Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Limma plastskärmar med glasfiberspackel?
5 besök senaste veckan (2301 totalt)
Enzo Molinari
Gävle
Här sen Dec 2004

Trådstartare

Hur brukar ni fästa era glasfiberskärmar? Jag har fått rådet att "limma" fast dem i plåten med glasfiberspackel. Räcker det, eller ska man plasta fast dem oxå?
Är ju inge kul om de ramlar av när man attackerar över curbsen...

Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005

Vissa limmar och popnita sina skärmar, men man måste på nått sätt försänka skallarna så man kan spackla över dom sedan. Måste vara den bästa lösningen antar jag för enbart spackel spricker..

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Enzo Molinari
Gävle
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Jag har hört att man ska undvika popnitar under lacken för att de kan vibrera loss och på så sätt spräcka lacken.
Känns som att några varv glasfiberväv+plast kan vara en bra idé ovanpå spacklet. Eller?

Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Varför inte skippa spacklet och lägga igen groparna med väv/plast? Det jag minns att jag hört är att man skall använda skruvar eller popnit för att hålla breddarna (eller vad det nu är man sätter fast) på plats under härdningen, sen tar man bort dem innan man lackar.

Guson

Östergötland
Här sen Sep 2005

Jag har personligen ingen erfarenhet av just detta. Men popnit som skakar loss måste va sällsynt. Kollar man på olika användnings områden för popnit så är den i stort sett obegränsad och iomed de bör den va nästan 100% i säkerhet. Själv använder jag rätt grova doningar till min bil men de är till rutorna och i Aluminium. Du bör kanske ta rostfritt ist.

Men att ta som ex PL400 och sätta nit efter 100mm bör va idiotsäkert och man får dessutom lim på nitarna som kanske säkerställer att de sitter. Sen skulle jag bara spackla och skippa plastning.

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002

Så här har jag fått det beskrivet för mig som i dag
Passa in skärmen, fäst den med plåtskruvar.
Lossa skärmen slipa rent plåten, på med plast och ett lager väv och plast igen på plåten skruva dit skärmen. Låt härda
Bort med skruvarna...slipa ner området vid skruvarna och i kanten på skrämen.
På med plast och ett lager väv och plast på det låt härda...vipps så ska det sitta som berget

Pl 400 sätter man trälister mot betong väggar med
Det sitter men pl400 flexar mkt...försök själv bryta loss ngt som är limmat med det

Östergötland
Här sen Sep 2005

PL 400 är ju välldigt universal. Och som du skrev, jävligt att få bort men jag antar att skärmarna ska sitta kvar =) Jag limmar de mesta som ska sitta med PL..

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

PL är INTE lämpligt till skärmar i glasfiber, flexar på tok för mkt och har fel egenskaper för ändamålet!

Pelle perssons beskrivning är bra!

MVH Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002

slipa plåten gärna med grovt papper så det verkligen hugger
Citera
Enzo Molinari
Gävle
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Plåtrent under plasten känns väl sådär... Glasfiber suger ju upp vatten nästan som en tvättsvamp. Nog biter väl plasten även i grundfärg (Hagmans CA primer)?

Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005

Re:

Enzo Molinari skrev:
Plåtrent under plasten känns väl sådär... Glasfiber suger ju upp vatten nästan som en tvättsvamp. Nog biter väl plasten även i grundfärg (Hagmans CA primer)?

Jag håller med lite där, många säger att man ska spackla på en plåtren yta. Men samma sak där, fukt kommer imellan spackel och plåt. Slipa plåtrent och lägg en 2k etsante primer efter att du har borrat dina hål i plåten. Även jag rekomenderar starkt Hagmans då jag använt den mycket själv..

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Skruva banåkabil
5 besök senaste veckan (2301 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande