Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Justera camber på två ställen..
2136 besök totalt
P-Lars
Spånga Stockholm
Här sen Apr 2007
Inlägg: 37


Trådstartare
Justera camber på två ställen..

Hej!

om man har ca 11 grader spindellutning fram KPI (mc persson) och har möjlighet att justera vinkeln mellan spindelhus och fjäderben.
Är det inte bättre då att få till mera camber genom att justera där än genom att ändra fjäderbensinfästningen i fjädertornet? -justera spindellutningen alltså!

Det jag vill åt är lite mera Camber och mera camberkompensation i kurver genom mera Caster.
Som det är nu med nuvarande spinellutning fram så äter den ju upp den minimala castern på ca 1,6 grader.

Eller tänker jag fel? Bilen är en Saab 9000.

M.V.H.

_________________
Andreas Plars
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Justera camber på två ställen..

P-Lars skrev:
Hej!

om man har ca 11 grader spindellutning fram KPI (mc persson) och har möjlighet att justera vinkeln mellan spindelhus och fjäderben.
Är det inte bättre då att få till mera camber genom att justera där än genom att ändra fjäderbensinfästningen i fjädertornet? -justera spindellutningen alltså!

Det jag vill åt är lite mera Camber och mera camberkompensation i kurver genom mera Caster.
Som det är nu med nuvarande spinellutning fram så äter den ju upp den minimala castern på ca 1,6 grader.

Eller tänker jag fel? Bilen är en Saab 9000.

M.V.H.

Eftersom det finns två möjligheter så är det första att se till att SAI har samma vinkel från sida till sida och att även Camber har detta. Som god tvåa skulle jag använda så lite SAI som möjligt, det lär inte bli mycket mindre än 9 gdr antar jag.
MVH
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
P-Lars
Spånga Stockholm
Här sen Apr 2007
Inlägg: 37


Trådstartare
ok, tack! Jo det låter ju klokt att börja med att justera in så att man får rätt Sai höger/vänster som tydligen vinkeln heter? mellan Mc Pärssonben och spindeln. Och lika camber.

Att det inte går att få mindre än 9° antar jag beror på att däcket inte kommer att rymmas då?

Säg att man lyckas fixa till 9° Sai och statisk Camber på... 0.5 grader. Vad kan man tänka sig för rekomenderad Caster? 5°? 8° ?

Mera camberkompensation kanske man borde kunna hitta genom att "chimsa" ner bärarmarna så att de pekar neråt och ger en kompensation vid krängning?

M.V.H.

_________________
Andreas Plars
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re:

P-Lars skrev:
ok, tack! Jo det låter ju klokt att börja med att justera in så att man får rätt Sai höger/vänster som tydligen vinkeln heter? mellan Mc Pärssonben och spindeln. Och lika camber.

Att det inte går att få mindre än 9° antar jag beror på att däcket inte kommer att rymmas då?

Säg att man lyckas fixa till 9° Sai och statisk Camber på... 0.5 grader. Vad kan man tänka sig för rekomenderad Caster? 5°? 8° ?

Mera camberkompensation kanske man borde kunna hitta genom att "chimsa" ner bärarmarna så att de pekar neråt och ger en kompensation vid krängning?

M.V.H.

50-70% av SAI, tummenpekfingret. Det är ingen kritisk vinkel, bara du känner dig bekväm med rattkänslan och återgången. Det enda man bör se till är att det ska vara lika mellan sidorna.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
P-Lars
Spånga Stockholm
Här sen Apr 2007
Inlägg: 37


Trådstartare
ok, låter vettigt.

Men om man vill se till att man inte får en positiv Camber vid krängning/kurvtagning.
Hur ska man ställa in allt då? Tänker jag rätt ovan?
Med caster på 50-70% av Sai och bärarmar vinklade några grader neråt kanske det blir en bra början att känne efter på...?
Tusen tack för svaret!

M.V.H.

_________________
Andreas Plars
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re:

P-Lars skrev:
ok, låter vettigt.

Men om man vill se till att man inte får en positiv Camber vid krängning/kurvtagning.
Hur ska man ställa in allt då? Tänker jag rätt ovan?
Med caster på 50-70% av Sai och bärarmar vinklade några grader neråt kanske det blir en bra början att känne efter på...?
Tusen tack för svaret!

M.V.H.


Nu svänger man inte så mycket på hjulen som man tror i kurvorna så +cambern från SAI är inte så stor.
Därav den %entuella rekomendationen. Trial eller caster ger dock även en viss sido belastningskänslighet som kan upplevas vid ratten. Om man inte upplever negativa effekter av att ligga på 70% så kan man ju ta den siffran för att säkerställa cambern. Det är ju så att alla vinklar har en god effekt men även en dålig sida, vilket är skälet till att jag ofta rekomenderar återhållsamma siffror. Man kan åka aggressiva vinklar men det ställer höga krav på att man håller koll på sidoeffekterna och kan sin chassie dynamik så att man kan anpassa när det krävs. Med lugnare siffror kan man åka på flera banor utan större justeringar.
Så behåll du vågräta a-armar.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Racetech
Justera camber på två ställen..
2136 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande