Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1098 besök totalt |
Bromsobalans pga fel viktfördelning ?
Hej Var och gasade lite på Sviesta i går (först på blöt bana och sen i hällregn) och upptäckte att höger fram alltid låser upp före vänster, särskilt när man är ensam i bilen. ok, skivor, slangar och belägg är i bra form så det enda som skulle kunna spöka i systemet är bromskraftfördelaren till bakbromsarna som bara känner av trycket till ena framhjulet, det vänstra. Men hos bilprovningen var det helt jämna bromsvärden där fram så jag miistänker istället den något ojämna viktfördelningen fram. Lite fuskande på bilprovningens våg visar att det skiljer en 30-40 kg vilket väl borde kunna ge dom här problemen ? Går detta att balansera upp med framfjädrarna ? eller är det för mycket ? Har ju torsionstavar så det är lätt att ändra (lätt och lätt... man får riva halva framvagnen mellan varje justering...) _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
Re: Bromsobalans pga fel viktfördelning ?
Det där låter ju, precis som du är inne på, att "hörnviktningen" är åt skogen, jag hade precis samma fenomen på min 911. Troligen hade tidigare ägare sänkt bilen och fått det snett bak och kompenserat fram där det är lätt att justera ![]() Peter Utzon skriver om den utmärkta domkrafts&måttbandsmetoden här: http://hem.passagen.se/utzon/Corner/ _________________ Pär Hylander |
||
Jag hade samma problem när jag köpte min första E30. men där berodde det på att det satt ett goodyear på ena sidan och ett michelin på andra.
![]() |
||
Tja
Har ju byggt klar (körduglig) min 75 3.0 bil för bana i år och har haft samma bekymmer som du tidigare. Inte helt ovanligt symptom på 75:orna tydligen. Mitt bekymmer har försvunnit helt och jag tror de beror på viktfördelningen, har oxo lite sne viktfördelning i bilen men har numera flyttat batteriet till skuffen på höger sida, sen är oken fram bytta till fräscha doningar, sen är bilen 100% rak fram med torsionsstavarna. Dom justeras ju med 1.2mm itaget så när jag hade gjort detta har detta problem försvunnit helt Sök på alfapower.nu då jag vet att detta har diskuterats tidigare _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Hmm
Jag har också batteriet höger bak och fräscha ok, det är antagligen en viktbalansering som krävs. Det får bli Utzons metod i vinter, eventuellt försöker också lätta lite på vänster sida med t.ex glasfiberstol. Hur har du gjort med din bromskraftfördelare ? är den kvar ? Du råkar inte komma ihåg vad tråden hette, hittar den inte... _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
Re: Bromsobalans pga fel viktfördelning ?
Är du 100 på att oken är OK (mycket ok blev det ;-)? Jag skulle själv satsa på en renovering innan jag började med andra åtgärder. Bara för att vara helt säker. BTW det var kul som fan på Sviestad... ![]() ![]() ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||
Är det månne denna tråden du är ute efter? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Att göra en snabbkoll med domkraftsmetoden tar ungefär treochenhalvminut. Domkraft och en liten bit rör, lägg röret på domkraften och placera domkraft och rör noggrannt mitt under framvagsbalken eller motsvarande bak, hissa upp till hjulen är fria. Mät skillnaden i höjd på höger och vänster sida. om vi antar en grovt tillyxad wheelrate på 25 N/mm så är det alltså ca 25 kg fel per cm i skillnad. Har du mycket hård fjädring, säg 75 N/mm i wheelrate så är ju motsvarande ca 75 kg/cm Eftersom detta tar några minuter så tycker jag det är vettigare att göra innan man köper repsatser och börjar renovera ok, det är ju skitigt, kladdigt och tar flera kvällar ![]() _________________ Pär Hylander |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1098 besök totalt |