Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1592 besök totalt |
justerbar k-hämmare... hur bygga?
![]() gissar att man justerar den genom att vrida på 'bladfjädern' i änden. fråga: ska det sitta en sådan 'bladfjäder' i andra änden också eller sitter där bara ett vanligt rör? Köper man dessa 'bladfjädrar' eller är det något man tillverkar själv? vad heter 'bladfjädern' på riktigt? ![]() |
||
Sellholm Tuning har satser med den där principen. "Svärdmodell" eller nåt? Brukar sitta roterbara svärd på båda sidor vad jag vet.
Enklare att bygga själv och att ställa in borde modellen med skjutbara länkar på en vanlig trapetsformad / u-formad hämmare vara. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Re: justerbar k-hämmare... hur bygga?
Bladen/knivarna blir ju utsatta för stora belastningar, vilket ställer stora krav på utformningen för att inte spricka i förtid. Enligt olof på Lindskog Engineering så har han gjort små förändringar på knivutformningen som ger rejält ökad livslängd. Vill du bygga själv så går det nog bra att göra allt utom själva knivarna skulle jag tro. Risken att åka på knivbrott under bandagarna nästa år känns överhängande om dom är hemtillverkade, finns säkert många fällor ang utformningen att trilla ner i. Det går säkert bra att bara köpa knivarna av olof. _________________ Pär Hylander |
||
Det går alldeles utmärkt att bygga allt utom "knivarna" själv
![]() Jag inbillar mig att de är vattenskurna till rätt form, våra ser iaf inte ut att vara bearbetade på "normalt" sätt... Ps. Prova sökfunktionen, ämnet har diskuterats ganska genomgående tidigare. _________________ Karl Brag |
||
Fördelen med "knivmodellen" jämfört med att ha skjutbara länkar är ju att du kan ställa in den medan du kör. Fast på amatörnivå kan man ju fråga sig om det är värt den extra kostnaden? Jag hade inte använt knivmodellen men å andra sidan håller jag så låg budget som möjligt.
_________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Dom visade en konstruktion i "a Race car is porn"<- enl gårdagens program
![]() Där hade dom ett [ och dom utskjutande benen sköts in i fästet till olika längder för olika hårdhet.. det såg så lättkonstruerat ut på något sätt _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Magnus: Ta bort denna posten ![]() |
||
Edit: ![]() ![]() ![]() Låter rätt intressant det där... men är det inte samma princip som när man har justerbara ändstag? om man nu gör knivmodellen justerbar - hur skulle en sådan konstruktion se ut? Min tanke var att om man bara hade en kniv i ena änden (krängaren bör väl fungera ändå eftersom den fortfarande kan rotera i fästet på ramen eller missar jag något här?) så hade man kunnat koppla en wire till den med ett skruvreglage/spak i kupén? |
||
Som jag förstod det av "a racecar..." så var det samma lösning som jag försökte beskriva i andra inlägget, dvs att länkarmarnas fästen skjuts över konsoldelen av [ , men jag kan ha fattat fel pga att man gärna ser det man är van vid att se?
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Tjenare!
Som en kul liten detalj: Lindskog ägde min Abarth "R1" innan mig.. Fö. Lindskogs krängare är RIKTIGT seriösa grejor! Jag fick en visning av delarna han använder sig av, och fin finish är det också "tex eloxerade alu detaljer mm" http://www.lindskogengineering.se/ _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1592 besök totalt |