Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (17652 totalt) |
Hur hög temperatur tål polyester? (+olja, E85 mm)
Tänkte göra lite komponenter till bromskylningen i glasfiberarmerad polyester (Biltema) och det skulle förenkla saker om jag även kunde göra bromssköldarna (typ de Scotte visar här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Det blir väl någorlunda varmt där såna sköldar sitter, men det är svårt att uppskatta hur varmt. Funkar kylningen OK kanske det är hur lugnt som helst, men jag vet inte. För hjälp att avgöra om det är värt att chansa eller om man bör lägga ned extra jobb på att skarva kompositen med plåt så behöver jag hjälp med ett par frågor. -Hur hög temperatur tål typisk "bonn-polyester"? Har googlat fram ett par uppgifter om 120°C, men kan iofs inte ens avgöra om det är tillräckligt eller ens om det stämmer. -Finns det värmetåligare polyester eller annat matrismaterial att köpa till rimligt pris (om vanlig polyester inte tros räcka)? -Kan man förbehandla på något sätt för att förbättra vämehärdigheten? Nånstans i bakhuvudet siter det nån aning om att man kan värmebehandla, men jag kan ha blandat ihop saker. Låter ju paradoxalt iaf. -Värme åldrar ju plast oavsett, så sköldarna får inte obegränsad livslängd. Hur är nedbrytningsförloppet i varm miljö? Börjar materialet brinna redan vid ganska måttliga temperaturer, kolar det, sprödas det och "kritar" lite försiktigt,....? Eller blir det kex av det direkt? ...... Det vore praktiskt om det höll ihop hyfsat några tävlingar och att det inte orsakar sekundärskador genom att t ex ordna brasa, men annars är jag medveten om att bromssköldar i glasfiberarmerad polyester inte är någon evighetskonstruktion. EDIT: Uppdaterade topic. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Kanske finns nåt matnyttigt här: http://fiber.get.to/
_________________ Stefan Karlström |
||||||
Hej.
Polyester (PES) klar inte mer än 80 till 100 grader celsius sen smälter matrialet, och då lär det inte göra mycket nytta. Gör detaljerna i tunn aluminium i stälet. Alu leder bort värmen bra och har en mycket högre smält temperatur. Må gott Patrik _________________ patrik nilsson |
||||||
Nja polyester är en härdplast, den smälter inte mjuknar bara innan den sen går sönder.
Det finns glasfiberarmerade Polyesterprodukter som ska klara 155°C och även de som påstås klara 210°C. Men det vanligaste tempområdet verkar vara upp till 105°C ungefär för normalt laminat (tex glasfiberrör etc). Men ska det inte vara kylluft i slangen? ![]() Glasfiber/polyester med alufolie på den varma sidan (för att minska upptag av stålningsvärme)? |
||||||
Så länge allt rör sig så har man (kanske) luftrörelse så det håller sig rimligt i temperatur. Värsta fallet är antagligen när du blir stående med varma bromsar, då kan temperaturen stiga riktigt högt i detaljer i skivornas omedelbara närhet.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
Finns väl flera forummedlemmar som har bromskylningsdelar gjorda i laminat? Kanske är epoxi men det borde väl inte vara så stor skillnad?
om det vore ett problem så borde ju nån ha erfarenhet av det menar jag. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Jag tror att epoxi är betydligt mer värmetåligt än polyester.
Det fanns en gång en tillverkare av cykelhjul (Spin) som tillverkade treekrade hjul i kolfiber/epoxilaminat. Dom hade en intressant tillverkningsprocess; hjulen laminerades utvändigt på en plugg i aluminium sedan bakades det hela. för att slutligen få ut pluggen så smälte man helt enkelt bort den... Det innebär ju att kolfiber/epoxin borde klara av en hel del värme... ![]() Numera så kan man ju köpa kolfiberväv och epoxi på biltema så det borde ju inte vara något större problem att använda detta istället... Man behöver ju inte "vacuumbagga" bara för att man använder kolfiber/epoxi utan det går ju att pyssla med precis som glasfiber/polyester vad jag har förstått... Dessutom kan du göra det billigare genom att använda glasfiber istället för kolfiber. _________________ Mattias Meldert ![]() |
||||||
Förresten: Det verkar inte vara någon större risk att polyester/glasfiber börjar brinna av värmen... Jag har haft lite strul med upphängningen av avgassystemet på min speedster vilket har gjort att det har vandrat iväg lite i sidled och lagt sig emot karossen, den har blivit svedd och bränd och verkar betydligt sprödare (numera kexig i området) men det har inte börjat brinna iaf...
_________________ Mattias Meldert ![]() |
||||||
Hej Pär
Ta en titt i min biltråd. (m3 e36 kompressor på g) Där har jag visat lite av mitt bygge av bromssköldar. Finns säkert lite info som du kan behöva! För att svara på trådens fråga. Den plasten jag ska använda tål ca 150 grader. /Axel _________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
||||||
![]() Som Niklas skrev smälter inte matrisen, den blir bara mjukare för att sedan mer eller mindre försvinna vid ännu högre temperatur. Skulle satsa på epoxi istället, finns ju i hyllan bredvid på Biltema. Sen kan du ta en rulle ventilationsrör-tejp på samma gång. Denna är i princip som alufolietejp och väldigt smidig att klä varma sidan med. Har själv kört med bromssköldar med kylning i aramid/kolfiber laminat i flera år utan problem. _________________ Torbjörn Blomfeldt |
||||||
Får tacka för alla svar!
![]() Hinner inte skriva ihop några fler följdfrågor, får kanske återkomma, men jag undrar en sak om epoxi. Jag känner till sorter som bryts ned vid 70°C, men vet också att det finns tåligare saker. Kan man veta att t ex Biltemas inte är av 70-graderssorten? Sen gillar jag inte epoxis allergena egenskaper riktigt heller och jag har blivit exponerad, så jag undviker mer exponering så långt jag kan. Det har också visat sig att när jag filat till pluggarna till stosarna att de blir mer exponerade för strålningsvärme än sköldarna. Den konstruktionen blir riktigt krånglig att göra i plåt, så det kanske är alutejp och hålla tummarna som gäller i alla fall? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Re:
När jag gluttade på data för glasfiberrör ovan så verkade det som epoxirör klarade (specade för bruk vid) ca 20 grader högre, dvs 125 grader. Detta är ju kontinuerlig drift dessutom, inte den temp när materialet tappar form/sönderfaller. Det är ju inte den kraftigaste belastningen du har tänkt dig och om det tappar formen lite så är det ju ingan katastrof. Plasta in några smårör av metall för att säkra formen? |
||||||
Re:
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Re:
![]() ![]() ![]() ...återstår spackling och finslipning. Får nog gjuta sköldarna separat och plasta ihop med stosarna ser det ut som. Snygga grejer du gjort, de funkar säkert bra också! ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Epoxi av olika typer för laminering i rumstemperatur skiljer sig inte nämnvärt i maxtemperatur. Orsaken är tiden molekylkedjorna har att binda sig till varann och hur fort de rör sig. Det går att höja temperaturtåligheten på ett laminat genom att som kallas "toppa" (eller postprocessing). När laminatet har härdat i cirka 10 timmar i rumstemperatur, in med grejerna i ugn så nära maxtemperatur det går i ytterligare 10-24 timmar. Det höjer deformationsgränsen markant samt att laminatet bli mycket starkare.
Alla epoxibaserade produkter som tål värme är ugnshärdade, tex ljuddämpare, insug etc. Epoxin kommer i princip aldrig att härda i rumstemperatur och måste helt enkelt ugnsbearbetas. Säga vad man vill om Biltema, men jag som tar betalt för att göra lamineringar och reparationer kommer aldrig att köpa deras epoxi. Jag vill ha riktiga datablad och veta vad det är för egenskaper just den epoxi jag arbetar har under belastning. och glöm inte, epoxiallergi är INGET man vill ha! Ha alltid heltäckande kläder och skyddshandskar. _________________ Sven Wesley (aka Duva) |
||||||
Matrisens maxtemperatur.
Brukar använda bl.a. Gurits produkter, har hyfsade datablad _________________ Torbjörn Blomfeldt |
||||||
Re:
Hursomhelst, fristående från allergi- och temperaturtålighetsdiskussioner, kanske jag bucklar till något i karossplåt ändå. Mer hemtamt material och det kommer nog funka bättre monteringsmässigt också. Men jag skulle faktiskt inte tveka inför att tillverka motsvarande konstruktion med Biltema-polyester. Gissar att sköldarna skulle fransa sig efter ett tag och att man skulle få byta ut dem då & då. Gradvis degradering. Något som heter livstidsgaranti finns inte. Den som tror det får nog fortsätta ha räsern på pallbockar. ![]() Lagom prestanda, det är kvalitet utan slöseri det! ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Re:
diskhandskar funkar bra _________________ Oskar fridh rondellkrossarn |
||||||
Använder latexhandskar när jag plastar min Cobra-kaross. Börja med tredubbla par så är det bara att ta av par efter par när dom börjar klibba ihop. Det där med epoxiallergi gäller nog främst slipdammet innan det härdar ut helt vilket tar 2-3 veckor. Känner folk som slabbat med epoxi i årtionden och det går fortfarande att prata med dom.
Testade att slänga in en bit polyester-laminat i en brasa och det visade sig att den brann med rätt fin låga. Fast det är klart, det var väl bra många hundre grader. Efteråt så var bara glasfibern kvar men helt ren och oskadd! Skulle förmodligen gå att återanvända. Tror ändå att det går bra att göra bromsköldar, titta bara på alla Cobror med headers och sidepipes väldigt nära plasten. Har inte hör att nån har haft problem trots trots att en del bilar har kört så i 20 år. _________________ Stefan Karlström |
||||||
Re:
![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (17652 totalt) |