Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Polo GTI -97 | 1, 2 >> 9777 besök totalt |
Lägger väl upp en tråd här också då jag är inne å smygläser här rätt ofta
Bilen är en Polo 1.4 16V. Motorn är original men lämnar enligt landsvägen på Bugrun 114hk Cupkit 2st Cobra Monaco stolar Rensat baksäte Michelin Eagle F1 däck. Enda jag har å klaga på såhär långt är väl att däcken blir väldigt hala väldigt fort och att chassit kanske är aningens för mjukt. Så jag har väl börjat kolla på R-däck, helst beggade till en början så man får känna skillnaden lite. Men då kan jag tänka mig att man behöver ännu styvare fjädrar/dämpare. Annars är den skitrolig å köra tycker jag Ska köra lite mer bana i år så jag får se hur önskelistan blir. _________________ Niklas Grahn |
||||
|
||||
|
||||
Hihi, vi får väl se Bilen började koka några dagar efter bugrun, bytte då termostaten, men den började koka endå, visade sig vara locket som klämmer fast termostaten som var sprucket. Har nu köpt en ny termostar och ett nytt lock. Men du går den knappt upp i temp. Är väldigt säker på att jag satte termostaten helt rätt. Någon som kan ha en idé? Tar jättelång tid att få värme i den, ibland går det inte ens..
Vart kan man smidigast få tag på en bur? Har sett på Ebay något som heter "showcage". En sån vill jag ju inte ha ju. Är det "svets och smide" som gäller eller? _________________ Niklas Grahn |
||||
Det är möjligt att guss kan ha ritningar på just din polo, ring å kolla!
Guss Motor ( 08-570 300 22 ) lär ligga på runt 3500kr - 4000kr (om inte billigare) Btw. har för mig att jag känner igen din bil från något sedan några år tillbaka. Bor inte du ute på någon ö, öckrö eller liknande? Har hänt en del med bilen iaf! Snyggt! _________________ Jacob oesterlindh |
||||
Åfan, ska höra med dom, gör som några skruvburar, sånna man skruvar i? Ahh, okej. Jag bor på Hisingen, ligger ju där ute typ. Jo, har haft bilen i flera år, men den har stått gömd i ett garage tills nu, körde med den för 2-3år sedan. Har varit med på några GTI-klubbenträffar förr _________________ Niklas Grahn |
||||
GUSS har väl bara burar man får svetsa ihop själv va? Hittade på realcar till Polon en sån nummer 4 där. för 4.488kr. Nästan dubbelt så mkt som GUSS ska ha, iallafall till en Kadett, men borde ju vara typ samma... _________________ Niklas Grahn |
||||
Skön bil
R-däck behöver inte bli så blodigt dyrt. På din bil kan du köra 15" som är den billigaste dimensionen. 195/55/15 kan man ibland få för 750 kr/st, fälgar till VW finns ju överallt så sådana kan du nog få tag i till ganska billigt. Jag köpte r-däck till min Punto GT och oj vilken skillnad det blev, trots att fjädringen var hyfsat standard (sänkt och nya stötdämpare). _________________ Patric Briby Civic-Type R |
||||
16V har, om jag kommer ihåg rätt, 185/55/14 från fabrik. Med 195/55/15 ändras utväxlingen (och den ofjädrade vikten) en del. Jag hade själv en gul (inte svavelgul) 16V 97:a som jag köpte ny och det käraste minnet med den är känslan av att den "trippade" fram över vägen och att styrning, reglage och den tätstegade lådan var lätta och smidiga, men hade känsla, och att allt jobbade ihop. Jag skulle inte våga gå upp för mycket i hjulstorlek och riskera att rubba den balansen. Maximalt grepp ger kanske inte maximal körglädje och känsla? Har du kollat om Sparco eller OMP har burar? De har haft, men det var ett tag sen jag kollade sist. 114hk låter inte alls otroligt. Jag spöade en polares Corrado G60 vid rödljusrace (preskribtionstiden är väl 10 år för sådana illdåd, eller är det samma tid som för mord? ) med mina "101" original-hk Lycka till med en kul bil! _________________ Peter Svelenius MGB GT -67 (såld) TonyKart/Husqvarna 125cc 6vxl Ducati Monster 797 |
||||
[quote="Peter Svelenius"]
16V har, om jag kommer ihåg rätt, 185/55/14 från fabrik. Med 195/55/15 ändras utväxlingen (och den ofjädrade vikten) en del. Jag hade själv en gul (inte svavelgul) 16V 97:a som jag köpte ny och det käraste minnet med den är känslan av att den "trippade" fram över vägen och att styrning, reglage och den tätstegade lådan var lätta och smidiga, men hade känsla, och att allt jobbade ihop. Jag skulle inte våga gå upp för mycket i hjulstorlek och riskera att rubba den balansen. Maximalt grepp ger kanske inte maximal körglädje och känsla? quote] Nu när jag tänker efter är det nog 195/50/15 som är billigast, så det är ju en liten skillnad. Vad som dock är viktigt är lätta fälgar, de jag har R-däcken på väger bly och bilen blev lite mer tungstyrd. Nu ska jag dock sluta spamma sönder tråden _________________ Patric Briby Civic-Type R |
||||
Ser fin ut! Har faktiskt själv funderat på en Polo GTi pga körglädje med billigt underhåll. Polo GTi 6N1 såldes både med 14 och 15 tums hjul så båda dimensionerna borde funka bra, sen kommer man inte ifrån att ju mindre (lättare) hjul desto bättre. Ett tips är att kolla www.dli-teknik.se Dom säljer bl.a. bärarmsbussningar i delrin och alu, vilket borde göra mkt för väghållningen. Jag hade nog även slängt på excentriska camberbultar från H&R. Dessa ger dig möjlighet att ställa camber +/- 3 grader. _________________ Oscar Johnsson #13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing |
||||
Hur funkar dessa bultarna då? Sitter det inte excentriska bultar original? Angående R-däck så skulle jag gärna vilja ha 14". Ska jag ha 15" så får helst inte profilen överstiga 195 45 för att det inte ska ta i, och den dimensionen är väl inte lika lätt å få tag på kan jag tänka... Tack för alla kommentarer Jätteroligt å läsa dom! _________________ Niklas Grahn |
||||
Både 195/45-15 och 185/55-14 är jobbiga att få tag i, finns dock i A048:or hos Ralphs däck. Där sitter justerskruv till camber orginal, men jag tror att H&R:s varianter är mer excentriska för kaxigare vinklar. Ang. bur så tycker jag att Sparcos skruvbur verkar vara ett bra val, bra om man kan montera ur den om du skulle få för dig att sälja bilen en dag. _________________ Oscar Johnsson #13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing |
||||
Japp, vill helst kunna återställa så mkt som möjligt om jag ska sälja den. Så skruvbur är nästan ett måste...
Dagens meck då. Båda positiva och negativa nyheter.. Börjar med dom positiva Lättat å klart där fram Ska väl lacka det där fram så som jag har gjort där bak också så småning om. Ska provköra först å se så jag inte får hörselskador Dom negativa då. Där dom gummiplupparna har suttit så har det ju kommit in vatten å skit. Det har lett till detta: Vilket inte är så stora fel direkt kanske. Men jag som hade tänkt å riva väck mattorna å lacka å klarlacka här gör ju reparationsarbetet mkt svårare, det är ju inte direkt plant här. Ja ja. Det löser la sig.... _________________ Niklas Grahn |
||||
114 hp i den motorn?
Inte illa! Vad var det tänkt att den skulle ha? Var inte den på typ 90 hp eller nåt? Gillar taket, lite gött att kunna rulla bak eller hur? |
||||
Det hoppas jag med
Ringde realcar idag. Buren som jag visade häruppe svetsar man i. Han påpekade att det var racergrejer dom sålde så det bultas minsann inte.... Kan man inte svetsa på plattor som man bultar i karossen ist då? För jag antar att svetsjobbet enbart ligger i att få fast rören i karossen, man fogar inte samman två rör nånstans väl? Det vågar inte jag svetsa isf.... _________________ Niklas Grahn |
||||
En firma som jag VET säljer burar som man bultar dit är Wiechers, en sån har jag haft själv en gång och den bultade man i.a.f. Suverän passform och då i.a.f. ett pris i klass med de tidigare förekommande priserna i tråden. Nackdelen är leveranstiden och att ingen verkar sälja dessa i Sverige längre, men jag vet ett flertal här på rejsa som har köpt direkt av Wiechers med gott resultat... _________________ Peter Karlsson |
||||
Våra race- och banåkarbilar VW Polo GTI -97 | 1, 2 >> 9777 besök totalt |