Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1087 besök totalt |
Kan denna vågen vara något att ha?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=45474 Nogranhet på 2g verkar väl ok Huvudsaken är inte att den visar rätt utan att den är konsekvent. "vågar" ![]() Priset är halva mot vad Co vill ha för sin "philips". _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Re: Kan denna vågen vara något att ha?
2g, mja. Själv anväder jag en balansvåg med vikter. Då kommer man ner till 0,1g. Vill man väga kolvringar mm enskillt så är noggranhet bra. Ska du väga stor å lillända så häng ena änden av staken i en låååång lodrät lina. På en balansvåg kan man dessutom jämnföra vevstakar. Vet bara inte vad dom kostar numera. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Hmm jag tänkte väga av stakarna mot varandra och kolvarna mot varandra. sedan monteras kolvar+stakar+ringar o dyl ihop varvid allt viktas om igen..
Men 2g kanske är för stora marginaler? Länge sedan jag såg någon balansvåg i butik.. får söka lite o se vad jag kan finna _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Är det så att du behöver justera stakarna så måste du kolla båda ändar på rätt sätt. annars kan du skapa lika mycket obalans internt i staken som du jämnar ut i skillnad mellan stakarna. Bobvikten räknas på 1ggr lilländen och 2ggr storänden. Sedan får man lägga dit några gram för olja. 2g kan räcka som total marginal. Men väger man många delar för sig så kan summan bli för stor. Man får gå till en vågaffär. Någon annan har ingen bra balansvåg. Min har två vågplattor på ca 140x140. Jag har svarvat centrum till hålen i stakarna (aluminium) med smal centrum tapp. 1,5 mm. Så staken kan vila i ett U på vågen och hänga i en dubbelkrok i andra änden med lina till taket. VÅGRÄTT. Det är viktigare att det väger LIKA än att bobvikten är exakt mot vad veven är balanserad med. Det är många kronor att tjäna på att göra detta själv. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Mekaniken brukar vara svaga punkten hos billighetsattiraljer och ofta anger man upplösningen på displayvisningen som "noggrannhet", ska inte svära på att det är så i detta fall.
Med en upplösning om 2 g kan felvisningen mellan två mätobjekt bli upp till 4 g om avrundningen verkar pessimalt på båda, om vi glömmer den faktiska onoggrannheten. Mindre bra mekanik med friktion gör att det bl.a. beror på hur snabbt man lägger på sitt objekt vilken vikt som visas. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Köpte en våg på Jula för 200 kr, den har också "noggrannhet" på 2 gr.
Försökte justera dem så att vågen "slog" åt samma håll på alla stakarna. Inte jättesmidigt, men de blev nog bättre än original iaf... Kolvarna vägde lika mycket alla fyra, Venolia ![]() _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Bob-vikt är nån blandnig. Det är den vikt som apteras på veven och representerar stakar och kolvar, i en balanseringsmaskin. Bob-weight, på engelska. Har inte hört nått svenskt ord. Men det finns säkert i nån maskinbok. I dragracingtrimmargänget så sa alla "Bob". Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1087 besök totalt |