Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
4365 besök totalt |
Bygga avgassystem med "delningsfilter"
Hej! Läste nyss en ljuddämpartråd här på forumet och kom in i mina tankar om man borde kunna bygga in ett delningsfilter i en bils avgassystem. Ett mekaniskt delningsfilter som filtrerar bort olika frekvenser, likt ett för högtalare fast istället för att utnyttja signalens svårigheter att ta sig igenom spolar och kondensatorer (sen finns ju digitala med) så använder man sig av ljudvågornas längd, och rören i avgassystemets längd och kombinerar dessa. om man skulle ha en relativt lång ljuddämpare så har man ju tillgång till att modifiera alla frekvenser som får plats i denna. Det skulle kunna se ut som en mindre kyrkorgel i denna ljuddämpare med små långa rör som antingen dödar eller förstärker olika frekvenser. Sen vill det ju till att bilens motor levererar dessa med. Alternativt att man gör avgasröret som en spole eller kondensator ..? Säg att man vill att bilen ska vakna till liv över ett visst varvtal och att man vill dämpa allt innan detta varvtal och inte vill lösa det med klaffar och spjäll i systemet. Vilka frekvenser ligger en "normal" avgasexplosion på? Blir det olika med 2 eller 4 ventils topp? Det skulle i vilket fall vara roligt att på en experimentbil ha en mängd av trattar och trumpeter, rör och dämpare av olika längder under bilen i jakten på det perfekta motorljudet. Raka rör är efter min F1 upplevelse på Anderstorp det enda rätta, men nu har vi ju dessa decibelkrav... ![]() _________________ Daniel Axelsson |
||||||
om du tar kontakt med " Paul Declercq på:
http://users.swing.be/rotarygarage/ så kan han bygga ett system som är rakt igenom och med det ljudönskemål du har. _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||||
jo, men det finns ju redan ljuddesignade ljuddämpare. Sånt är poppis i amerikat.. liksom kamaxlar som låter rumpetitump, men inte är det.
Sen det med ett visst varvtal...eller rättare sagt flöde/tryck finns också. När jag var på vovlo så låg det en uppskuren jap-dämpare på ett skrivbord. Närmare udersökning o diskution med den ansvarige gav att ljuddämparen hade en fjäderbelastad klaff inuti. Den gjorde att vid höga tryck/flöden så öppnade sig klaffen och gaserna leddes då förbi den trånga/ljuddämpande delen av dämparen. _________________ Mats Andersen |
||||||
Det värsta är när jag stöter på en bil med fullflödes s.k. rejs-system som brööölar.
Var tror ni effekten att skapa ljudet kommer ifrån? oftast löser man det genom att justera ner dimensionen och stämma av totala längden. - och presto. Mer mos till hjulen (i det område den brölade tidigare i alla fall). Det jobbigaste med att tuna avgassystem är att spänna av och på bilen på rullarna 5-10 ggr innan man fått det rätt. Borde vara något lättare i en motorbromsbänk men många av dem medger inte användande av orginal avgassystem... Det finns svindyra datorprogram som räknar ut alla längder, placeringar av kollektor och dämpare mm. Jag har själv tagit hjälp av Mercedia någon gång. På många moderna bilar ser man vinkelräta rörstumpar som en gränd ungefär. Dessa har till enda uppgift att fånga en oönskad frekvens. Hur man räknar en sån är för mig en gåta. Men det verkar som att man misslyckats med uppgift A och löser det med en snabbfix. ![]() Sen har vi det där med katten... |
||||||
Re:
På vår blivande rejsbuss finns det en hyfsat rejäl blindtarm, strax efter turbon går det ett ~ 50mm rör 1,5 meter fram till fronten där det sitter en plåtlåda storlek ungefär som en 10l plastdunk. _________________ Roland Johansson |
||||||
Re:
Helmholtzresonator, väldigt effektivt för att dämpa ett specifikt varvtalsområde.. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Re:
Ja, och det Svalle pratade om är antagligen en kvartsvågsresonator vilken är jättelätt att räkna på. Den har fördelen att den inte ger någon tryckförlust att tala om heller. Att det skulle vara jättekrångligt att med datorer få till avgassystem stämmer inte. Vi skrev ett matlabprogram där man "bygger" avgassystem med hjälp av raka rör, helmholz, kvartsvågsresonatorer samt det vanligaste på bilar, areasprång. Det tog oss ca 2 dagar och nu är det hur lätt som helst att fila ihop ett bra dämpande system med hjälp av en ljudfil från bilen utan avgassystem på en timme. _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||||
Re:
TIPS: Sälj den tjänsten dyrt. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
![]() |
Racetech
![]() |
4365 besök totalt |