Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 2 besök senaste veckan (7664 totalt) |
Killen har byggt en seriöst snabb bil, respekt.
BWm sålde den förra modellen av sin "Funduru" F650GS med Rotax motor och hade inget problem med det. Att få duktigt snurr i en Volvo motor (och få det att hålla) är nog billigare jmft BMW. Vår race M3a hade ett tag en Volvo motor, gick som fasen, nu är det dock ordnung ![]() /Anders |
||
Vet knappt om jag vågar skriva något i tråden med risk för feltolkning (kanske tom av mig själv).
![]() På något sätt uppfattar jag att motorn är en del av bilens själ och identitet. Att jag sedan kan få lite svårare tycka om vissa kombinationer får härröras till min eget lilla irrationella jag. Just Volvo-motorer i andra bilar upplever jag som lite "trist". Volvo är på något sätt för vanligt. Det förtar dock inte min respekt för byggarens kunskap och prestation. och det aktuella bygget minst sagt mycket imponerande. /Gunnar _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
Ett förtydligande från min sida, jag tycker det är kul att folk vågar göra det de vill, ta en B230 och trimma den o lägg i en lätt kaross som E30, att man på köpet gör en mycket bra tid på superstage innebär ju helt enkelt att han kan skruva ihop bilar lite bättre än grannen.
Jag själv bygger ju på en 911 med drivkälla från saab, det är ännu mer "fult" i många porsche puristers ögon... _________________ Kör cheva numer. |
||
Det gäller även i Värmland! ![]() För övrigt anser jag fortfarande att det räcker nu. Vi kommer aldrig att komma till avslut på den här tråden eftersom alla har olika åsikter om saker och ting och alla har rätt att ha det. Att man själv inte alltid håller med får man acceptera. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Nu börjar det väl ändå vara dags att vi ifrågasätter hela den här diskussionen...
Risken är väl ganska stor för att byggherren inte har haft som målsättning att skapa en "äkta" BMW eller en oäkta Volvo. Så frågan är väl: om inte ens byggherren själv bryr sig, hur interessant är då diskussionen över huvud taget?? _________________ Karl Brag |
||
Tycker det du skrev är klockrent och vi bör alla tänka på att vi inte behöver bli överens i en diskussion. |
||
oj vilket rabbalder.............. ![]() Bilen har varit uppe förut......och då blev den sågad som något katten släpat in. Från min sida är det helt utan betydelse om den är äkta eller inte....vad det nu är för egenvärde på en äkta.... Naturligtvis får man tycka att en bmw ska ha bmw delar......men vad jag syftade på från början var.....om byggherren kommer in på forumet och läser alla beska komentarer, där man fråntar honom tiden i SS, för att han valt fel motor, så måste han ju tro att det är ett gäng navelskådare som sitter här. Det är ju den färdiga prudukten som räknas......och det tycker jag han ska ha kredit för. Dessutom syftada inte jag på någon preson.....utan ville att man tänker efter lite. om man avfärdar ett sådant bygge....som bevisligen fungerar.......för att den inte är äkta/har fel delar .......och sedan önskar sig tex en Lotus 7 replika. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Har jag retat någon nu också..........så PM:a mej.......det vvar aldrig min avsikt.
![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Tycker jag låter som en strålande idé att vara överens om att inte vara helt överens ![]() _________________ Karl Brag |
||
![]() ![]() _________________ ![]() |
||
oj !! Här var det aktivitet....
Hoppas att inte någon tog illa upp av att jag startade den här tråden... eller det jag skrivit... det var inte min mening. Ville bara tipsa om ett bra repotage ! ![]() om vi skulle återgå till att diskutera bilen som sådan... ...någon som vet mer om chassit. Står någonstans att han har modifierat det själv. Någon som har mer info... ursprung, modifikationer, m.m ... Har sett på en del bilder att han placerat krängningshämmaren inne i bilen och låtit stängerna gå genom gummibälgar till bakaxel. Är det vanligt att man gör så ? En smart lösning tycker jag lätt att komma åt att justera och allt ligger skyddat. ![]() |
||
![]() Sen för att återgå som kortast till pseudo-diskussionen, så är det ganska nyttigt, i de flesta tillfällen vill jag mena, att inse att vi svenskar (i synnerhet) är konsensus-junkies och har synnerligen svårt att kliva ur en diskussion utan att alla nickar halvnöjda och alla är till synes överens, Jag tror att frånvaron av konsensus retar (eller skrämmer?) oss mer än att en individ har motsatt åsikt. Ursäkta att jag tog upp det igen. Mittåt. Sätta krängaren i skuffen borde funka även med flyttbart länkfäste, endera med oval bälg eller med ovalt hål och en glipa mellan neopren-dukar e.dyl. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Krängarplaceringen är en direkt kopiering av 320 E36 Super Touring.
Mkt smart och snygg lösning måste jag säga. Hantverket på bilen är smått sagolikt. Klockrent! Konsensusivern i landet lagom var en intressant tanke... Du har nog rätt. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 2 besök senaste veckan (7664 totalt) |