Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Kompressor, finns tabell m förhållande till motorvolym?
3154 besök totalt
MarcuZ
Linköping
Här sen Maj 2005

Trådstartare

Det finns massor av material till i stort sett alla befintliga motorer om man vill turbokonvertera, man läser sig enkelt till modifieringar och donatorer och eller leverantörer om turbokonvertering.

Gällande kompressor är det inte lika enklet, finns det en mall där man anger förhållande om cylindervolym, kompression, max varvtal osv?
Det finns olika konstruktioner, är där praktisk skillnad förutom hur kontruktionen medger placering på höjd/bredd i trånga utrymmen?
Jag föreställer mig också att en befintlig installation inte är så enkel att ändra laddtryck, finns andra sätt än att byta remskivor/utväxling på kompressorn?

Nuvarande: Cooper S R53 & BMW E36 Turbo,
Sålda: S40 Callenge, P 924, Datzun 240Z, Hayabusa Super Seven, M3 E36 långlopp, Stingray -72
Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005

Är det busan som ska få..........

Linköping
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Re:

Micke R1 skrev:
Är det busan som ska få..........

Finns ingen sådan i budgeten (budget fanns inte heller för Öhlinare, Trick SHIFTER, Kolfiberstolar, halvbur mm, så vem vet?) och det är bättre att den rullar först, eller?

Sålda: S40 Callenge, P 924, Datzun 240Z, Hayabusa Super Seven, M3 E36 långlopp, Stingray -72
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005

Jag har ett enkelt program som man kan skriva in motorvolym, maxvarv och laddtryck i, för att få fram vad man behöver för luftflöde på kompressorn.

Skicka din mailadress till nisse977@hotmail.com så kan jag skicka över programmet. Det är bara en excelfil.

Citera
fjadrik
huddinge
Här sen Jul 2004

På Enem.se står en del formler under kompressorer.

Kil
Här sen Aug 2007

Kompressorprogram

Hämtas här:

http://www.sprintex.com.au/files/Blower_Calculator.xls

Perra

Linköping
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Tack alla, finns "bara" en sak jag undrar över: Står i de flesta artiklar och inlägg att en komressor aldrig utvecklar annat än värme över ett visst laddtryck.
Jag undrar om det är övertrycket som gör att kompressorn möter motstånd och värmen uppstår eller om det är slarvigt uttryckt, halvsanning och eller hörsägen i de inlägg jag läst och att det också kanske finns förhållande till nyttjad procent av kompressorns maxflöde.
Varför jag undrar är att min motor har 1300cc och 10.500varv/min, om jag använder en eaton M045 ger den 9.100l/min vid maxvarv 14.000/min och laddtrycket för min motor blir mindre än 0,2bar och Eaton M045 ger i detta fall ingen oönskad värme. Jämför man med motor av samma motorvolym, 1300cc, men 7.000varv/min och kör kompressorn på maxvarv 14.000 så ger den 0.65bar övertryck och betydligt mer värme.
Jag är givetvis ute efter att hitta en kompressor så liten som möjligt till rimlig penning där jag hamnar på 0,5bar laddtryck vid kompressorns maxvarv!

Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005

Jag ville ha några hästar extra i min bil, och därför började jag fundera på kompressor. Efter mycket läsande på nätet kom jag till slut fram till att en centrifugalkompressor som Vortech skulle passa mig bra! Den är liten och effektiv. (på höga varv i alla fall)

Enligt det jag hittills kunnat läsa mig till, så är just en centrifugalkompressor den mest "effektiva" kompressorn idag. Kompressordelen på en turbo är ju just en sådan Nackdelen när den är remdriven är att den inte kommer upp i "rätt" varvtal förens vid maxvarv på motorn... Så allt varv under max får sämre laddtryck än om man tex valt en Eaton eller skruvkompressor, där laddtrycket ligger på en hög nivå genom hela registret. Tyvärr verkar dessa alstra mer värme, eller helt enkelt ta mer effekt för att drivas än centrifugalkompressorn.

Men allt är ju beroende på vad man ska ha det till. På en gatbil med liten svag motor kanske det inte är jättekul med en Vortech... Lättare att motiviera att sätta den på en V8 som redan innan är hyfsat pigg på låga och mellanvarv.

När jag räknar lite på vad det ska bli för laddtryck på min motor (2,7l sexa) vid olika varval, så får jag till det här:
3500 = 0,35 bar
4000 = 0,45
4500 = 0,60
5000 = 0,75
5500 = 0,95
6000 = 1,15
6500 = 1,35
7000 = 1,65....

Ska bli kul att se vad det blir i verkligheten... Om det stämmer överens med teorin. Antagligen kommer det inte bli så mycket på de höga varven om jag får gissa.

Citera
MarcuZ
Linköping
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Re:

Nisse977 skrev:
Så allt varv under max får sämre laddtryck än om man tex valt en Eaton eller skruvkompressor, där laddtrycket ligger på en hög nivå genom hela registret.
På en gatbil med liten svag motor kanske det inte är jättekul med en Vortech...

Utan att veta tror jag svärfar hade en Vortech på sin Honda S2000, den hade 100 extra hästar men de fanns bara mellan 7500-9000varv/min. Den bilen var inte tråkig men karaktären var inte vad som förväntades, å andra sidan fanns det få kompressormatade S2000 när den kompressorsatsen beställdes år 2002 så referenser var inte så lätt.
Eftersom min motor är ännu tunnare i mellanregistret stryker jag alltså Vortec, ett steg närmare i planeringen!

Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005

Nej man vill ju inte ha en motor som är helt totalslö under 6000rpm typ.... Sen brutalt exploderar i effekt.

Jag hoppas på en motor som är hyfsad på mellanvarv (jag bör ju ändå få minst 0,5 bar ladd vid 4500rpm vilket är en hel del mer än att köra sugmotor på 2,7 liter vilket inte heller är totalslött) men som sedan kommer mer och mer med varvet (dock ej explosionsartat). Ungefär som en gammal motorcykel känns i karaktären.

Min gamla GSXR1100 -89 tycker jag har en go karaktär, den är hyfsat stark upp till 8000rpm, därefter drar den hårt upp till 11-12000rpm nånting.

Citera
Racetech
3154 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande