| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Metodik för att justera DOHC kamaxlar
|
3 besök senaste veckan (10487 totalt) |
|
Hej! Jag har skaffat ställbara kamdrev till min SAAB og900. Jag har basinställningar för dessa kamaxlar (268/9.45) men när jag är klar tänkte jag sätta mig i bilen och göra inställningar på "utrullad landsväg" dvs. använda accellerometern i min LM1 + LMA3 för att räkna ut vridmoment och förhoppningsvis maximer denna på ett sätt som passar mitt tycke. Med tanke på att detta kommer att innebära en hel del körningar fram och tillbaka, undrar jag vad är bästa metodiken för att klocka i kammarna? Jag tänkte något i stil med följande: Lämna avgaskammen i rekomenderat läge, börja röra insugskammen åt något håll från rekomenderat läge i små hack tills jag märker att vridet avtar. Förhoppningsvis kommer jag nå peaken åt rätt håll...börjar vridet avta redan vid första "hacket" tänker jag börja "hacka" mig fram åt andra hållet. När vridet är maxat på insuget låser jag den och gör samma sak med avgaskammen. AFR-signalen kommer att finnas hela tiden. Låter detta som ett vettigt koncept? _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Problemet med varierande varvtal är att olika inställningar ger olika effekt på olika varvtal. Helst så skulle man alltså prova detta med en flödesmätare ansluten till motorn så att man kan räkna ut fyllnadsgraden och logga den mot motorvarvtal och därefter välja ut vilket varvtalsområde man vill optimera. Då minimerar man också andra saker som kan påverka resultatet (ex. tändvinkel ej optimerat för fallet i fråga).
Är avgaskammen fast tills du hittat inställningen för insugskammen så har du nödvändigtvis inte hittat den bästa inställningen heller, så den metoden tycker jag inte du ska använda. Det du bör göra är att börja med en vinkel på avgaskammen och insugskammen, kör igenom varvtalsregistret, sedan justerar du insugskammen ett snäpp. När du gått igenom alla punkter för insugskammen du vill prova ändrar du avgaskammen ett steg och kör alla inställningar för insugskammen igen. Upprepa tills du har testat alla kombinationer. Ex. fem olika vinklar (välj rekommenderad vinkel och två tidigare respektive två senare steg) på insug respektive avgas kräver alltså 25 prover. Vill du prova ex. sju lägen, ja då ökar antalet prover till 49. Välj inte för små steg till att börja med. Plotta resultatet mot vilka vinklar du använt. Även om du "missat" den optimala inställningen så kan man ju utifrån plottarna komma fram till lämplig inställning i alla fall, eller i alla fall slå fast inom vilket område man bör göra fortsatta prover. |
||
|
Hmm...50 samples kommer att bli omöjligt att göra. 10 på sin höjd. Det är meckigt att köra fram och tillbaka på samma väg på fullgas och kontrollera loggar.
Jag utgår i så fall från rekomenderade inställningar och rycker några gånger i hopp att det blir bättre. Blir det inte det efter 10 gånger låser jag kammar på rekomenderat läge. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Marko på www.lowbudgetrides.com har pysslat en del med justering av kammar på Saabmotorer. Kanske kan kolla med honom?
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
|
Hmm...jag har glömt att fördelaren styrs av avgaskammen vilket gör saken betydligt mer komplicerat. Dvs. förtändningen glider tillsammans med avgaskammen. Dessutom är det inte helt trivialt att ställa ÖD på 1:an och mäta lyft på ventiler med mätklocka jag har.
Jag kommer att ställa in kammar enligt rekomendation, sen ställa tändningen för att maximera vridet och från det rycka på insugskammen för att få lite mer vrid. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Re:
jag har användt denna metod. med gott resultat.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
|
OK...här är bilden på monterade bling-bling saker. Dom kostade exakt hälften av vad hela bilen kostade.
Har nu lånat en annan indikatorklocka av cat7even så jag hoppas kunna ställa in dom något så nära imorgon. Har som sagt gett upp planen för statisktisk inklockning då det finns för många variabler att labba med. Första inklockningen av kammar råkade ställa ner tändningen ordentligt vilket ledde till att jag fick fullt laddtryck vid 2200 varv (har ställt ner laddet till 0.5 bar för att få mer sugmotorstuk på bilen) men ingen kraft. Grenröret glödde fint i alla fall. Motorn låter som en bridgeportad wankel på tomgång...brap brap brap. Kammar har kvar sina härdningsfläckar och kedjespännare har åkt ut cca. 7mm...fantastiskt för något som har gått cca. 20000mil med orginalkedja. (Man byter kedjor på 9-5:or lika ofta som man byter kamrem). Efter att ha ställt om tändningen igen går den nu ungefär lika bra på 0.5 bar som den gick på 1.0 bar (mätt med min finkalibrerade rumpdyno)
_________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Ursäkta beepbeep om jag lånar din tråd, men jag har också funderat på det här med att ställa in mina kamaxlar på min bil, en GTi 16v. Problemet är att jag bara har ett kamaxeldrev. Drevet sitter på avgaskammen och insugskammen drivs "i andra ändan" med en kedja från avgaskammen.
Går det att justera den motorn då, för allt som man justerar framåt/bakåt justerar man ju lika mycket bakåt/framåt på den andra axel. Eller det kanske finns lite att hämta ändå i jämförelse med fabriksinställningarna? Någon som vet hur man skulle kunna tänkas göra och om det är värt det? _________________ Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt 1:48.53 @ GR 1:47.69 @ Mantorp 1:14.22 @ Kinnekulle |
||
|
Re:
Hehe, Du skulle kanske slagit till på just en sådan wankel från början så hade denna tråd inte skrivits alls;) _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||
|
|
||
|
Re:
hehe...har funderat på ett hemgjort extraktorrör men trivs faktiskt bra med gjutjärnrslimpan. Den klarar av att glöda utan att spricka och ger bilen karakteristiskt fiskebåtsljud. Dessutom kostar ett nytt grenrör mer än bilen. Med tanke på att bilen klarar av att hänga på (och antagligen av numera) en 911 C2 3.6 rakt fram tror jag att mer mos är ganska onödigt. Just nu satsar jag på väghållning och trevlig motorkarraktär. Annars spränger jag växellådan bara
||
|
Någon känsla för hur kammarna hamnade jämfört med originaltimingen?
Skulle inte oroa mig kopiöst mycket över grenröret (givet hur jag uppfattar målet). En nolldimensionell approach fungerar förövrigt förvånansvärt väl. _________________ Ragnar Burenius
|
||
|
Re:
Ingen aning hur dom sitter jämfört med orginalarna. Jag antar att orginalkammar inte har någon overlap? Idag finaljusterade jag kammar så att insuget håller på öppnar 1.7mm och avgas har 1.4mm kvar till stängning vid ÖD på 1:ans cylinder. Dvs. ganska mycket "korsdrag. Sen justerade jag tändningen tills den drog som bäst. Motorn vill inte riktigt gå rent på 900 varv tomgång och har tappat en del bottenvrid. Men den drar som ett lok runt 4000 varv. Helt ärligt går den på nuvarande konstanta 0.5 bar ladd lika bra som den gick med 1.0 bar (som segade ner sig till 0.7 bar). Motorljudet har förändrats också och nu "morrar" den betydligt mer. Men klassiska kicken vid 3000 varv är borta.
||
|
Mycket intressant, ska jag trimma min nåt mer så blir det nog något liknande. Men då måste jag nog fixa nån budgetlösning så jag får billigare kamdrev. Min bil har förresten gått 38400 mil med samma kedja och drev, inget större rassel än men jag har kanske haft tur, nu är det nog inte värt att byta då jag får en finare bil för samma pengar som ny kedja och drev kostar.
Men jag ser att du har orginal downpipe kvar, du borde snickra ihop en sk batteriböj och flytta batteriet till skuffen, det gör rätt mycket. Billiga lämpliga rör kan man beställa genom en rörmockare. _________________ Karl Vestgöte |
||
|
Re:
WV 16-valve var det, eller hur? Hittade denna (tydligen samma drev på både Ådi och VW). Beroende på hur breda dreven är kan du behöva byta på både avgas och insug...annars räcker det med en. http://www.034motorsport.com/index.p _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Re:
Ja där har vi ju någon som verkligen har tänkt till, vilken enkel lösning! och 78$ är ju inga pengar just nu heller. _________________ Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt 1:48.53 @ GR 1:47.69 @ Mantorp 1:14.22 @ Kinnekulle |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3 besök senaste veckan (10487 totalt) |