| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vart köpa oljefilteradapter med termostat?
|
10227 besök totalt |
|
Finns det inget på isa-racing? www.isa-racing.de
|
||||||
|
Re:
Nää du har såklart rätt, jag gjorde en liten tankevurpa där... Verkar som jag får börja undersöka en sådan lösning istället, för det verkar helt enkelt inte finnas filterhållare med termostat att få tag på längre. _________________ Peter Sternersson |
||||||
|
Ser ut som det finns hos GA, vet inte om jag tänker rätt men du kan ju kolla. http://www.ga1.se/tillbeh/oljekylare
|
||||||
|
Efter lite funderande i helgen har jag kommit fram till att jag får krypa till korset och köra med en filterhållare, samt en sandwich till oljekylaren.
Finns ju sandwichar lite här och var, med och utan termostat. Jag vill ha med. Någon som vet om de sandwicharna som sitter original på typ Volvo 740 turbo har inbyggd termostat? Låg en i garaget som är min polares, vågade inte skruva sönder den, men det satt som ett täcklock ditsatt med en segersäkring vid anslutningarna. Detta borde ju vara termostaten eller? Lär ju bli billigare att ta en sådan än att köpa en från tex KG för 7-800kr... _________________ Peter Sternersson |
||||||
|
Re:
I min projekttråd på sidan tre finns lite bilder på hur min platta med termostat ser ut. |
||||||
|
Re:
Så ser volvo original ut också, fast den cylindriska delen där jag antar termostaten sitter är på samma sida som anslutningarna. Hade ju varit trevligt om det sitter termostat i volvos originalsandwichar. En sån lär man ju få för nån hundring eller två. _________________ Peter Sternersson |
||||||
|
Re:
Ja det är där i termostaten sitter. |
||||||
|
Mycket riktigt så satt det en termostat i volvos original sandwich. Vid 95 grader öppnar den.
Kan ju vara ett tips till folk istället för o köpa dyra (och med sämre finish) från diverse tuningfirmor... _________________ Peter Sternersson |
||||||
|
Re:
Hmm tyckte 95 grader lät lite sent Tror att de brukar börja öppna vid 80 och vara fullt öppna vid 90.
|
||||||
|
Re:
Reflekterade också lite över detta, men om den öppnar vid 95 lär ju oljan aldrig bli över 105grader, och det borde ju vara helt okej om man har någon bra helsyntetolja i motorn. Annars går det kanske göra en liten fuling och borra nåt litet hål i termostaten så lite olja cirkulerar där hela tiden. _________________ Peter Sternersson |
||||||
|
Re:
Så är det i min mocal platta. Lite olja går alltid direkt genom plattan även om termostaten är helt öppen, likaså cirkulerar även lite olja i kylaren när termostaten är stängd. |
||||||
|
Re:
Då får det nog bli någon lösning med nåt litet 2mm hål eller nåt så det inte blir för varmt. _________________ Peter Sternersson |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Vart köpa oljefilteradapter med termostat?
|
10227 besök totalt |