Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Byte från hydraul- till fasta tryckare -> modifierad motor?
3949 besök totalt
fredrikwestin
Formigine MO
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Byte från hydraul- till fasta tryckare -> modifierad moto

Reglementet skriver inte uttryckligen att byte från original hydraultryckare till fasta tryckare är tillåtet:

Citat:
Följande modifieringar är tillåtna utan att motorn räknas som modifierad enligt alt. B nedan:
Avgassystem inklusive grenrör, tändsystem, luftfilter, svänghjul, koppling (en relativt billig åtgärd
som till skillnad från övriga tillåtna åtgärder ej påverkar motorns effekt), samt insugningstrattar är fritt.
Torrsump och oljekylare får monteras. OBS! Inget annat på motorn får ändras om den skall räknas
som EJ modifierad (bilar med lamdasond, katalysator och/eller wastegate måste bibehålla dessa i
originalutförande).

Hur används denna regel i praktiken? Får man köra med fasta tryckare i en övrigt omodifierad motor och klara en kontroll?

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

I mina ögon står det i klartext att det inte får byggas om, vad är det som är oklart?

Varför vill du bygga om?

BMW 330i -05
Citera
fredrikwestin
Formigine MO
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
I mina ögon står det i klartext att det inte får byggas om, vad är det som är oklart?

Varför vill du bygga om?

Det finns annat som står i klartext men som inte tolkas så. Tex tolkningen programmerbart sprut.
En av mina hydrauloriginalare läcker när oljan blir för varm i kombination med tomgångsvarvtal, och tickar som följd (låter som en dieselmotor på utvarvet), funderar på vad jag ska byta till. Har Niklas Falk eller någon annan med erfarenhet någon input om vad som tillåts i verkligheten? Gör man inget kamaxelbyte finns ju ingen prestanda att vinna.

Förmodligen är min fråga void tjafs och jag borde handla ett set hydrauler, men det finns ju så mycket roligare saker att kasta pengar på...

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

fredrikwestin skrev:
MaZ skrev:

Varför vill du bygga om?

Det finns annat som står i klartext men som inte tolkas så. Tex tolkningen programmerbart sprut.
En av mina hydrauloriginalare läcker när oljan blir för varm i kombination med tomgångsvarvtal, och tickar som följd (låter som en dieselmotor på utvarvet), funderar på vad jag ska byta till. Har Niklas Falk eller någon annan med erfarenhet någon input om vad som tillåts i verkligheten? Gör man inget kamaxelbyte finns ju ingen prestanda att vinna.

Förmodligen är min fråga void tjafs och jag borde handla ett set hydrauler, men det finns ju så mycket roligare saker att kasta pengar på...

Men här skulle inte ens JAG försöka tolka det

Följande modifieringar är tillåtna utan att motorn räknas som modifierad enligt alt. B nedan:
Avgassystem inklusive grenrör, tändsystem, luftfilter, svänghjul, koppling (en relativt billig åtgärd
som till skillnad från övriga tillåtna åtgärder ej påverkar motorns effekt), samt insugningstrattar är fritt.
Torrsump och oljekylare får monteras. OBS! Inget annat på motorn får ändras om den skall räknas
som EJ modifierad
(bilar med lamdasond, katalysator och/eller wastegate måste bibehålla dessa i
originalutförande).

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Sorry, missat denna tråd i midsommarförvirringen.
Nuvarande grundtolkningen när det gäller omodifierad motor är att allt mellan gaspjäll och avgasport skall vara enligt tillverkarens specifikation för motorn i vagndeklarationen/regbeviset (detta inkluderar hela toppen+insug och hela blocket).

Visst skulle man kunna hävda teoretisk möjig prestandaändring med tryckarbyte. En del motorer får bättre möjlighet att fungera vid höga varv (tex om en slapp massmotor "sportats" till lite men bibehåller slapptryckare).

Hade du frågat om oljeskrapa eller andra modifieringar runt veven hade fått göras som del av torrsumpsystem så är det lite mera tolkningsbart.

Rovers K-motor är en kontinuerlig källa till mekanikerträning...

När det gäller omprogramerbart sprut så är ju den uttalade tolkningen numera att sprutet är fritt (det går inte att hantera mellanfallen på ett "fair" sätt). Så omprogramerbart via diagnosuttag, piggypack eller nytt fristående är jämförbart regelmässigt. Tom spridare får bytas (för att tex rymma E85).

fredrikwestin
Formigine MO
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re:

Dude skrev:

Men här skulle inte ens JAG försöka tolka det

Visst...

Budskap taget. Får se om jag fortfarande åker diesel på Anderstorp, eller om jag orkat byta...
Ha det så roligt på Knutstorp!

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

fredrikwestin skrev:
Budskap taget. Får se om jag fortfarande åker diesel på Anderstorp, eller om jag orkat byta...
Ha det så roligt på Knutstorp!
Ska bli intressant att se hur det funkar på flygrakan

Allmänt banåkaforum
Byte från hydraul- till fasta tryckare -> modifierad motor?
3949 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande