Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 Carrera 1986 "Hindenburg"
<<   1, 2, 3, 4   >>
30132 besök totalt
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



Re:

Eric Lund skrev:

Faktum är att vi för en dryg månad sedan startade en ny avdelning på vår hemsida kallad Arkiv A. Där tänkte vi göra just det som Pehr Johnsson föreslår här ovan - publicera gamla artiklar i nedladdningsbart pdf-format.

Tyvärr tog det bara några dagar innan jag hade en av de ursprungliga ägarna/redaktörerna i luren som skrek otidigheter och hotade med stämning för att vi lagt ut deras gamla material på Automobils hemsida. Om detta har jag skrivit i mina senaste ledarartiklar (5.08 och 6.08).


ofantligt trist att som inte kan låta material som över 20år gamal vara tillgängligt, det handlar trots allt bara om kuriosa och nostalgi i dagens läge. Tidningarna går ju knappast att köpa idag?

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4603



Re:

Eric Lund skrev:
P.P. skrev:
Eric Lund skrev:

(Automobil hade förresten en jämförande provkörning vid ungefär samma tidpunkt, 1984, där samma 911 och samma 928 som i Teknikens Värld jämfördes, och där ingick även en 944. Den artikeln bidrog i än högre grad till att sortera tillvaron för en ung man med bensin i blodet. Karl - jag är svårt sugen på att hitta en 944 S2, barasåruvet! )


Hette den artikeln inte något som "Den onde, den gode och den fule"? Undrar om inte nyinköpet har samma härliga nyans som 44:an i reportaget. Men utan de stripsen.


Exakt så löd rubriken!

Faktum är att vi för en dryg månad sedan startade en ny avdelning på vår hemsida kallad Arkiv A. Där tänkte vi göra just det som Pehr Johnsson föreslår här ovan - publicera gamla artiklar i nedladdningsbart pdf-format.

Tyvärr tog det bara några dagar innan jag hade en av de ursprungliga ägarna/redaktörerna i luren som skrek otidigheter och hotade med stämning för att vi lagt ut deras gamla material på Automobils hemsida. Om detta har jag skrivit i mina senaste ledarartiklar (5.08 och 6.08).



Känns rätt i tiden att låsa material.....

_________________
Jens Lanvin
Citera
mull
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245



Re:

Pehr Johnsson skrev:

ofantligt trist att som inte kan låta material som över 20år gamal vara tillgängligt, det handlar trots allt bara om kuriosa och nostalgi i dagens läge. Tidningarna går ju knappast att köpa idag?

Apropå det där, se den här filmen: http://www.youtube.com/watch?v=mj5IV23g-fE

Han har en poäng...

_________________
Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk
www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



Re:

mull skrev:
Pehr Johnsson skrev:

ofantligt trist att som inte kan låta material som över 20år gamal vara tillgängligt, det handlar trots allt bara om kuriosa och nostalgi i dagens läge. Tidningarna går ju knappast att köpa idag?

Apropå det där, se den här filmen: http://www.youtube.com/watch?v=mj5IV23g-fE

Han har en poäng...


Visst ska man ha pröjs för sitt material, inget snack om saken. Men i detta faller rör det sig om artikar som skrevs och plublicerades för 20 år sedan och som författarna redan har fått betalt för. Jag tror inte heller att de förväntat sig att de de skulle få betalt igen va? Det är ju ingen som förlorar något på det här.!!??

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
mull
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245



Re:

Pehr Johnsson skrev:

Visst ska man ha pröjs för sitt material, inget snack om saken. Men i detta faller rör det sig om artikar som skrevs och plublicerades för 20 år sedan och som författarna redan har fått betalt för. Jag tror inte heller att de förväntat sig att de de skulle få betalt igen va? Det är ju ingen som förlorar något på det här.!!??

Allt hänger på vad de har för avtal - om de sålt upphovsrätt eller bara publiceringsrätt. Om AMS har sitt på det torra så är det ju bara se fram mot artiklarna

_________________
Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk
www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se
Citera
Per Lidbom
Stocksund
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245



Re:

Jonas Jarlmark skrev:
Mitt garage är en före detta svetsverkstad.

Ganska praktiskt med 3x128 A i garaget.

/ JJ


Hmm... men månadskostnaden på abonemanget låter inte billigt...

Erik: kul å läsa om din bil, nu ska jag bara försöka se/höra den någon gång oxå...

_________________
Per Lidbom

i3S ACS -18
M5 e28 -86
M5 e39 -99
M540i/6 touring (snart M5) -01

...och en jädra massa cyklar.
Citera
Eric Lund
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 58


Trådstartare
Re:

mull skrev:
Pehr Johnsson skrev:

Visst ska man ha pröjs för sitt material, inget snack om saken. Men i detta faller rör det sig om artikar som skrevs och plublicerades för 20 år sedan och som författarna redan har fått betalt för. Jag tror inte heller att de förväntat sig att de de skulle få betalt igen va? Det är ju ingen som förlorar något på det här.!!??

Allt hänger på vad de har för avtal - om de sålt upphovsrätt eller bara publiceringsrätt. Om AMS har sitt på det torra så är det ju bara se fram mot artiklarna


Här behövs nog ett klargörande. Jag hör inte till dem som anser att allt ska vara gratis bara för att vi plötsligt har teknik som medger att material strömmar fritt kors och tvärs. Upphovsrätten bör inte sättas ur spel.

Men här handlade det om 20-25 år gammalt material ur Automobil, publicerat i pdf-format.

När vi stötte på patrull från de forna ägarna/redaktörerna backade vi direkt och tog bort artiklarna. Tanken var att Arkiv A skulle vara en hyllning till alla som slitit med att producera Automobil, samt givetvis en rolig (gratis) service till läsarna i samband med att tidningen firade 300 utgåvorsjubileum.

om nu inte de tidigare ägarna är med på noterna - det var ju dem vi ville hylla - var det ett enkelt beslut att stänga historieboken.

om detta har jag även skrivit i min senast ledare (Automobil 6.08). För min del avslutar jag nu den här stickspårsdebatten i min biltråd och återgår till att skriva om min bil.

_________________
Eric Lund
Chefredaktör tidningen Automobil
http://www.automobil.se
Citera
Eric Lund
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 58


Trådstartare
Jens Lanvin skriver i tråden om sin svårt habegärliga, vita 911 Carrera 1984 att bilen duger även för dagistransporter.

You bet!


Britax babyskydd satt som popnitat i 911-stolen. Och bältets längd gjorde det busenkelt att spänna fast barn och babyskydd (till skillnad mot i min V70, där bältena knappt når runt).


om någon hävdar att Porsche 911 är en opraktisk bil kan du skicka vederbörande till mig. Barn i babyskydd framtill, paraplyvagn i baksätet.


Problemet är att nu har båda mina barn hunnit växa ur babyskyddet, och jag har inte hittat något vettigt sätt att montera den stora barnstolen (Acta Graco) i Porschen. Någon som har erfarenhet / tips?

Har förresten övervägt att skriva en artikel i ämnet i Automobil - sportbilarna som går att kombinera med småbarnsliv.

_________________
Eric Lund
Chefredaktör tidningen Automobil
http://www.automobil.se
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



Jag har/hade samma problem som du och hittade en smal stol som med lite vilja (och lite övertygande med värmepistol) lyckades få plats i baksätet på min 44:a. Stolen hittade jag förra året på Silvan, men har sett att den finns numera på de flesta byggvaruhus och kostar inte speciellt mycket. Jag var ju även tvungen att modda tyget lite och få dit en porrig dekal så att barnen skulle få den rätta Porschekänslan

Kanske den stolen funkar för dig med?


_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4603



Jag har använt två typer av stol i min, först denna:



och nu vid 5 och halvt års åldern:



För den helgjutna känslan rekomenderas dock clubsportbågen från Heigo. En viktig säkerhetsdetalj på väg till dagis. Är inte ditt barn värt 5000sek!

Båda stolarna funkar också i en Recaro Speed, kramgo stol med vardagskänsla och klassiskt arv från känd bilmodell.(BMW M3 SE).

Jens

_________________
Jens Lanvin
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



I de där stolarna och med båge så är det ju bara en liten hjälm som fattas, sen är det bara att gasa ut på närmaste racingbana och sätta några varv med bäbisen i bilen

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Eric Lund
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 58


Trådstartare
Tack för snabba och genomtänkta barnstolstips!

_________________
Eric Lund
Chefredaktör tidningen Automobil
http://www.automobil.se
Citera
Eric Lund
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 58


Trådstartare
Re:

Jens L skrev:
För den helgjutna känslan rekomenderas dock clubsportbågen från Heigo. En viktig säkerhetsdetalj på väg till dagis. Är inte ditt barn värt 5000sek!


Nu läste jag lite noggrannare, Jens. Du har naturligtvis rätt (jag skrev det till och med i din tråd). Naturligtvis borde jag ha en Clubsportbåge.

Hur monteras den? Måste man såga sönder inredningen? Åsamka bilen en massa nya skruvhål?

_________________
Eric Lund
Chefredaktör tidningen Automobil
http://www.automobil.se
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4603



Bågen skruvas i befintliga hål. man använder nedre bältesinfästningarna vid B stolpe och bältesinfästningarna i baksätet. Inga nya hål eller märken görs. Jag kan försöka ta lite bilder eller får du komma och titta.

Heigo har dock lång...........leveranstid. Men det är det värt.

Den ger ett klassiskt Clubsportigt intryck

_________________
Jens Lanvin
Citera
Eric Lund
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 58


Trådstartare
Re:

Jens L skrev:
Bågen skruvas i befintliga hål. man använder nedre bältesinfästningarna vid B stolpe och bältesinfästningarna i baksätet. Inga nya hål eller märken görs. Jag kan försöka ta lite bilder eller får du komma och titta.

Heigo har dock lång...........leveranstid. Men det är det värt.

Den ger ett klassiskt Clubsportigt intryck


Nu har jag fått griller i huvudet. S-t-n.

_________________
Eric Lund
Chefredaktör tidningen Automobil
http://www.automobil.se
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Re:

Eric Lund skrev:
Nu har jag fått griller i huvudet. S-t-n.


Bättre än att få ett tak i huvudet... In med en båge nu, och så anmäler du dig till du-vet-vad i höst.

_________________
--
Citera
Eric Lund
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 58


Trådstartare
Re:

FredrikÅ skrev:
Eric Lund skrev:
Nu har jag fått griller i huvudet. S-t-n.


Bättre än att få ett tak i huvudet... In med en båge nu, och så anmäler du dig till du-vet-vad i höst.


Nu har jag ännu mer griller i huvudet.

http://www.automobil.se/zino.aspx?articleID=11331

_________________
Eric Lund
Chefredaktör tidningen Automobil
http://www.automobil.se
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4603



Tack för den....

Finns det en grupp för 3,2or?


_________________
Jens Lanvin
Citera
Eric Lund
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 58


Trådstartare
Re:

Jens L skrev:
Tack för den....

Finns det en grupp för 3,2or?



Vi kan ju bilda en sådan grupp!

(och den trevlige kursledaren, tillika Porsche-tävlaren och RS-ägaren, Hans-Erik Andersson sa så här när han fick höra att jag slirar runt i en gammal 3,2 hemma i Sverige: "Hmm, de går att åka snabbt med. Riktigt snabbt." Fast han kanske bara ville vara snäll, där vi stod bland alla nya GT3 i Scuderia-depån. )

_________________
Eric Lund
Chefredaktör tidningen Automobil
http://www.automobil.se
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1960



Re:

Eric Lund skrev:
Jens L skrev:
Tack för den....

Finns det en grupp för 3,2or?



Vi kan ju bilda en sådan grupp!


Kan ni inte ordna en 80-talistgrupp så vi med motorn i rätt ände också kan vara med och leka...
Eller varför inte en 80-tals träff på bana här i Sverige?!

Roligt läsning om dina erfarenheter av "Ringen". Ser fram mot fortsättningen!

och helrätt bil! Har själv bra minne av den vita 80-tals 911 som Björn Sundfeldt (om jag kommer ihåg rätt) sladdade fram med på ett Teknikens Värld omslag. Troligen samma artikel som nämnts tidigare i tråden.

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Eric Lund
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 58


Trådstartare
Re:

Martin G skrev:
Eric Lund skrev:
Jens L skrev:
Tack för den....

Finns det en grupp för 3,2or?



Vi kan ju bilda en sådan grupp!


Kan ni inte ordna en 80-talistgrupp så vi med motorn i rätt ände också kan vara med och leka...
Eller varför inte en 80-tals träff på bana här i Sverige?!

Roligt läsning om dina erfarenheter av "Ringen". Ser fram mot fortsättningen!

och helrätt bil! Har själv bra minne av den vita 80-tals 911 som Björn Sundfeldt (om jag kommer ihåg rätt) sladdade fram med på ett Teknikens Värld omslag. Troligen samma artikel som nämnts tidigare i tråden.


Gjutet! Superkul idé, Martin!

En banträff för 1980-talsbilar med motorn framtill, baktill eller i mitten (MVS Venturi, någon?) vore verkligen mitt i prick.

Tills vi får de planerna på banan (sic!) rekommenderar jag ett besök här: http://www.traffpunkt80.se Ett totalt körfritt men icke desto mindre högoktanigt evenemang. Vi smygstartade förra året och hoppades på 30-40 utställarbilar. Det kom 256...

Till saken hör att Björn Sundfeldt - som mycket riktigt sladdade med en vit 911 Carrera i Teknikens Värld 1984 - just nu är vikarierande redaktionssekreterare hos oss på Automobil. Ska försöka locka med honom till Träffpunkt 80 så får han dra lite "behind the scenes"-minnen för oss som inte var torra bakom öronen på det glada 1980-talet.

Nu är det midsommar och på midsommarnatten ska jag lägga sju sorters gummiblandningar under huvudkudden och drömma om en ClubSport-båge i min 911.

_________________
Eric Lund
Chefredaktör tidningen Automobil
http://www.automobil.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 Carrera 1986 "Hindenburg"
<<   1, 2, 3, 4   >>
30132 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande