Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Dyrt motorras på Carrera GT.
<<   1, 2, 3   >>
3846 besök totalt
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



johann skrev:
Var väl en hel del problem med 996 när den kom och sedan med GT3, följt av GT2?


Vad var det för problem?

_________________
Stefan Larsson
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



joakim_adolfson skrev:
Appropå lustiga ras, var det någon som såg Prestanda igår på 3an. Det såg mkt dyrt ut när XJR'n lämnade både olja och rök efter sig ackompanjerat av ett härligt dunkande under huven..



Såg ju billigt ut =)

Den motorn är ju bara kasta.
Är inte fösta gången jag ser att en Jagga motor rasar när man använder den lite aktivt.

Dom är inte till för att användas på det sättet.
Man ska bara glida fram i en sådan bil

_________________
// Jani Hast
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



BTG skrev:
johann skrev:
Jag tror helt enkelt att de inte har ngt framme, skulle ju se konstigt ut om de köpte från BMW M.


Är det inte SACHs som gjort SMG II kopplingen?

Mvh / Micke


Vem som gjort kopplingen har jag ingen aning om men visst var Sachs involverad i utvecklingen av SMG II.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



höfläkt skrev:
johann skrev:
Var väl en hel del problem med 996 när den kom och sedan med GT3, följt av GT2?


Vad var det för problem?


Var väl en del motorproblem med tidiga C2/C4. Tidiga GT3 hade en del motorproblem och relativt många har haft bromsproblem. GT2:orn har framförallt haft problem med att bromsskivorna pulvriserats därför har många bytt tlll "vanliga" bromsar.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3459



ThomasT skrev:
Jag är nästan helt säker på att jag läst någonstans att Porsche ska börja använda sig av dubbelkopplings lådor framöver. Alltså de som Audi å VW börjat med. Tekniken härstammar tydligen från någon raceporsche.


Det var Porsche som uppfan dubbelkopplingslåda och den provkördes i 962:an på 80-talet, så att dom ska vara "efter flötet" tvivlar jag starkt på. Däremot så brukar dom testa saker ordentligt innan det släpps ut....

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



johann skrev:
höfläkt skrev:
johann skrev:
Var väl en hel del problem med 996 när den kom och sedan med GT3, följt av GT2?


Vad var det för problem?


Var väl en del motorproblem med tidiga C2/C4.


Till skillnad från ex BMW E46 M3 då, eller?

_________________
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Atariman skrev:
johann skrev:
höfläkt skrev:
johann skrev:
Var väl en hel del problem med 996 när den kom och sedan med GT3, följt av GT2?


Vad var det för problem?


Var väl en del motorproblem med tidiga C2/C4.


Till skillnad från ex BMW E46 M3 då, eller?


Den var ju väldigt oväntad. thumbs down

Porsches kvalitet blir varken bättre eller sämre av det.
Men när vi ändå är inne på ämnet så har det varit relatvit mkt problem med motorerna i Boxster S också.
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



johann skrev:
Atariman skrev:
johann skrev:
höfläkt skrev:
johann skrev:
Var väl en hel del problem med 996 när den kom och sedan med GT3, följt av GT2?


Vad var det för problem?


Var väl en del motorproblem med tidiga C2/C4.


Till skillnad från ex BMW E46 M3 då, eller?


Den var ju väldigt oväntad. thumbs down

Porsches kvalitet blir varken bättre eller sämre av det.
Men när vi ändå är inne på ämnet så har det varit relatvit mkt problem med motorerna i Boxster S också.


Hehe, du får inte lämna öppet mål sådär..!

Stämmer, det har varit några enstaka problem med motorerna i både Boxster och Boxster S, cylinderfodren har tydligen varit felaktigt utförda vilket i ett fåtal fall alltså lett till motorhaveri och utbyte av motorerna.

_________________
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Till skillnad från ex BMW E46 M3 då, eller?

Den var ju väldigt oväntad.

Porsches kvalitet blir varken bättre eller sämre av det.


Den som ger sej in i leken får leken tåla...

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



johann skrev:

Jag tror helt enkelt att de inte har ngt framme, skulle ju se konstigt ut om de köpte från BMW M.


Till 928S och förmodligen även dom andra modellerna av 928 så var automatlådan av Mercedes fabrikat, vilket jag märkte till min glädje när den behövde en lite renovering. För delarna kostade då nästan hälften i Mercakartong mot Porschekartong.

Så tror inte dom har något mot att köpa bättre lösningar om det finns, men GT bilen kanske är sådant "flaggskepp" att man inte kan undvika att ha den helt egenutvecklad med egna delar för prestigens skull till skillnaden mot 928 som är den enda ÄKTA bruksbilen Porsche har gjort.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



JohanR skrev:
Citat:
Till skillnad från ex BMW E46 M3 då, eller?

Den var ju väldigt oväntad.

Porsches kvalitet blir varken bättre eller sämre av det.


Den som ger sej in i leken får leken tåla...

JohanR


Jag visste inte att det här var Zatzy.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Fredrik - SLC skrev:
johann skrev:

Jag tror helt enkelt att de inte har ngt framme, skulle ju se konstigt ut om de köpte från BMW M.


Till 928S och förmodligen även dom andra modellerna av 928 så var automatlådan av Mercedes fabrikat, vilket jag märkte till min glädje när den behövde en lite renovering. För delarna kostade då nästan hälften i Mercakartong mot Porschekartong.

Så tror inte dom har något mot att köpa bättre lösningar om det finns, men GT bilen kanske är sådant "flaggskepp" att man inte kan undvika att ha den helt egenutvecklad med egna delar för prestigens skull till skillnaden mot 928 som är den enda ÄKTA bruksbilen Porsche har gjort.


Alla billtillverkare använder delar från underleverantörer och det är full förståligt. Men som du säger hur skulle de se ut om Porsches flaggskepp hade en växellåda från "BMW"?

Cayenne är väl ändå bättre som bruksbil?
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



johann skrev:


Cayenne är väl ändå bättre som bruksbil?


Det har jag inte fått nöjet att testa än.... så det kan jag inte uttala mig om men det är väl inte omöjligt att det är så....

Vet iaf att en bruksbil ska klara allt jag vill ha av en bil och det gör 928an.... som en av få bilar.

Kravlista på bruksbilar:

Köra i sthlmstrafiken bekvämt .... dvs stopNgo och upp till 50... kräver automatlåda.

Köra aktivt på småvägar.....

Köra långt på motorväg .... ska funka både att hålla svenska fartbegränsningar (+moms ) utan att man får nippran av längtan att fälla ner och även fullfart mil efter mil utan att man blir stendöv eller ledbruten (endast i tyskland förståss )

Klara 250+ Km/h så man inte blir avhängd av någon finnig BMW ägare som har fånig fartspärr i sin bil.

Kunna lasta ordentligt , typ en hel tidtagningsanläggning eller 2 golfbagar + bagage.

Kunna köras året runt, oavsett väderlek.

Tyvärr så kan jag inte påstå att min nuvarande bil klarar riktigt alla punkterna ovan...... men alla utom en iaf

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Alla billtillverkare använder delar från underleverantörer och det är full förståligt. Men som du säger hur skulle de se ut om Porsches flaggskepp hade en växellåda från "BMW"?


Det brukar väl vara grejer från Getrag och ZF när det gäller BMW. Åtminstonde var det så på min tid. D.v.s. Porsche skulle ju också kunna köpa därifrån (det kanske dom gör, vad vet jag?). Naturligtvis skulle man då inte nämna att det är samma pryttlar som BMW. Fattas bara annat...

Tillbaka till urämnet, alltså varför Porsche har H-låda på GT:n. Kan det vara så att Porsches tävlingsbilar, alltså 996 som används i ex. FIA GT (gör man några andra racerbilar nuförtiden?) har "vanlig" låda och då skulle det s.a.s. vara lite konstigt om gatbilarna var "finare".

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Fredrik - SLC skrev:

Kravlista på bruksbilar:

Köra i sthlmstrafiken bekvämt .... dvs stopNgo och upp till 50... kräver automatlåda.


Check!

Fredrik - SLC skrev:
Köra aktivt på småvägar.....


Check!

Fredrik - SLC skrev:
Köra långt på motorväg .... ska funka både att hålla svenska fartbegränsningar (+moms ) utan att man får nippran av längtan att fälla ner och även fullfart mil efter mil utan att man blir stendöv eller ledbruten (endast i tyskland förståss )


Check!

Fredrik - SLC skrev:
Klara 250+ Km/h så man inte blir avhängd av någon finnig BMW ägare som har fånig fartspärr i sin bil.


Check!

Fredrik - SLC skrev:
Kunna lasta ordentligt , typ en hel tidtagningsanläggning eller 2 golfbagar + bagage.


Check!

Fredrik - SLC skrev:
Kunna köras året runt, oavsett väderlek.


Check!

Fredrik - SLC skrev:
Tyvärr så kan jag inte påstå att min nuvarande bil klarar riktigt alla punkterna ovan...... men alla utom en iaf


Du får helt enkelt byta ut den mot en Cayenne!
Citera
Anders T
Skåne
Här sen Jan 2003
Inlägg: 157

Namndispens
Namndispens

johann skrev:
Alla billtillverkare använder delar från underleverantörer och det är full förståligt. Men som du säger hur skulle de se ut om Porsches flaggskepp hade en växellåda från "BMW"?

Som kuriosa kan nämnas att all karossplåt till Boxster & 911 pressas av BMW så det finns redan en hel del "BMW" i de vanliga modellerna .

_________________
Anders T
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



På tal om DSG-kopplingen kan det ju vara nämnvärt att notera vad journalisterna på Automobil skrev när de testade den på en TT 3.2:

"TT är före sin tid och visar vägen för andra. Hemligheten stavas DSG, Direct Shift Gearbox."


"Audis DSG-låda gör det här långt mycket mer övertygande än SMG-lådan i BMW och Cambiocorsa i Maserati."

Tydligen även med ngn form av launch control:
"Koppla bort ESP, för växelväljaren i S-läget, tryck på bromsen och ge fullgas. Motorn rusar upp till 3200 varv. Släpp bromsen och bilen sticker iväg, kontrollerat och utan hjulspinn."

Artikeln finns att läsa i sin helhet här:
http://www.automobil.se/provkort.asp?guid=54E83A8C-0908-40F9-80ED-25C1EA2E5704

_________________
Citera
Spectre

Här sen Jan 2003
Inlägg: 32



Atariman skrev:
Den finns som tillval på både Audi TT 3.2 och VW Golf R32 numera. Samma typ av koppling skall även finnas i Bugatti Veyron enl vad som sagts till mig från säkra källor inom VAG.


I audi TT ja. R32 är sluttillverkad sen i somras.
Däremot så finns den som tillval på Touaran (!) och kommande Golf5.

Edit: "DSG-lådan är sexväxlad och kombinerar fördelarna med en manuell växellåda med fördelarna med en automatlåda.
Till skillnad från en konventionell automatlåda har den ingen momentomvandlare utan två kopplingar. Den ena kopplingen sköter växlar med udda nummer 1-3-5 och den andra växlar med jämna nummer 2-4-6. Ett hydrauliskt och elektroniskt kontrollsystem för växellådan (mechatronic) samverkar med de båda kopplingarna. När man kör på t ex 3:ans växel är 4:ans växel redan ilagd. Vid rätt växlingspunkt frikopplas den tredje växeln och den andra kopplingen engageras för fjärde växeln. En viss överlappning gör växlingen mjuk och utan avbrott. Hela växlingen tar 3 - 4 hundradels sekund."
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Enda nackdelen med DSG är vikten.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4321



Vad händer om man gör som i körskolan och växlar från 3an till 5an?

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



Ragnar skrev:
Vad händer om man gör som i körskolan och växlar från 3an till 5an?


Det tar lite längre tid för växlingen bara. thumbs up

_________________
Citera
Allmänt banåkaforum
Dyrt motorras på Carrera GT.
<<   1, 2, 3   >>
3846 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande