Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
koppling problem
909 besök totalt
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005

Trådstartare
koppling problem

har problem med en koppling som inte kopplar ur förens ända längst ner i golvet,

bilen har hydralisk koppling med en huvudcylinder och en utan påliggande slavcylinder

inne i växellådan trycker slavsylindern på en kopplings arm som i sin tur har ett mot håll på andra sidan uttrampningslager,

det jag har gjort är bytt till ett lägre koppling och svänghjul än original, detta har jag kompenserat med att förlänga mothållet samt slavcylinderns pinne, för att flytta fram urtramnings lagret till tryckplattan.

jag har monterat samma setup i en annan bil för flera år sen men då i en E30 istället för E36 så dom kan ha olika utväxlingar på cylindrarna men då vill jag minnas att kopplingen blev tvärt om, fri kopplade längst upp i pedal vägen.

det jag antar är fel är inspänningen på tryck plattan, alltså felaktiga vinklar på solfjädern
pga att det kan vara taget på anlägnings ytan av svänghjulet det vet jag ej.
nån som har några tips?

Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Fisåkare
Stockholm-Gotland
Här sen Dec 2005

Re: koppling problem

Har samma probbs med min koppling till E30'in med 618nm tryckplattan, förlängde pinnen till slaven med 7cm = helt åt helvete. Har nu fått tag på ett urtrampningslager som är längre som ska dit ist. Och skall även shimsa in tryckplattan, de där med att förlänga pinnen skäms jag över att ha gjort, thumbs down med de va brådis och ett lånat garage så... Tja.. En he.. nödlösning.

Här är en länk om hur man justerar inspänningen på tryck plattan iaf. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=10267&highlight=kopplin . . . .

Lycka till nu, å tala gärna om hur det gick.

Mvh//Tobbe P

koppling problem
909 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande