Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Toyo Trampio R888 215/45*17 på M3 E36?
1141 besök totalt
a_wingard73
Hyltebruk
Här sen Jun 2008

Trådstartare

HEj! Ny på forumet och hoppas kunna lära mig ett och annat av era erfarenheter. Är fruktansvärt intresserad av banåka och har kört vid några tillfällen bla på Anderstorp & Gotland Ring.

Har hittat en uppsättning Trampio R888 i nämnda diemension. Ska inte ha dem för att vara snabbast utan mest för att slippa nöta på mina 19" sommarhjul vilka ändå torde vara mindre optimala för ändamålet är Toyo-däcken.

Har tidigare kört på Dunlop SP9090 225/40*18 (gatdäck) runtom vid banträffarna och de funkade väl till att lära sig åka hyfsat men inte mer...

Vad anser ni? Jag får hjulen billigt (däck inkl fälg) så det bör väl vara värt att testa, eller?

MVH Andreas

Trosa
Här sen Apr 2004

Jag tycker det låter lite för smalt för den vikten och effekten. Jag är dock ingen expert men det är iallafall något att fundera på.

Nuvarande:
Volvo S60R (370 hk)
Tidigare:
327 -89 TURBO (750 hk)
M3 -88 TURBO (450 hk)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Visst är det värt att testa (det är det alltid om det är billigt och man vill lära sig nåt ).

R888 är rätt feta till dimensionen och vill gärna ha bredare fälgar än specen (ska tydligen minska det knasiga slitaget 1/3 in från ytterkant). 8"-8,5" är nog lämplig fälgbredd för 215. Bara en kommentar, du köper dem ju klappat och klart.

Håll lite koll på tryck och slitagemönster (främst ytans utseende). Om det känns som smörigt efter bara ett par varv så åk in och sänk trycket. R888 värms upp fort (med lite vikt räcker det med ett hett varv (ut+hett+in) för att kunna analysera trycket grovt).
Under 2 kilo varmtryck är inte ovanligt, jag kör med ca 1,7-1,8 (annorlunda dimension, vikt och en massa annat).

PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003

Håller med

Jag har åkt R888 225/45/17 och haft riktigt bra grepp. Det får du säkert ur 215 också. R däcken är ungefär 10 mm bredare än motsvarande sommardäck och mina 225 or har suttit lite överfullt på 7,5" fälgar. Mer grepp får du nog först med mer camber hellre än bredare däck. Men när du ökat camber och vill åka fortare så är det dags för bredare däck. Åtminstone är det vad jag går och inbillar mig.

Jag kör 2,1 bar varmtryck. Eftersom jag kör bilen till bana så brukar jag börja med 2 bar kalltryck och sedan släpper jag ut typ 0,7 bar totalt efter de två första runderna på banan. Och glöm inte att rotera däcken. Min framdäck brukar slitas ut mitt på slitytan. Genom att byta fram och bak så får du ut fler banevent ur däcken.

Peo.

Yamaha R1 2002 - banhoj -såld
Citera
Däck för banåka
1141 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande