Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 4 besök senaste veckan (26576 totalt) |
Re: Balansera svänghjul + tryckplatta?
Jag lämnar bort.. inget man gör själv utan utrustning.. iaf inte så länge det ska balanseras både statiskt och dynamiskt. Brukar låta Gunnar Lundström, GL racing (volvoproffesorn) göra sånt där..
|
||||||
sök på forumet.
göran malmberg har beskrivit hur man kan göra det själv. om inte annat så kan du pm:a honom. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Re: Balansera svänghjul + tryckplatta?
Balansera statiskt? Lägga upp det horisontellt och centrerat på en oändligt tunn spets och se åt vilket håll det lutar? ![]() Eller menar du utan (respektive med) motor? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Re: Balansera svänghjul + tryckplatta?
Borde man inte kunna balansera statiskt genom att t.ex. montera prylarna på en lagrad, horisontell axel och sedan sätta snurr på det. När rotationen stannar gör man ett märke på den del som hamnade längst ner. Snurrar igen. Kollar om stället för märket fortfarande hamnar längst ner. I så fall lättar man lite där. Snurrar igen. Kollar vad som hamnar längst ner. Osv osv... Eller? _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||||
Re: Balansera svänghjul + tryckplatta?
På så sätt får man juh bara reda på att objektet är cirkulärt.. Inte att det är balans i det |
||||||
Re: Balansera svänghjul + tryckplatta?
Borde kanske varit med i boken, hmmmm. Jag svarvade en axel ca 600 mm lång med en medbringare som passar svänghjulets vevaxelmönster. Bultar fast axeln på svänghjulet. Sedan har man en stadig lämellskiva 30mm tjock och 700x 400. I ena änden monterar man en pidestal som är lite högre än svänghjulsradien. högst upp 2 kullager som axeln kan vila i. I andra änden en likadan pelare, men som dessutom är lagrad i botten mot träskivan Sedan två stolpar till på sidorna om den "svängande" kullagerstolpe. Dom stolparna ska ha var sin fjäder som sitter på var sida i svängstolpen och håller denna upprätt. Hela detta svängande arrangemang skall vara något högre än stödet i andra änden. Så när man lägger axeln i de båda kullagerlägena med svänghjulet i den rörliga änden så vill den under rotation driva i riktning mot den rörliga pelaren. Som då även måste ha ett litet lager som rullar mot medbringaren. Man kan behöva ett tredje lager som fälls in över den bortre fasta stolpen så inte stången lyfter om den är för lätt. Särskillt när kopplingen sitter på plats. Sedan är det bara att ta ett stadigt tag och snurra på svänghjulet , som då kommer att gunnga sidledes i fjädrarna om det är obalans. Man kan snurra olika fort så ser man skillnaden i dynamisk obalans. Man testar med brickor i nått bulthål och ser vad som händer. Finns inget exakt där man vill, kan man ha brickor med olika vikt på två ställen och räkna fram vad det blir mitt emellan. OSV. Sen kan man borra eller viktmontera som man vill. Blev det krångligt? Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Re: Balansera svänghjul + tryckplatta?
Mja, jag vill hävda att du har fel. Målet med en balansering är ju att rotations- och masscentrum (TP) ska sammanfalla. Spänner du då upp i denna punkt och gör som jag skrev ("cykelhjulsmetoden") så kommer du få en statisk balansering. mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||||
Joakim Jodå det skall ordnas. Jag var och tog några bilder. Lägger upp dom senare i kväll. Ha det bra under väntetiden ![]() Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Re: Balansera svänghjul + tryckplatta?
![]() Lite kanske... ![]() ![]() ![]() |
||||||
Re: Balansera svänghjul + tryckplatta?
Skulle vara intresant och se vad som händer med ett Chevy 454 svänghjul med denna metod... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Lite stickspår.
Jag vill kolla med er vana lirare om vikter på olika kopplingsdetaljer. SAAB lättat svänghjul (går att lätta 3-4 kg mer) 7.175 kg 911 turbo -88 tryckplatta 11.275 kg 911 Turbo -88 lamell 2.170 kg. Vad väger era så man kan spåna vidare med lättningsplaner. _________________ Kör cheva numer. |
||||||
Re: Balansera svänghjul + tryckplatta?
[quote="Göran Malmberg"]
6,1 kg ![]() _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Re: Balansera svänghjul + tryckplatta?
[quote="cat7even"]
Låter det mysko? Det är aluminium. Ställt emot att motorn är stor så är det lätt. Kan vara ett bra exempel på att extremlättning funkar. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Du har så rätt så. Men jag orkar inte kolla den biten. Nu blir det ju en rätt så jämförbar siffra i alla fall. Så länge det inte är ursvarvat på vissa ställen. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
När vi ändå diskuterar balansering... började fundera på definitionen på dynamisk obalans. Fick för mig att det var att rörelsemängdsmomentvektorn inte är parallell med rotationsaxeln, låter det vettigt?
mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 4 besök senaste veckan (26576 totalt) |