Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Nova SS 1969 | 1, 2 >> 14858 besök totalt |
Bilen är en Nova SS med en 396 bigblockmotor, ganska framtung alltså , köpte den sommaren 07 på Ekerö där den stått i ett garage ett tag. den hade en bucklig framskärm och var ganska dammig.
Idén är att den ska fungera hyfsatt på bana (för att vara en gammal bil), så väghållning är det jag börjat med: Den har nya dämpare runt om (QA1 justerbara) samt nya fjädrar i fram, alla bussningar är utbytta till energy suspension, sen är det en ny eaton diff i bakaxeln (12 bult med 3:42 utväxling). Nya A-armar med alubussningar och en grövre swaybar. Vilwood slitsade skivor+ok och stålomspunna slangar ifram. Gamla trumbromsarna kvar bak (då jag ej bestämt vad som ska göras åt baken) edit: trummor bak nya "police edidtion" 11" + utbytta bromsslangar till stålomspunnet. Motorn är en 396 dock ej original ,annan kam, insug och förgasare, (orignalblocket ligger på garagegolvet då den skurit för den förra ägaren pga att en luftfiltermutter hoppade ner på felställe) jag har bytt ut tändsystemet till MSD. Jag lyckades få ditt ett milodon roadracing tråg (det var trångt), med lite extra olja och många trapdoors och baffles. En bättre oljepump och vatten pump blev det också... Sitter även ett 2,5" pypes x-pipe avgassystem på + hedman hedders, låter inte så mycket. Växel lådan är en th400 automat något preppad hos en erkänd automatlåde renoverare(någon gång io framtiden hoppas jag kunna sättta i en 5 eller 6 växlad manuell låda). Edit Numera kan man även välja manuellt ventilhus Hjul idag är 15x8" rally plåtfälgar med 225 bredd i fram och 275 bredd i bak, försöker hitta lite lätare 17" fälgar. I ett försök att lätta den något i fram bytte jag huven till en i glasfiber samt elfläkt + alukylare (men det gav nog inte många kilo) Har även bytt inredningen då den gamla luktade gammalt och var ganska sliten, banstol kommer införskaffas när jag hittar någon som passar. Hitills har jag bara testat bilen på en konbane körning på Lunda flyg fält ,(men var tvungen att lämna eventet efter halva tiden) så det blev inte någon riktig attack . Kommer försöka ta den till någon bana om jag hittar ett bra sätt att traila den.. (den drar lite mycket när man ligger och kör länge i motorvägsfart) Så här såg bilen ut förra sommaren efter rengöring och byte av framskärm. _________________ Niklas Eriksson |
||||||
Tjena
I början på augusti är det dags för Sviesta igen med "prova på bankörning" Det är ett ypperligt tillfälle att prova novan på. Fränt som tusan om du kör novan och jag med camaron. Mvh Johan Lindh Camaro 1969 _________________ Johan Lindh |
||||||
Dunderkul projekt! Jag har alltid varit svag för den här generationen Nova. Oväntad grund för ett banåkarprojekt, och just därför extra roligt! Lycka till!
|
||||||
Jo, det stämmer, men försöker tillsvidare med Bigblocken som sitter i. Så ny motor blir nog en av de sista sakerna om inte den nuvarande bestämmer sig för att ge upp...
Just nu funderar jag på nya 17" fälgar och r-däck. Sen behöver jag nog byta ut bladfjädrarna bak, då däcken börjar skava emot nu när alla bussningar satt sig (satt ju hijackers på innan så den vara ganska hög), mina 275:or (15" ballongdäck) i bak som hade nån cm tillgodo har nu börjat skrapa emot , när man kör med full tank... Hade tänkt att det skulle få plats ett par KUMHo V70A 275/40ZR17 i bak och 235/40ZR17 fram (235:orna har en däcksbredd på 240,hoppas det inte är för brett), med mindre ballong effekt och mer backspacing får de nog bättre plats... Sen blir nog vinterns projekt att fixa en ny styrservobox + pump. glappar ca 10cm i ratten innan styrningen reagerar. Se till att få ihop din Nova nu _________________ Niklas Eriksson |
||||||
den har stått på bockar ett tag så den kommer nog ner lite till, sen är headerserna i farozonen vid vägbulorna...
Sitter nya bussingar i gamla bladfjädrarna, dock skulle den nog må bra av ett par nya hårdare blad. håller på att samla pengar så jag kan göra en lite större beställning från USA (hoppas på att dollarn blir billigare), då kommer nya bladfjädrar+ frameconnectors beställas mm. sen vill man ju inte ha den på pallbockar när våren kommer Hur går det med din? ska även borra/kapa lite i glasfiber huven då jag tycker den är lite tung, den består av 2 "ihopklistrade" delar den undre borde jag kunna få bort lite material ur, utan att påverka hållfastheten för mycket. _________________ Niklas Eriksson |
||||||
Coolt projekt! Som du säger så är det nog inte fel med en riktig stol, man glider rätt bra i dom sätena. Jag har en Blazer 74, kanske skulle banpreppa den!
_________________ BMWSC #718 www.FartFabriken.se Husqvarna Rider 13 -2008 BMW E21 Stillastående projekt. |
||||||
Råcoolt.
Det börjar bli gott om sväng-jänkar nu. Jag tycker idén är kul och det är ju alltid roligt med något som inte är som allt annat. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Tänkte ta o beställa en del prylar jag med från en ovalbane speedshop... kanske något vi kan ta hem samtidigt? dom har komposit bladfjädrar... kanske kan va nått http://www.speedwaymotors.com annars har jag äntligen fått tillbaka mekarlusten, dock har jag lite för mycket jobb just nu men förhoppningsvis så kan den nog rulla ut i höst en sväng. _________________ Jonas Fagerö CHEVA NOVA 1972 |
||||||
Nåt jag alltid undrat, bigblock, smallblock var är gränsen??? 400cui? |
||||||
LS7 har jag för mig är 427cui men med "smallblock yttermått", men LSmotorerna är ju annorlunda på mer än ett sätt. Nåja, det finns ju de som kan detta emormt mycket bättre, ses i Jönköping |
||||||
Låter bra, då hoppas man att man får se den till hösten. Själv försöker jag ha den rullande under sommar halvåren, inte göra för mycket på en gång och bara bolt on än så länge.. Du gör ju en total makeover + att du har en smallblock så jag hamnar nog en bit efter på banan. Komposit hade ju varit fint, dock verkar de inte ha några sänkta. Vill gärna ha 1-1 1/2" sänkning i bak. har kollat in dessa som jag tror kommer fungera: http://store.summitracing.com/partde ihop med dessa alu bussningar http://store.summitracing.com/partde Tänkte beställa från Summit, men skicka ett PM när du beställer man vet aldrig, var inne på speedwaymotors, men tyckte inte de hade så mycket grejer, men kan ju vara att jag är dålig på söka. _________________ Niklas Eriksson |
||||||
Isåfall får du ta bilen till Gotland Ring .. Mycket trevligt bil val, kommer att följas noga _________________ Rickard Broman Volvo Amazon -1962 Bantaxi Volvo 142 -1968 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Nova SS 1969 | 1, 2 >> 14858 besök totalt |