Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 18619 besök totalt |
Re:
Nej men jag har räknat på det flera gånger i skolan (Fysik 2 och mekanik KTH) och dessutom läst utredningar i ämnet i div biltidningar. Sist i Bilsport för ett par år sedan. Bäst acceleration av bilen finns vid max effekt. DÄRFÖR att det då är som störst vridande moment i drivaxlarna. 500nm vid motorn betyder inte 500nm vid hjulen även om man bortser ifrån förluster. Du kan ju själv åstakomma en stor vridande kraft med ett spett men har du ingen rotation på det (varvtal) så kommer du aldrig accelerera något! Så man kan ju säka att vrid gånger varvtal accelererar och 500nm vid 6000varv skapar en dubbelt så stor accelererande effekt som 500nm vid 3000varv. M.V.H. _________________ Andreas Plars |
||||||
Största möjliga vridmoment på drivhjulet ger mest acc.
Effekt ger största möjliga vridmoment på drivhjulet. Effekt är den energi du får ur motorn för att flytta bilen. Effekt är vridmoment gånger varvtal. Största effekt på en motor sammanfaller sällan med största vridmomentet utan är som regel på ett högre varvtal än max vridmoment. Effekten är lika om det är 500Nm 3000rpm eller 250Nm 6000rpm eller 125Nm 12000rpm alla dessa ger lika mycket acceleration (vridmoment på drivhjulet) om utväxlingen till bakhjulen är 1:1 i första fallet, 1:2 i andra fallet 1:4 i tredje fallet. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
_________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||||
Re:
bra inlägg borde väl fått dom sista tvivlarna att ge upp ![]() ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Re:
Håller med om att inlägget är bra men tyvärr kommer det inte att räcka för att stoppa "driv ger acc" företrädarna. Läs bara vad motorjournalister skriver. Inte undra på att flertalet får fel uppfattning. _________________ Jan Å |
||||||
Re:
Vem har någonsin trott att en journalist har rätt ![]() Ge dom 2 identiska bilar så får dom prova den ena ligger runt vrid max & den andra ligger runt effekt max enklare än så kan det inte bli. Mao när det börjar gå undan växla till en högre växel & lägg dig på max vrid igen ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Re:
De som kör framhjulsdrivna bilar. ![]() ![]() (Nej, jag vet att den frågan inte heller är så enkel och att mitt inlägg kan få denna tråden att gå i sank rejält en gång till) _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Egentligen är det väl ganska elementärt..
Ta fram och damma av er gamla cykel. Se till att högsta växeln ligger i. Börja trampa från noll. När man trampar så kommer man ha ett _minskande_ vridmoment med varvtalet, för att benen inte hänger med. Alla här inne vet att man inte har max acceleration 0-5. Utan man behöver få upp lite varv på tramporna för att det ska börja röra sig.. .. summa sumarum. Vridmomentet är ointressant ur accelerationssynpunkt. |
||||||
Re:
Har vi några "driv ger acc"-företrädare i denna tråd? _________________ William Ekström |
||||||
Hjulmoment i sig är ju inte så intressant, jag kan ju lätt få 10 000 Nm på hjulen i min renåfemma, jag skulle ju tom kunna ha det på min cykel....Jag lovar att jag inte kommer acca från nåt på denna jord
![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Re:
Förklara mer... _________________ Jan Å |
||||||
Re:
Drivhjulsmoment kan man väl få hur mycket som helst, bara man ändrar utväxlingen. Så med en lågväxel såg går det, även på cykeln. _________________ ![]() |
||||||
Re:
Jo men under den tiden du har detta moment (grymt kort pga utveäxlingen iof) kommer det att acca bra... om man tar cykelfallet - så på lägsta växeln kan man trampa ett halft varv o då skjuter de på reält. Men man kommer ingen större sträcka å andra sidan. _________________ Jan Å |
||||||
ska vi tjöta mer så gäller det med andra ord att ha en växelåda/slutväxel med utväxlingar som passar motorns effektkurva tillsamans med banans utseende så man har tillgång till effekten där man vill ha den.....
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 18619 besök totalt |