| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Eftersnack
2008-06-30 Sviestad
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 14571 besök totalt |
|
Re:
Stod borta i S-et och tittade, och det såg minst sagt... slirigt ut bitvis. Var det något som var fel på den, för det verkade komma väldigt hastigt emellanåt. Lufttryck, nån dämpare som börjar ge sig? Något annat? _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
|
Re:
Chikanens huvudsyfte är att dämpa farten på raksträckan, enligt banlicensen får inte maxfarten för bilar överstiga 160km/h (om inte minnet svikit mig). För RR-hojarna fanns ingen begränsning till dess att en fatal olycka (och ytterligare en nästintill fatal) inträffade och i eftersvallet av denna byggdes banan om. För dom av oss som råkat ut för en incident i chikanen finns bara en orsak, farten. Din eller någon annans. Fanns en S40 som för egen maskin lyckades volta på just det stället pga av asfaltskanten i ingången. Den enkla lösningen är att dämpa farten och inte chansa. Chansar man får man skylla sig själv, det är 50/50 att det går. Jag tror inte däckstravarna i sig får bilen att ändra riktning utan snarare panikmanövern strax före kontakt. Sen vore det en dröm att använda frigolitavbärare på fasta punkter och 30 minuters stop and go om man pulvriserar dem. Men bucklor blir det på alla banor överallt. _________________ Johan Bergin |
||||||
|
Re:
Har bara dessa två ifrån chikanen.
Här ryker det lite också
_________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||
|
Tack Fredrik!
Angående maxfart på banan så nådde jag ifjol 160 på rakan, nu i måndags var chikanen tightare så då gick det 150, och det är ju inte den snabbaste bilen på banan. Så säger licensen max 160 så måste nog nåt mer till för att dämpa hastigheten, typ att chikanen tightas till ännu mer.... _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
|
Jag tror att man får ha lite olika utgånspunkt för tänket när det gäller "gatbilsbanåka" för sitt nöjes skull jämfört med när det gäller "riktig" racing där man vill åka så fort som möjligt.
När det gäller racing är det ju lite mer "shit happens"-stuket, man får räkna med vissa förluster eftersom man åker mot klockan och konkurrenterna... Vid gatbilsbanåka när man kör för sitt nöjes skull bör man enligt min mening så långt det med rimliga insatser är möjligt minimera riskerna att slå sönder bilar (och folk). För min del spelar det ingen roll om jag åker nå'n 10-del långsammare på varvet, flytet i kurvpartierna och totalkänslan är viktigare för mig... Jag tror ju personligen på att utbilda och skapa insikt hos gatbilsåkarna. Detta eftersom man inte kan göra banorna helt idiotsäkra. Om man dämpar farten och slutar chansa i chikanen så blir ju helt klart marginalen större och därmed borde man klara sig igenom helskinnad... Vad tror ni, har det ökande brukandet av loggningsutrustning bidragit till att hetsa på körandet och därmed ökat risktagandet? Det vore ju olyckligt om så var fallet... (Jag är ingen motståndare till loggning, gör det själv ibland. Det är ju kul att analysera efteråt...) ofta blir det ju tävling även på gatbilsbanträffarna och det är ju egentligen inte meningen... Släpper vi förbi kompisarna för sällan när de dyker upp i backspegeln?
|
||||||
|
Har nu varit på några gatbilsträffar och även kört några tävlingar i Msls. I chikanen händer det saker ibland som det gör där en bana blir tight och man måste bromsa och styra.
Vore det koner eller kurbs skulle åtminstone jag chansa mer på det stället och troligen åka av i högre hastighet. Vill man minska risken för smällar i räcket måste man troligen göra ingången långsammare. Däcktravar lite framför räcket vore ju ingen dum ideé för att minska hårdheten i de smällar som blir. Kör man fort på bana så är alltid risken att man kör av och det blir dyrt/gör ont. Är ju bara föraren som bestämmer hur fort man ska kör på varje ställe på banan. Vid gatbils åka bör man ha större marginaler i körningen än vid tävling. _________________ Kristian Björk-Timm Pontiac Trans am -91 Team 24 i msls (Opel Ascona) Vinnare klass 5 MSLS 2011/2012 |
||||||
|
Re:
Eftersom roadracing sektionen inte heller använder den första chikanen efter torparn borde det väl vara lugnt med crubs i in och utgången på den också kan man ju tycka? |
||||||
|
Jag tror att det vid ett flertal tillfällen gått till ungefär såhär.
1. Föraren kommer in i chikanen med för hastighet. 2. Föraren blir tvungen att "nypa till" vänstersvängen kraftigt i utgången för att missa däcktraven. 3. Bilen har nu en fartvektor som pekar mer åt vänster än normalt i utgången av chikanen. 4. Mycket häftig lastväxling när föraren svänger tillbaka åt höger, bakändan släpper, föraren tappar kontrollen, bilen går av vägen till höger efter chikanen (och träffar räcket). Det är ju upp till var och en att ta det försiktigt men jag tror att det finns flera sätt att minska antalet liknande olyckor utan att behöva göra någon stor förändring. Längre chikan så att det blir två vänstersvängar istället för en? Tajt ingång för att ta ner hastigheten, mer öppen utgång än idag? Personligen har jag mycket stor respekt för chikanen och kör väldigt försiktigt där. Tror det beror på allt jag sett och hört om saker som hänt där. Någon berättade för mig att han hade åkt till höger om däcktraven i utgången, då gäller det verkligen att ha sinnesnärvaro
Mvh, -- Fredrik _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||
|
Jag tror nog att dom som loggar, jagar tiondelar osv är inställda på att det kan skita sig och därmed är beredda på att ta smällen om den kommer. Annars ska man inte ge sig på att jaga tiondelar. Personligen tycker jag inte så synd om en räser som sitter i räcket.
Det viktiga är att man visar varandra hänsyn och låter var och en få utrymme att köra i sitt tempo. Det tragiska är om nån "hetsats" att köra över sin förmåga av någon eller av "stämningen på banan" och det slutar med att man skrotar finbilen. Vet inte hur man kommer åt det annat än förargenomgång för nya, trumma in budskapet att man inte ska köra över sin förmåga osv. Jag skulle själv önska ett omkörningsförbud som inträffar i och med att man börjar bromsa inför en kurva. I och med detta så slipper den långsammare bilen att titta i backspegeln när han ska svänga. Han kan koncentrera sig på sin linje igenom kurvan och få ett flyt i körningen. Den snabbare kan släppas om genom att den långsammare avvaktar med gaspådraget lite grann efter kurvan. På detta viset skulle både långsamma och snabba kunna få ut mycket av banåkat. Det heter trots allt "Prova På" och då måste även de långsammare kunna få försöka hålla fina linjer genom kurvorna. En annan sak som man kan behöva trumma in är att när man blir upphunnen på en raka så ska man inte raskt dra sig åt någon sida utan ligg hellre kvar. Förutsägbarhet i uppträdandet är viktigare än att man lämnar maximalt med utrymme. En del är lurigare att köra om än en del andra ... http://www.youtube.com/watch?v=lU54W Vad gäller chikanen så vill jag definitivt ha den kvar. Den adderar till banans karaktär. Fördelen med curbs gentemot däckstravar som jag ser det är att om man har kommit in i för hög fart, eller av annat skäl märker att det inte går, så försöker man undvika däckstravarna till varje pris vilket kan ge sladd och lattjo returer (pang tjong). En lösning med "elaka" curbs så kan man helt enkelt släppa ut bilen över curbsen om man märker att man varit överentusiastisk. Det skulle definitivt kännas bättre. Naturligtvis måste curbsen vara aggressiva nog att avstyra att man genar över dom med flit. oj vad mycket jag skrev. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||||
|
Jag trodde att tidtagning var förbjudet på gatbilskörningar
, men det kanske bara gäller BMWSC träffar..
Håller med Lars att det ibland blir lite väl likt tävlingsförhållnade under gatbilskörningen. Det är tråkigt att så många incidenter har skett just vid chikanen. Min första tanke var att under gatbilskörning markera 70m av rakan där man måste hålla en viss utsatt hastighet. Detta tills chikanen byggts om... För egen del så känns det som jag kör på tok för långsamt genom chikanen, och då kör ändå bra mycket fortare nu än dom första gångerna jag var på Sviestad. Jag vill inte påstå att olyckorna som skett vid chikanen uppkommit pga. chansning. Men för egen del så tycker jag att chikanen är den plats på banan där man verkligen "kan ta ut svängarna"och chansa på att det går hem. Varje gång jag kör ut på banan så försöker jag intala mig om att det är dyra leksaker. Det funkar för det mesta...
_________________ Erik Fornå BMW M3 E46 2003 (SÅLD) |
||||||
|
Re:
[quote="BOFH"]Jag tror att det vid ett flertal tillfällen gått till ungefär såhär. 1. Föraren kommer in i chikanen med för hastighet. 2. Föraren blir tvungen att "nypa till" vänstersvängen kraftigt i utgången för att missa däcktraven. 3. Bilen har nu en fartvektor som pekar mer åt vänster än normalt i utgången av chikanen. 4. Mycket häftig lastväxling när föraren svänger tillbaka åt höger, bakändan släpper, föraren tappar kontrollen, bilen går av vägen till höger efter chikanen (och träffar räcket). Så här är det som det gått till i de flesta fall vid gatbilsåkning (och msls när inte annan bil varit involverad) Dock har det vid gatbilskörningarna ju varit en kon i utgången så frågan är om det skulle bli bättre med curbs som många efter frågar? elller skulle man chansa lite till och sen få snestuds på curbsen och avåkning med högre fart som följd? Man får nog ändra ingången eller hela chikan för att bygga bort en del av bekymmret men då måste troligen banlicensen ändras. _________________ Kristian Björk-Timm Pontiac Trans am -91 Team 24 i msls (Opel Ascona) Vinnare klass 5 MSLS 2011/2012 |
||||||
|
På de flesta ställen på banan och på andra banor är det så att man kan köra på gränsen och om man passerar gränsen en aning så kvaddar man inte för det, utan man får bara bromsa lite djupare in i kurvan tex.
Men i chikanen betyder nästan garanterat ett misstag att man får knacka plåt. Men som många säger - som förare har man möjlighet att välja hur nära gränsen man vill köra. _________________ William Ekström |
||||||
|
Re:
Jag håller helt med dig om det där, man skulle kunna safa ännu mer genom att man inte kör om förrän bilen framför blinkar åt sidan. Men det kräver ju å andra sidan att folk verkligen släpper om ibland måste man ju vara uppe och visa sig lite för att bli omsläppt. Jag vet iaf någon gång när en av de snabbaste bilarna på banan var lite väl het på innern ut ur esset när jag var tänkte ta kurvan klart och sedan hålla höger för att släppa förbi. Typiskt onödig grej som hade kunnat orsaka en olycka. Så det gäller ju som sagt att förstå att det är "prova på" körning och inte tidsträning i första hand. Jag trodde inte heller att det var tillåtet med tidtagning?! |
||||||
|
Re:
Japp, den vägen har jag testat en gång på tävling...
(Gräset är inte så jämt där som man kan tro så det är inget jag rekommenderar, men jag föredrog det framför däckstraven.) _________________ Rikard Karlsson, TBR-Racing Teamrepresentant MSLS/Östgöta Racing Kassör, LMS Racingsektion |
||||||
|
Det är riktigt guppigt i gräset på utsidan. Har åxå kört rakt fram på högersidan när jag tvekat på om jag ska klara rätt sida utan kontakt. Bilen studsar ordentligt och man skäms, men det blir inga skador.
Att vänta på att långsam bil indikerar att man får åka om tycker jag är att gå för långt. Så fort det rätar ut sig så får man vara beredd på att snabbare bilar pilar om tycker jag nog. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||||
|
Re:
Skrivs det någon rapport när det händer olyckor vid bankörning med gatbilar? MSLS? Det kan ju vara bra att ha när man diskuterar eventuell förändring av banan med besiktingsman. I fallet bankörning med gatbilar så borde det räcka med en kopia på anmälningsblanketten, rita skiss och skriv ner vad som hände på baksidan och sätt i en pärm? _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||
|
en liten undran, hur kommer det sig att bilarna inte får köra i den "nya" chikanen, är det pga avåkningszoner ?
Jag provade gpstidtagning för första gången. Jag kännde mig inte alls stressad, en bra tid sätter man ju när man får bra flyt och hittar rätt spår, precis samma sak som jag jagar även fast jag inte har tidtagning. Eftersom jag ändå inte har någon att tävla med så chansar jag inte som en tok heller. Dom som gör det är nog samma människor som tar sådana chanser oavsett om det är tidtagning eller inte. Men visst, några väl spännande ingångar i esset har det ju blivit, man får ju välja sina ställen
oerhört kul va de att få köra lite bana igen, det var nåt år sedan sist. Hade nästan glömt bort hur skoj det är !
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
|
Re:
Haha, jo det släppte lite imellanåt. Har satt på 19" 30 profil och den beter sig lite annorlunda mot 17" orginal. Annars så beter den som en bil med mittmonterad motor och lite effekt gör. Sen så körde jag med lmm urkopplad, den gav upp och den nya har inte kommit ännu.. Man kan inte missa en bandag!!
Annars så tror jag inte det är några andra problem med chassit. Max: Ingen fara, du får stressa hur mycket du vill.. Som sagt utan lmm så hade jag ingen effekt på låga varv, så jag fick ligga över 5000rpm genom kurvorna, så det var svårt att köra jämnt o svepande, direkt jag släppte av lite så bromsade den ut den på sladd. Mvh Jonas _________________ Jonas Lindqvist |
||||||
|
Man kanske skulle splitta ut säkerhetsdiskussionen i en egen tråd istället?
Jag har vid några tillfällen tyvärr varit lite vimsig när jag fått mycket snabbare bilar bakom mig och man vill släppa om så smidigt som möjligt. I praktiken är det väl så att man bara bör köra "som vanligt" istället och låta den snabbare välja hur han kör om, det är när man försöker släppa om alltför "aktivt" som konstigheter händer. Iaf har jag upplevt det så. Nybörjargrej kanske... |
||||||
|
En bil som jag fattade tycke för var den fina GTVn. Ingen som har några bilder på den när den krana omkring?
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||||
![]() |
Eftersnack
2008-06-30 Sviestad
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 14571 besök totalt |