Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nordslingan med en mordern F1?
<<   1, 2
3433 besök totalt
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Är det inte så att man frångått venturitunnlar och framvingar som ligger nära marken delvis av den anledningen att man annars lättare kan "flyga iväg" om man kör över ett krön.

Jag har för mig att det är så i Top Fuel också. Efter att några bilar slog runt i hög fart fick man inte utnyttja marksuget längre.

EDIT: För viss ligger väl inte framvingen så nära marken på F1:or längre?

Täby
Här sen Feb 2003

Daniel:
Inte förstöra min lunch med en massa såna här funderingar!

Vingen stallar snarare när den kommer för nära marken än när den är långt bort, alltså när lyftkraften(den negativa i det här fallet) blir för stor. Däremot tappar den troligen nedåtkraft när den höjs och blir det väldigt stor vinkel så får den positiv lyftkraft. En F1:a har ju inte särskilt mycket fjädring men väldigt mycket nedåtkraft så det kommer säkert aldrig att hända.

Jag skrev en artikel om vingar för ett par år sedan hos Forza Motorsport och där var det så att vingen stallade när den kom för nära marken, vid t.ex. kraftig pitch, men alldeles innan gav den som mest nedåtkraft p.g.a. närheten tilll marken. Men det problemet är mycket mindre nu när vingen sitter dubbelt så långt upp p.g.a. regeländringen. När regeln ändrades så tog det enligt flera F1-stall upp till ett halvår att komma upp i samma nedåtkraft som de hade förut. Så tillbaks till ruta 1 för FIA som ville minska kurvhastigheterna...

Min tanke var mer att om man tog samma F1:a som körs på Suzuka till helgen så kommer den kanske inte att kunna köra 60% av vad en Super Cup-Porsche gör, men med sedvanlig utveckling så är de säkert lika snabb relativt andra bilar som på alla andra banor. De har årsbudgetar upp emot 3 miljarder för att ta 2 likadana bilar runt 16 banor och har därmed resurser och kunskap att få bilen att gå så fort som möjligt runt just den banan. Så om nordslingan ingick i VM så skulle F1:orna gå fort där, även om de kanske tvingades höja fjädringen, köra med andra vingar, etc.. Möjligen inte lika fort relativt andra bilar som på en del andra banor, men så jättestor skillnad skulle det nog inte vara.

#24, #64, #88
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

ÄR det någon som är villig till att göra en insamling till mitt BGnr:

XXXX-XXXX

och donera tillräckligt med pengar så att jag kan köpa loss en av de hyr F1:or som körs på Magny Cours, förse den med servon för radisotyrning och göra ett test över krönet innan Fuchsröre?

Anders, jag är med på ditt resonemang och jag är medveten om regelförändringen.

Jag ändrar min frågeställning. Hur balanserad är en F1:a att hoppa med? Vi kör enligt scenariot (tänk mindre branta ramper):

__________/ ___________ \_______

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Daniel Bengtsson skrev:
Vi kör enligt scenariot (tänk mindre branta ramper):

Du menar mindre branta väggar?
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Andrew Petrykowski skrev:
Daniel Bengtsson skrev:
Vi kör enligt scenariot (tänk mindre branta ramper):

Du menar mindre branta väggar?

Vi kör så här istället:

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Martin Blomberg
Kalmar
Här sen Aug 2003

Har aldrig sett på mer än film och datorspel men inte kan backkrönen vara så tvära att avståndet mellan framvinge och backe skulle öka så värst mycket mot normalt avstånd? Vad kan det röra sig om 1 dm innan framhjulen är över och hänger med neråt. Dessutom så pratas det ju om att neråtkraften är så stor på en F1 bil att dom kan köra upp och ner. Neråtkraften är alltså mycket större än bilen vikt vilket skulle betyda att det knappast kan bli fråga om någon luftfärd av större mått för bilen då den kommer att pressas neråt av sin aeordynamik.

Måste ju gå att sätta upp en formel för vilken acceleration i höjdled som bilen måste uppnå för att lätta över krönet alls. Kanske aldrig sker eftersom downforcen ökar med ökad fart. Groundeffekt är inte tillåtet på en F1 bil så hur ska den kunna flippa den är ju ingen uppochnervänd vinge precis.

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Det finns en bild på Häkkinen när han hoppar över nåt krön i en McLaren. Tror det är från Adelaide(banan, inte kurvan). Det ser i alla fall väldigt välbalanserat ut.

De senaste årens krascher när det kör över varandra tycker jag också brukar plana ut och se tämligen stabilt ut.

Rubens luftfärd på Imola -94 var också ganska plan har jag för mig, tills han slog i lite hinder...

#24, #64, #88
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Du menar den här:

Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Pat Symonds Executive Director of Engineering Renault F1:

of course, the modern Nürburgring stands in the shadow of the famous Nordschleife, and whilst Symonds is always looking ahead to further improvements, he would relish the experience of engineering a car for the old circuit.

"I'm not a traditionalist in any sense," he said, "but safety issues aside, wouldn't it be fun to try and set up a modern car for the circuit? The challenge would be phenomenal!"

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

om den flyger så där mkt där hurt mkt flyger den inte då vid Quiddelbacher höhe, SX, PF 1 & 2?

och vad händer i kompressionerna?
Citera
Morty
NYC
Här sen Jan 2003

Kommentar från min grupps instruktör under Scuderian i augusti i år angående F1 på nordslingan och varför den inte längre finns med i programmet:

"The F1-drivers are too stupid to remember all the corners..."

Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Daniel Bengtsson skrev:

XXXX-XXXX

och donera tillräckligt med pengar så att jag kan köpa loss en av de hyr F1:or som körs på Magny Cours, förse den med servon för radisotyrning och göra ett test över krönet innan Fuchsröre?

Antar att du menar krönet innan Flugplatz, som heter Quiddelbacher Höhe?!?
Det ligger ju iofs före Fuchsröhre, men det är ju någon km dit...

Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Peeter skrev:
Daniel Bengtsson skrev:

XXXX-XXXX

Antar att du menar krönet innan Flugplatz, som heter Quiddelbacher Höhe?!?
Det ligger ju iofs före Fuchsröhre, men det är ju någon km dit...

Hahaha.... bra att du är vaken Peeter. Jag såg nu att jag skrivit Fuchsröre, fattar inte varför just det namnet fastnar så lätt?

Jag menar innan schwedenkreuz, men Quiddelbacher Höhe måste ju passeras först så jag tycker vi testar båda!

Citera
Allmänt banåkaforum
Nordslingan med en mordern F1?
<<   1, 2
3433 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande