| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vart köpa oljefilteradapter med termostat?
|
10227 besök totalt |
|
Håller på att bygga oljekylning på min BMW M44B19. Fräst fram en platta som ersätter original filterhus så man får två utgångar istället. Behöver nu en extern oljefilterhållare med inbyggd termostat som ska kopplas ihop med en oljekylare. Har sökt på ebay, på Summit racing och alla svenska sidor jag kunde komma på utan framgång. Någon som har nåt tips? Eller kanske har en att sälja rent av för den delen. _________________ Peter Sternersson |
||||||
|
Re: Vart köpa oljefilteradapter med termostat?
Det har jag också jagat efter. Fast jag jagar en platta som man sätter direkt mellan motor/filter och som har termostat, två utgångar till oljekyl + uttag för oljetemp. Man tycker ju att det borde finnas på i princip alla modeller men ändå verkar det så svårt att hitta
|
||||||
|
Peter:
Filterhållare med inbyggd termostat har jag aldrig hört talas om. I ett system som det du beskriver låter det som en slangmonterad termostat är det som gäller. Se tex http://www.kgtrimning.com/oljekylare2.htm Mårten: Så kallade sandwich adapters borde väl inte vara svårt att hitta? Vet du vilken gänga det är på filtret? http://www.flex-a-lite.com/auto/html/sandwich-adapters.html Guson Editerat för tydlighet med svaren. _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
Till denna motorn och många av Bmws nyare motorer är det för trångt med en mellanplatta. På min så tar generatorfästet emot om jag skulle gjort nåt sådant.
Jodå, det SKAAA finnas. Vet att jag hittade för några månader sedan på ebay. Tror Plato här på forumet har en sådan från staterna också. Men nu lyckas jag inte hitta nåt som verkar rätt... Någon sandwichadapter går inte då bmw kör insatsfilter på många av sina motorer... _________________ Peter Sternersson |
||||||
|
Re:
Tyvärr inte. En sådan hade funkat om filtret var som typ volvo B***-motorer. Eller lite tidigare bmw. Men nu sitter det ett insatsfilter i en egen filterburk. Denna ska iofs bort, men jag måste ha en hållare för ett nytt filter, samt med uttag för oljekylare, helst termostatstyrd... _________________ Peter Sternersson |
||||||
|
_________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
|
Re:
Perfekt! Var precis nåt sånt jag letade efter... Nu blir det bara o ta reda på det förmodligen inte allt för låga priset
_________________ Peter Sternersson |
||||||
|
Då är frågan finns det något motsvarande som är tänkt för direkt montage?
Alltså en adapterplattamellan motor och filter som har termostat + 2x anslutningar till oljekyl + 1x uttag för oljetemp? |
||||||
|
Re:
Japp... De hade bara filterhållare och lösa termostater. Det får väl bli nödlösningen om jag inte hittar som är ihopbyggda. För visst är det väl klokt att ha en termostat till oljan? _________________ Peter Sternersson |
||||||
|
Vet att jag sett sådana med inbyggd termostat på E-bay, men kan inte hitta de nu...
Dock så hittade jag denna: http://cgi.ebay.com/Remote-Thermosta /Björn
_________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||
|
http://www.kgtrimning.com/
Har diverse varianter av sandwich med/utan termostat samt filterhållare. Kanske någon som kan lösa ert problem? Fast gängan lär troligen hålla Volvos standard. Är den samma som BMW? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
|
Re:
De kanske kommer o går på ebay... Den du länkade till ser jag inte riktigt meningen med dock om det inte sitter en termostat i sandwichen. Man uppnår ju samma resultat med den som att bara seriekoppla filterhållaren med oljekylaren. Blir ju bara en väldans massa slangar.
Som jag skrivit innan så har bmw insatsfilter på dessa motorerna. Detta spelar dock inte längre någon större roll i mitt fall då jag gjort en adapter istället för filterhuset så jag har två nipplar med olja in och olja ut. Därpå ska jag sen sätta en ny filterhållare, oljekylare och termostat. Dock verkar det som jag får ge avkall på termostaten då det inte verkar finnas en sån som jag vill ha.
Så ser motorn ut. Någon som ser nåt remfel?
_________________ Peter Sternersson |
||||||
|
Det där såg ju inte riktigt rätt ut :P. Lite kortare rem eller nerflyttad generator kanske vore något.
Jag kör med en std sandwich-adapter med termostat mellan filter och oljefilterhållare. Är väl snyggare med ihopbyggt kanske,men tvådelat finns ju massor av grejer till i alla fall. Köpte mina grejer av KG, han kan fixa andra gängor också (men jag fick endå volvo på ena delen...). Lite varning, mocal-grejerna som KG säljer har väldigt dålig kvalitet. Dålig finish och grader och skit i. Gjängorna ser ut att vara huggna med yxa och en av nippeldelarna hade extremt sned gänga. Fick svarva och fräsa i grejerna innan de dög. _________________ Markus Ålind |
||||||
|
Re:
Hehee, nää det är inte riktigt rätt heller. Måste tydligen sitta en servopump också för remmen ska bli rätt. Då jag inte menar ha servo på E30n motorn ska landa i måste jag lösa det på nåt annat vis. Funderar på o göra ett fäste för ytterligare ett löphjul nedanför generatorn... Har också köpt sånna hållare från KG innan, var ett helvete o få tätt pga de dåliga gängorna. Joo det går ju att köra med en sån dubbelmacka, men känns lite b. Plus att det kommer gå åt massor med slang extra. Ska köra stålomspunnet så det blir tillräckligt dyrt som det är tycker jag _________________ Peter Sternersson |
||||||
|
Köhler rekommenderade att jag tog bort termostaten på min bil, men då är det en bil för bana med torrsump. Han tyckte att jag skulle reglera kylningen med mätare och igensättning av kylaren.
_________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
|
Re:
Hmm, joo det är väl också ett sätt, känns iofs som ett ganska krångligt sätt då man måste justera om för hur varmt det är ute osv. En termostat gör ju liksom det jobbet åt en... Fast verkar ju inte vara så jättemånga som kör med termostat... _________________ Peter Sternersson |
||||||
|
Re:
Det går väl inte åt någon extra slang? Två mellan motor och filterhållare, två vidare från termostat till kylaren. Termostaten sitter ju klämd mellan filterhållare och filter, enda skillnaden mot kombinerad filterhållare och termostat är ju en packningsyta till. Eller hur hade du tänkt koppla? _________________ Markus Ålind |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
10227 besök totalt |