| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Millways Camberplattor, har jag monterat rätt ?
|
2834 besök totalt |
|
Fick hem Samuels camberplattor (topplager) till helgen och satte igång med att montera dem omgående. Det såg ju skitenkelt ut. Det var skitenkelt också, perfekt passform på alla delar...... Sen när jag stod och betraktade mitt underverk så fick jag för mig att jag monterat dem bakfram Så jag tog fram de gamla infästningarna och kliade mig i huvudet ett tag och konstaterade att det nog såg rätt ut i alla fall. Men nu har jag märkt att bilen har tappat stinget vid turn in. I och för sig så har den blivit jättestabil och fin och köra på de urusla vägarna på österlen, men va fan, den ska ju gå fort ju, inte vara behaglig.
Bilden visar hur jag monterat plattan på höger sida. Jag funderar på om dom egentligen skulle byta plats (höger och vänster) och vändas 180 grader så att caster-justeringen hamnar längre fram. Är det någon som monterat dessa som ser om jag gjort fel ?? /Pontus _________________ Pontus Oldberg Ring Knutstorp - 1:07.8 Sturup Raceway - 1:10.6 Mobil: 0768 582240 |
||||
|
Hehe, nu fick jag mer att fundera på
Men jag tror inte det. Jag har monterat dem så att cambern ställs på samma sätt som original. Alltså lossa de tre skruvarna som håller stötdämparbenet och gör justeringen. Det verkar ge rätt inställningsområde. Hade vatt sjukt bra med en bild som visar hur det är tänkt
_________________ Pontus Oldberg Ring Knutstorp - 1:07.8 Sturup Raceway - 1:10.6 Mobil: 0768 582240 |
||||
|
Toppen på stötdämparen skall vara så långt bakåt som möjligt och innåt mitten på bilen.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Vill minnas att det finns trådar i samma ämne om ni söker.
Just E36 har en lite annorlunda lösning pga platsbrist vill jag minnas. Så jag tror till 99% att du monterat allt riktigt. Möjligen är det höger/vänster som kan sitta fel, ser/vet inte riktigt hur det ska se ut. Det förändrade beteendet kan troligen bero på att du inte har alla vilnklar exakt lika som innan. Nu vet jag inte exakt, men ibland ändras även höjden lite vid montering av topplagringar likt denna. Mao, kolla alla vinklar och även då toe. Ändrad toe kan ge sämre in turn bla beroende på åt vilket håll ändringen är. Dax för Samuel att börja skicka med lite monteringsanvisningar i bästa IKEA-stil.
|
||||
|
Är det inte så här ????
En stötdämpare med hög caster-vinkel (lutande bakåt i bilen) ger en lugnare bil som inte är lika aggressiv vid instyrning i kurvan. Ju mindre castervinkel (alltså mer rakt upp) ger en bil som är mer villig att styra in (eller överstyra om man vill det). Jag brukar tänka mig ett scenario med ett cykel hjul och en gaffel som man lutar mer och mer, vid 90grader caster så styr den inte alls längre och vid 0 grader så blir det gocart känsla. Har dock ingen aning hur det blir om man skulle luta dämparen framåt i bilen.... Det låter iaf inge bra. Kontentan är i alla fall att jag vill inte ha någon större caster-förändring ännu, kanske senare men inte just nu. Jag kan ju alltid montera tillbaka originallagren och mäta upp vad originalcaster är och utgå ifrån detta....
Hade hoppats på att slippa det bara
_________________ Pontus Oldberg Ring Knutstorp - 1:07.8 Sturup Raceway - 1:10.6 Mobil: 0768 582240 |
||||
|
Nu finns det andra fördelar med lite mer caster än original och allt är även en kombination där samtliga av de vinklar du kan justera ger helheten. Olika vinklar kan ge likartade effekter osv osv.
Så fråga Samuel elelr sök i trådarna så får du svar. Jag skulle även lita blint på de rekomendationer som kan ges för en bra grundsetup för vinklarna. Du är inte först med att modda denna typ av bil vilket är en klar fördel. Du spar tid och slipper massor med misstag som andra redan gjort vilket kommer ge dig en behaglig och snabb bil...snabbare.
|
||||
|
Det är rätt monterat. Men du kan öka castern med dom fyra insex-bultarna. Det sittar ganska långt bak redan orginal så det finns risk att du har mindre caster nu än innan. Så öka så mycket det går utan att dämparen tar i tornet.
Sen måste man ha koll på toe-vinkeln också. Så fort man börjar ändra cambern så sticker toe iväg. Många som undrar just varför bilen blir si eller så efter camberplattor. Men då är det oftast så att dom inte tänkt på att kolla toe. Nu får man väl ta på sig lite av det eftersom jag ännu inte hunnit göra klart mina monteringsanvisningar. För mig är förståss allt självklart. Så egentligen borde en utomstående göra dom. Lidström vill kanske ta på sig det jobbet.
|
||||
|
Re:
Där dök han upp då...den allsvetande i ämnet. om du bara berättar för mig om NÄR på dygnet jag ska klämma in detta uppdrag så hjälper jag dig såklart.
Iaf kan jag väl ta på mig att korrläsa instruktionerna åt dig...som utomstående. |
||||
|
Re:
Du som är så snabb kan väl göra det 04:30-07:00 så hinner du demontera också Du stjäl ju ingen tid från dig själv, sover gör du ju på jobbet
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
|
||||
|
Re:
Phew, vad skönt att jag slipper göra om det.... Då blir Houke nästa anhalt för en fram och bakvagnsjustering. Så kan ni kapa tråden och fortsätta och fajtas om vem som får äran att skriva instruktionerna
||||
|
Re:
Å andra sidan kan du ju plita ner nåt nu när du vet att du har gjort rätt
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
|
||||
|
Re:
Håller med övre, nu ser det ut som att du har ändrat på Caster-vinkeln. och det var väl cambern du skulle ändra på? Eller?
_________________ Karl Wikander |
||||
|
Själva installationen var riktigt lätt, det var bara min hjärna som fick frispel och började tänka för mycket när det var klart.
Här kommer i alla fall lite reflektioner på monteringen. Steg för steg (Förutsätter att bilen är upphissad och hjulen avmonterade). * Montera ur dämparbenet ur bilen genom att först lossa på den stora bulten på spindeln som klämmer åt fjäderbenet. Nyckel storlek 18 och en massa muskelkraft =) Innan spindeln lossas så bör man se till att länkarmen har stöd undertill så att den inte smäller ner i marken/golvet. Jag plockade även bort alla kablar och bromsslangen ifrån klämman så att de inte skulle komma i kläm. Spindeln kommer att sitta ganska hårt fast i benet. Jag tog ett spett och använde som hävstång i A-armen och bröt försiktigt. * När spindeln är lossad från benet kan du lossa de tre övre skruvarna som håller benet i karossen. Nu kommer fjäderbenet lätt och smidigt. * Normalt sett så skall man nu ta ett par fjäderspännare och klämma ihop fjädrarna innan topplagret kan monteras loss. Jag har AC Schnitzers coilovers så jag skruvade helt enkelt ned fjädersätet i botten innan jag tog loss dämparen, då är det inte någon förspänning på fjädern längre. * När fjädern inte längre spänner mot topplagret kan det monteras loss. Jag använder en speciell 22mm hylsa med yttre sexkant som jag kan lägga en ringnyckel runt. I med en 6mm inseksnyckel lång nog att hålla emot när Du skall lossa toppmuttern. Tjong pang.. Ojdå.. där gick inseksinpressningen Inga problem, ta ett lagom torxbit och banka ned, så löser det sig
* När toppmuttern är lossad lyfter man helt enkelt ur det gamla topplagret tillsammans med fjädersätet ur fjädern. * Montera loss och gör rent det gamla nållagret från topplattan (Den stora gråa på Samuels bilder). * Montera nållagret på Samuels nya topplatta, om jag inte minns fel så är det den gula sidan som skall ligga an mot topplattan. Det kan gå lite trögt men det skall på där. * Sätt i infästningsskruvarna i topplattan. * Tryck dit fjädertallriken över topplattan på den sida som nållagret är monterat. Nu är det klart att montera hela kallabalunsen på fjädern igen. * Beroende på vilken stötdämpare du utgår ifrån (original eller Bilsteins) så skall en distans monteras på stötdämparen innan topplagret sätts tillbaka. * Sätt i korrekt adapter i pillowball hålet. (Jag tänkte skriva pillowballen men det hade ju inte sett bra ur) * Skruva tillbaka toppmuttern och dra åt ordentligt. * Nu är det bara att montera tillbaka fjäderbenet i bilen och se glad ut. Samuel, jag har tagit instruktionen från huvudet. Om nått är fel eller jag har glömt nått så kan Du väl korrigera. _________________ Pontus Oldberg Ring Knutstorp - 1:07.8 Sturup Raceway - 1:10.6 Mobil: 0768 582240 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2834 besök totalt |