Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 30132 besök totalt |
Re:
ofantligt trist att som inte kan låta material som över 20år gamal vara tillgängligt, det handlar trots allt bara om kuriosa och nostalgi i dagens läge. Tidningarna går ju knappast att köpa idag? _________________ Pehr Johnsson Porsche 964 C2 -93 Porsche 944 S2 -89 Såld. |
||||||
Re:
Känns rätt i tiden att låsa material..... ![]() _________________ Jens Lanvin |
||||||
Re:
Apropå det där, se den här filmen: http://www.youtube.com/watch?v=mj5IV ![]() ![]() Han har en poäng... _________________ Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se |
||||||
Re:
Visst ska man ha pröjs för sitt material, inget snack om saken. Men i detta faller rör det sig om artikar som skrevs och plublicerades för 20 år sedan och som författarna redan har fått betalt för. Jag tror inte heller att de förväntat sig att de de skulle få betalt igen va? Det är ju ingen som förlorar något på det här.!!?? _________________ Pehr Johnsson Porsche 964 C2 -93 Porsche 944 S2 -89 Såld. |
||||||
Re:
Allt hänger på vad de har för avtal - om de sålt upphovsrätt eller bara publiceringsrätt. Om AMS har sitt på det torra så är det ju bara se fram mot artiklarna ![]() _________________ Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se |
||||||
Re:
Hmm... men månadskostnaden på abonemanget låter inte billigt... ![]() ![]() Erik: kul å läsa om din bil, nu ska jag bara försöka se/höra den någon gång oxå... ![]() _________________ Per Lidbom i3S ACS -18 M5 e28 -86 M5 e39 -99 M540i/6 touring (snart M5) -01 ...och en jädra massa cyklar. |
||||||
Re:
Här behövs nog ett klargörande. Jag hör inte till dem som anser att allt ska vara gratis bara för att vi plötsligt har teknik som medger att material strömmar fritt kors och tvärs. Upphovsrätten bör inte sättas ur spel. Men här handlade det om 20-25 år gammalt material ur Automobil, publicerat i pdf-format. När vi stötte på patrull från de forna ägarna/redaktörerna backade vi direkt och tog bort artiklarna. Tanken var att Arkiv A skulle vara en hyllning till alla som slitit med att producera Automobil, samt givetvis en rolig (gratis) service till läsarna i samband med att tidningen firade 300 utgåvorsjubileum. om nu inte de tidigare ägarna är med på noterna - det var ju dem vi ville hylla - var det ett enkelt beslut att stänga historieboken. om detta har jag även skrivit i min senast ledare (Automobil 6.08). För min del avslutar jag nu den här stickspårsdebatten i min biltråd och återgår till att skriva om min bil. |
||||||
Jens Lanvin skriver i tråden om sin svårt habegärliga, vita 911 Carrera 1984 att bilen duger även för dagistransporter.
You bet! ![]() Britax babyskydd satt som popnitat i 911-stolen. Och bältets längd gjorde det busenkelt att spänna fast barn och babyskydd (till skillnad mot i min V70, där bältena knappt når runt). ![]() om någon hävdar att Porsche 911 är en opraktisk bil kan du skicka vederbörande till mig. Barn i babyskydd framtill, paraplyvagn i baksätet. ![]() Problemet är att nu har båda mina barn hunnit växa ur babyskyddet, och jag har inte hittat något vettigt sätt att montera den stora barnstolen (Acta Graco) i Porschen. Någon som har erfarenhet / tips? Har förresten övervägt att skriva en artikel i ämnet i Automobil - sportbilarna som går att kombinera med småbarnsliv. |
||||||
Jag har/hade samma problem som du och hittade en smal stol som med lite vilja (och lite övertygande med värmepistol) lyckades få plats i baksätet på min 44:a. Stolen hittade jag förra året på Silvan, men har sett att den finns numera på de flesta byggvaruhus och kostar inte speciellt mycket. Jag var ju även tvungen att modda tyget lite och få dit en porrig dekal så att barnen skulle få den rätta Porschekänslan
![]() ![]() Kanske den stolen funkar för dig med? ![]() _________________ Pehr Johnsson Porsche 964 C2 -93 Porsche 944 S2 -89 Såld. |
||||||
Jag har använt två typer av stol i min, först denna:
![]() och nu vid 5 och halvt års åldern: ![]() För den helgjutna känslan rekomenderas dock clubsportbågen från Heigo. En viktig säkerhetsdetalj på väg till dagis. Är inte ditt barn värt 5000sek! Båda stolarna funkar också i en Recaro Speed, kramgo stol med vardagskänsla och klassiskt arv från känd bilmodell.(BMW M3 SE). Jens _________________ Jens Lanvin |
||||||
|
||||||
Re:
Nu läste jag lite noggrannare, Jens. Du har naturligtvis rätt (jag skrev det till och med i din tråd). Naturligtvis borde jag ha en Clubsportbåge. Hur monteras den? Måste man såga sönder inredningen? Åsamka bilen en massa nya skruvhål? |
||||||
Bågen skruvas i befintliga hål. man använder nedre bältesinfästningarna vid B stolpe och bältesinfästningarna i baksätet. Inga nya hål eller märken görs. Jag kan försöka ta lite bilder eller får du komma och titta.
Heigo har dock lång...........leveranstid. Men det är det värt. Den ger ett klassiskt Clubsportigt intryck ![]() _________________ Jens Lanvin |
||||||
Re:
Nu har jag fått griller i huvudet. S-t-n. |
||||||
Re:
Nu har jag ännu mer griller i huvudet. http://www.automobil.se/zino.aspx?ar |
||||||
Re:
Vi kan ju bilda en sådan grupp! ![]() (och den trevlige kursledaren, tillika Porsche-tävlaren och RS-ägaren, Hans-Erik Andersson sa så här när han fick höra att jag slirar runt i en gammal 3,2 hemma i Sverige: "Hmm, de går att åka snabbt med. Riktigt snabbt." Fast han kanske bara ville vara snäll, där vi stod bland alla nya GT3 i Scuderia-depån. ![]() |
||||||
Re:
Kan ni inte ordna en 80-talistgrupp så vi med motorn i rätt ände också kan vara med och leka... ![]() Eller varför inte en 80-tals träff på bana här i Sverige?! Roligt läsning om dina erfarenheter av "Ringen". Ser fram mot fortsättningen! och helrätt bil! Har själv bra minne av den vita 80-tals 911 som Björn Sundfeldt (om jag kommer ihåg rätt) sladdade fram med på ett Teknikens Värld omslag. Troligen samma artikel som nämnts tidigare i tråden. _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||||
Re:
Gjutet! Superkul idé, Martin! En banträff för 1980-talsbilar med motorn framtill, baktill eller i mitten (MVS Venturi, någon?) vore verkligen mitt i prick. Tills vi får de planerna på banan (sic!) rekommenderar jag ett besök här: http://www.traffpunkt80.se Ett totalt körfritt men icke desto mindre högoktanigt evenemang. Vi smygstartade förra året och hoppades på 30-40 utställarbilar. Det kom 256... Till saken hör att Björn Sundfeldt - som mycket riktigt sladdade med en vit 911 Carrera i Teknikens Värld 1984 - just nu är vikarierande redaktionssekreterare hos oss på Automobil. Ska försöka locka med honom till Träffpunkt 80 så får han dra lite "behind the scenes"-minnen för oss som inte var torra bakom öronen på det glada 1980-talet. ![]() Nu är det midsommar och på midsommarnatten ska jag lägga sju sorters gummiblandningar under huvudkudden och drömma om en ClubSport-båge i min 911. |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 30132 besök totalt |