Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Lyfta hjul o så (splittad tråd) | 1, 2 >> 8901 besök totalt |
Jag kör ju framhjulsdrivet, så jag lyfter bakhjulet för att pinka. Du, Magnus, kör bakhjulsdrivet och lyfter på framhjulet. Vilket hjul skall man lyfta om man kör fyrhjulsdrivet? :s _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||
Hjullyft är lika med felballanserat.
Fortast går det om man har så mkt gummi man kan backen. På bilar har vi, oftast, 4 SMÅ ytor som ska "hålla i". Ganska logiskt att det blir bäst om så många som möjligt av dessa "griper om asfalten". Så blev även detta en chassilänk... |
||
Du har givetvis rätt, MEN, det ser onekligen tufft ut att lyfta lite på ena hjulet. /Anders C _________________ /Anders C |
||
Ja det är inte alltid enkelt att få till detdär med oönskade hjullyft. Särskillt inte på en gatbil.
och visst, det kan väl generera något ballhetspoäng. |
||
Fast för att få standardbetonade framhjulsdrivna bilar runt en kurva så "måste" man lyfta ett hjul bak.
När jag monterade grövre k-hämmare på min så lyfte den tidigare och högre med innerhjulet bak. Den understyrde också mindre. Fenomenet kallas även "Kissande hunden" _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
Visst är ett visst mått av hjullyft en ballanseringsmetod. Men på racebilar brukar man inte vara sååå extrem, man gör som Volvo/TWR gjorde på S40 och kör/körde med ca 6 graders camber bak!!!
Fast det är ju racebilar med tokextrema lösningar. Vågar säga att Volvon är den ST-bil som är klart mest extrem i sina lösningar, rent tekniskt sett. På en gatbil är väl "Kissande hunden" en lösning man kan acceptera för att få med bilen runt. |
||
På bilar som saknar diffbroms tror jag inte det är fel att lyfta lite på eller i vart fall inte ha något marktryck på det ickedrivande innerhjulet i kurvan.
Så länge som man inte får överstyrningsproblem är det bara bra att förse en Golf eller Kadett med kraftigare krängningshämmare bak. Motsvarande borde borde gälla för RWD-bilar (fast tvärtom) _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
En sak märker jag på detta forum...
Det finns en man som brukar köra en ruggigt snabb E46 som verkligen lyckas ge svar på tal då jag alltid ska öppna min stor käft och tycka saker... Att man inte lär sig! Keep it up Johann! Jag behöver nog en motpol ibland... Riktigt kul dethär forumet, men när är det meningen att man ska få ngt annat gjort... Hehehehe |
||
AL,
Jag har nog fortfarande inte sett dig skriva ngt som jag inte håller med om (ännu). Svårt att få en bil att inte lyfta i ett gupp med enbart chassi-inställningar men det är en förbannat läcker bild. Kolla föresten vad mkt (eller lite om man så vill eftersom den är negativ) camber den har fast den är helt utfjädrad, brukar det inte minska då? |
||
Detdär får du nog reda ut Micke. Saknar man diffbroms är det innerhjulet (det minst belastade) som spinner. Det yttre driver inget alls! Mao vill man ha NER innerhjulet så gått det går i kurvorna, annars driver det inget och man mer eller mindre rullar genom kurvan. Utan attack och styrande med gasen går det inte att åka fort helt enkelt. Detta gäller oavsett drivsätt. När det började dyka upp BMW i Fyndbörsen Cup, där man inte får ha diffbroms, sa alla att det inte skulle funka. Ok, man få vänta, vänta och vänta innan man kan gå på ordentligt ur böjj, men det funkar bättre än många tror. Fridens |
||
Hmmn, menar du att jag är fel ute på något sätt?
I en lång fin kurva som tex kvarnkurvan på Kinnekulle är det bättre att ha litet eller inget tryck på inre bakhjulet och låta det lilla tryck som trots allt vilar på bilens insida trycka ner det drivande framhjulet. Detta kan uppnås med en kraftigare bakre krängningshämmare. observera att jag talar om en FWD-bil. I en BMW (om den saknar diffbroms) borde man kunna testa med en hårdare främre krängningshämmare för att få mer drivkraft, får man istället problem med understyrning och taskigt grepp i fram får man såklart gå tillbaka en bit. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Nja, fel kanske du inte har. Men jag skulle säga att orsakerna till att det går fortare är andra än de du säger.
En grövre krängare bak gör bilen mer överstyrd. Det är sant. (Styvar man upp bilen, i vilken ända man vill, bygger man BORT fäste där och den ändan av bilen vill släppa mer/tidigare. Man förskjuter mer vikt åt denna ändan av bilen.) Detta gäller oavsett FWD eller RWD. Vet inte om jag missuppfattar dig, men om du menar att detta ska generera mer tryck på ytterhjulet fram för att det ska driva bättre har du fel. Som jag tidigare sagt, det är innerhjulet som har minst belastning och därmed är det det som sköter drivandet/spinnandet. Yttern är passagerare. Eftersom en grövre krängare ger mindre krängningar, även fram, är min teori att den minskade krängningen fram ger ett mer jämt tryck mellan hjulen och man på så sätt för bättre fäste. Att sedan bakändan släpper ut lite och man kommer runt lite bättre i böjarna ger dubbel vinst sas. Rätta mig gärna om jag missuppfattat dig totalt. |
||
FWD utan diffbroms:
Tunn hämmare fram o tjockare bak gör att du har drivhjulen mer i backen o kan gasa hårdare o tidigare. Sen gäller det att balansen inte blir åt fanders så man får jobba med camber, däckstryck, däcksbredd för att få det att funka.... Min RWD är det tvärtom: Hård hämmare fram och mjukare bak. Båda drivhjulen mycket i backen så man kan gå på fullgas jättetidigt (fullt på tvåan ut ur alla böjar inga problem om det inte regnar, hehe) Funkar otroligt bra förutom i riktigt riktigt långsamma böjar där det blir understyrning... men då har jag iaf inte lyft något framhjul... Sen blir bilen lite läbbigt överstyrd uppemot 200 men det är troligtvis lyftkrafter bak som stjälper där... Nej som sagt, lyfter framinnern gör jag i farter där bilen inte har problem med understyrning.... _________________ Magnus Thomé |
||
AL: Jag skrev nog otydligt. Med en kraftigare krängare bak (fortfarande FWD) får man mera vikt på inre framhjulet.
Det jag försökte få fram var att den totala vikt som, i en kurva, ligger på bilens innerhjul i möjligaste mån bör lägga sig på det drivande (alltså fram på en FWD). Är vi på samma våglängd nu? om det här med att jobba i rätt ände på bilen: Man skall ju ändra där problemen finns inte med att försämra på andra ställen för att uppnå balans. Problemet i det här fallet är att inre framhjulet spinner och att jag därmed tappar drivkraft i kurvor. Åtgärden blir att öka krängaren bak eller minska i fram. Oavsett vad man gör så får man gå tillbaka om man får problem med överstyrning. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
ok Micke! Vi är på samma spår.
Jag var mer vinklad på inner/ytter, du fram/bak. En viktig sak påoekar du: Man ska inte försämra ena ändan, utan förbättra den andra. Detta kan vara svårt och kan kräva ganska radikala och udda lösningar. |
||
Nej, en diffbroms är ju minst 1000 ggr bättre på att lösa detta problem. Men i tex SSK-klass 1 och många andra "lägre" klasser så är det inte tillåtet med diffbroms och då kan det vara en väg att gå. I mitt fall så köpte jag en sprillans Quife-diff (stavning?) för ett och ett halvt år sen. Den skickade jag tillsammans med den sexpetade Calibra T. lådan för utbyte av synkringar till den enda person i landet som jag fått tag på som påstod sig kunna fixa detta. (Hade även rekommendation av en kompis) Som läget är nu så vägrar han lämna tillbaka lådan och polisen prioriterar tydligen andra brott högre än "olovligt förfogande". Eftersom ekonomichefen tycker andra saker är viktigare än varvtider och traction i hushållsbudgeten så får jag laborera med billigare lösningar nu. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Allmänt banåkaforum Lyfta hjul o så (splittad tråd) | 1, 2 >> 8901 besök totalt |