| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur mycket camber bak?
|
2711 besök totalt |
|
Hur mycket camber bak?
Jag har en bakvagn från en BMW E34 (5-serie 1987-1995) som ska transplanteras i en annan bil. När hjulcentrum är i höjd med bärarmens yttre led (inringad) är camber -2 grader. Vid 88mm infjädring är den -4,5 grader. Däremellan är den vad jag kan mäta linjär. Bakvagnens svepvinkel är ca 15 grader, dvs samma som e30. Spårvidden är 1496 mm. Jag får det till ca till ca 0,34 grader camber / grad krängning. Cyklar jag? Frågan är: Är bakvagnens cambergain lagom för bankörning? Bör jag isf montera bakvagnen med bärarmarna i en vinkel som ger så lite camber som möjligt, för att maximera accelerationsgreppet, eller hur mycket är lagom statisk camber? (för att minimera varvtiden )
Som man kan läsa HÄR påverkas cambern så här. Ger positiv camber enligt samma kurva vid utfjädring.
Toe har också en roll i det här och rör sig enligt följande. Ger toe-in även vid utfjädring. Har inte kunnat mäta statisk toe, men någon annan här kanske vet?
_________________ Alexander Widell Opel Kadett Coupe -75 Buell XB12S -08 |
||||
|
84 visningar, 0 svar.
Har jag ställt en omöjlig fråga? Behövs någon mer information för att svara på den? Jag vill gärna få lite input på det här innan bakvagnen får en ny permanent placering. Eller är alla som brukar veta sånt här på semester?
(Jag har f.ö. utgått från att bilen lyfter innerhjulet lika mycket som ytterhjulet trycks in. eller _________________ Alexander Widell Opel Kadett Coupe -75 Buell XB12S -08 |
||||
|
Re:
Tack för ditt utförliga svar. Självklart är det så... Fast det har egentligen inte så mycket att göra med det jag söker.
Frågan kvarstår; Hur ska jag ta reda på var i bärarmsrörelsen jag har den mest fördelaktiga geometrin? Jag vill ju bygga ju.
||||
|
Är noll grader på grafen vid static ride height? Inom vilka vinklar kommer du röra dig?
För att kunna optimera camber gain "på rätt sätt" måste du ha däcksdata. Något som du troligvis aldrig kommer få tag på. Någon här borde dock ha lite känsla för vad R-däck vill ha (jag har inte det), därifrån kan du räkna dig fram till hur mycket du rollar med givna fjäderstyvheter och se vad du landar på i camber i steady-state kurvtagning. _________________ Henning Olsson |
||||
|
Re:
Static ride height finns inte än, eftersom jag har bakvagnen lös och inte har några fästen i karossen. Dessa vill jag placera så att rideheight ger "rätt" statiska camber. Det är detta jag behöver veta i första läget så jag kan passa in den. När bärarmarna står helt vågrätt, dvs vid 0 i grafen har jag -2 grader camber. Jag vet inte än hur stor fjädringsväg det behövs, men 5cm +- kan kanske gå åt om bilen ska gå att köra på gata och bli godkänd av SBP? Ca 35 mm infjädring ger 1 grad camber.
Några fjäderkonstanter eller krängare har jag inte heller än, men bilen kommer väga ca 1000kg, köras på r-däck och har 25% diffbroms. Jag kommer förmodligen använda en Corvette C4-framvagn som ser ut så här:
Mått i mm. B-B: 790 D-D: 630 A-B: 210 C-D: 380 A-C: 330 B-D: 295 C-Hjulcentrum på spindeln: 130 D-marken: 170 Däckhöjd: 652 (275/40-17, jag ska nog köra på smalare däck) Spindelvinkel: 17 grader Spårvidd: 1474 Fälgar: 9,5" x 17" ET 56
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Hur mycket camber bak?
|
2711 besök totalt |