Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3433 besök totalt |
Är det inte så att man frångått venturitunnlar och framvingar som ligger nära marken delvis av den anledningen att man annars lättare kan "flyga iväg" om man kör över ett krön.
Jag har för mig att det är så i Top Fuel också. Efter att några bilar slog runt i hög fart fick man inte utnyttja marksuget längre. EDIT: För viss ligger väl inte framvingen så nära marken på F1:or längre? _________________ William Ekström |
||||
Daniel:
Inte förstöra min lunch med en massa såna här funderingar! ![]() Vingen stallar snarare när den kommer för nära marken än när den är långt bort, alltså när lyftkraften(den negativa i det här fallet) blir för stor. Däremot tappar den troligen nedåtkraft när den höjs och blir det väldigt stor vinkel så får den positiv lyftkraft. En F1:a har ju inte särskilt mycket fjädring men väldigt mycket nedåtkraft så det kommer säkert aldrig att hända. Jag skrev en artikel om vingar för ett par år sedan hos Forza Motorsport och där var det så att vingen stallade när den kom för nära marken, vid t.ex. kraftig pitch, men alldeles innan gav den som mest nedåtkraft p.g.a. närheten tilll marken. Men det problemet är mycket mindre nu när vingen sitter dubbelt så långt upp p.g.a. regeländringen. När regeln ändrades så tog det enligt flera F1-stall upp till ett halvår att komma upp i samma nedåtkraft som de hade förut. Så tillbaks till ruta 1 för FIA som ville minska kurvhastigheterna... Min tanke var mer att om man tog samma F1:a som körs på Suzuka till helgen så kommer den kanske inte att kunna köra 60% av vad en Super Cup-Porsche gör, men med sedvanlig utveckling så är de säkert lika snabb relativt andra bilar som på alla andra banor. De har årsbudgetar upp emot 3 miljarder för att ta 2 likadana bilar runt 16 banor och har därmed resurser och kunskap att få bilen att gå så fort som möjligt runt just den banan. Så om nordslingan ingick i VM så skulle F1:orna gå fort där, även om de kanske tvingades höja fjädringen, köra med andra vingar, etc.. Möjligen inte lika fort relativt andra bilar som på en del andra banor, men så jättestor skillnad skulle det nog inte vara. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
ÄR det någon som är villig till att göra en insamling till mitt BGnr:
XXXX-XXXX och donera tillräckligt med pengar så att jag kan köpa loss en av de hyr F1:or som körs på Magny Cours, förse den med servon för radisotyrning och göra ett test över krönet innan Fuchsröre? ![]() Anders, jag är med på ditt resonemang och jag är medveten om regelförändringen. Jag ändrar min frågeställning. Hur balanserad är en F1:a att hoppa med? Vi kör enligt scenariot (tänk mindre branta ramper): ![]() ![]() _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Vi kör så här istället: ![]() ____________________________\_______________ ![]() _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Har aldrig sett
![]() Måste ju gå att sätta upp en formel för vilken acceleration i höjdled som bilen måste uppnå för att lätta över krönet alls. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Kör: Ja, MG TF160 Åker: Nej |
||||
Det finns en bild på Häkkinen när han hoppar över nåt krön i en McLaren. Tror det är från Adelaide(banan, inte kurvan). Det ser i alla fall väldigt välbalanserat ut.
De senaste årens krascher när det kör över varandra tycker jag också brukar plana ut och se tämligen stabilt ut. Rubens luftfärd på Imola -94 var också ganska plan har jag för mig, tills han slog i lite hinder... ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Pat Symonds Executive Director of Engineering Renault F1:
of course, the modern Nürburgring stands in the shadow of the famous Nordschleife, and whilst Symonds is always looking ahead to further improvements, he would relish the experience of engineering a car for the old circuit. "I'm not a traditionalist in any sense," he said, "but safety issues aside, wouldn't it be fun to try and set up a modern car for the circuit? The challenge would be phenomenal!" _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Kommentar från min grupps instruktör under Scuderian i augusti i år angående F1 på nordslingan och varför den inte längre finns med i programmet:
"The F1-drivers are too stupid to remember all the corners..." ![]() _________________ Mårten Olsson PCS 7003 |
||||
Antar att du menar krönet innan Flugplatz, som heter Quiddelbacher Höhe?!? Det ligger ju iofs före Fuchsröhre, men det är ju någon km dit... _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Hahaha.... bra att du är vaken Peeter. Jag såg nu att jag skrivit Fuchsröre, fattar inte varför just det namnet fastnar så lätt? Jag menar innan schwedenkreuz, men Quiddelbacher Höhe måste ju passeras först så jag tycker vi testar båda! _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3433 besök totalt |