan (4983 totalt) |