Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hk vs nm
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
18619 besök totalt
P-Lars
Spånga Stockholm
Här sen Apr 2007
Inlägg: 37



Re:

-oskar- skrev:

Ett sådant vrid från tomgång måste ju ge en enorm acc redan från start= att du inte behöver hålla motorn på ett högt varvtal hela tiden för att kunna få kraften med dig..

Så du med G-kraft mätaren, när infaller största acc?


Nej men jag har räknat på det flera gånger i skolan (Fysik 2 och mekanik KTH) och dessutom läst utredningar i ämnet i div biltidningar. Sist i Bilsport för ett par år sedan.
Bäst acceleration av bilen finns vid max effekt. DÄRFÖR att det då är som störst vridande moment i drivaxlarna.
500nm vid motorn betyder inte 500nm vid hjulen även om man bortser ifrån förluster.
Du kan ju själv åstakomma en stor vridande kraft med ett spett men har du ingen rotation på det (varvtal) så kommer du aldrig accelerera något!
Så man kan ju säka att vrid gånger varvtal accelererar och 500nm vid 6000varv skapar en dubbelt så stor accelererande effekt som 500nm vid 3000varv.

M.V.H.

_________________
Andreas Plars
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Största möjliga vridmoment på drivhjulet ger mest acc.

Effekt ger största möjliga vridmoment på drivhjulet.

Effekt är den energi du får ur motorn för att flytta bilen.

Effekt är vridmoment gånger varvtal.

Största effekt på en motor sammanfaller sällan med största vridmomentet utan är som regel på ett högre varvtal än max vridmoment.

Effekten är lika om det är 500Nm 3000rpm eller 250Nm 6000rpm eller 125Nm 12000rpm alla dessa ger lika mycket acceleration (vridmoment på drivhjulet) om utväxlingen till bakhjulen är 1:1 i första fallet, 1:2 i andra fallet 1:4 i tredje fallet.
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



Re:

Slettet.. (orkar inte )

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Björn skrev:
Största möjliga vridmoment på drivhjulet ger mest acc.

Effekt ger största möjliga vridmoment på drivhjulet.

Effekt är den energi du får ur motorn för att flytta bilen.

Effekt är vridmoment gånger varvtal.

Största effekt på en motor sammanfaller sällan med största vridmomentet utan är som regel på ett högre varvtal än max vridmoment.

Effekten är lika om det är 500Nm 3000rpm eller 250Nm 6000rpm eller 125Nm 12000rpm alla dessa ger lika mycket acceleration (vridmoment på drivhjulet) om utväxlingen till bakhjulen är 1:1 i första fallet, 1:2 i andra fallet 1:4 i tredje fallet.


bra inlägg borde väl fått dom sista tvivlarna att ge upp

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

Re:

Michael Bäck skrev:
Björn skrev:
Största möjliga vridmoment på drivhjulet ger mest acc.

Effekt ger största möjliga vridmoment på drivhjulet.

Effekt är den energi du får ur motorn för att flytta bilen.

Effekt är vridmoment gånger varvtal.

Största effekt på en motor sammanfaller sällan med största vridmomentet utan är som regel på ett högre varvtal än max vridmoment.

Effekten är lika om det är 500Nm 3000rpm eller 250Nm 6000rpm eller 125Nm 12000rpm alla dessa ger lika mycket acceleration (vridmoment på drivhjulet) om utväxlingen till bakhjulen är 1:1 i första fallet, 1:2 i andra fallet 1:4 i tredje fallet.


bra inlägg borde väl fått dom sista tvivlarna att ge upp

Håller med om att inlägget är bra men tyvärr kommer det inte att räcka för att stoppa "driv ger acc" företrädarna.
Läs bara vad motorjournalister skriver. Inte undra på att flertalet får fel uppfattning.

_________________
Jan Å
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Sportbilsentusiasten skrev:
Michael Bäck skrev:
Björn skrev:
Största möjliga vridmoment på drivhjulet ger mest acc.

Effekt ger största möjliga vridmoment på drivhjulet.

Effekt är den energi du får ur motorn för att flytta bilen.

Effekt är vridmoment gånger varvtal.

Största effekt på en motor sammanfaller sällan med största vridmomentet utan är som regel på ett högre varvtal än max vridmoment.

Effekten är lika om det är 500Nm 3000rpm eller 250Nm 6000rpm eller 125Nm 12000rpm alla dessa ger lika mycket acceleration (vridmoment på drivhjulet) om utväxlingen till bakhjulen är 1:1 i första fallet, 1:2 i andra fallet 1:4 i tredje fallet.


bra inlägg borde väl fått dom sista tvivlarna att ge upp

Håller med om att inlägget är bra men tyvärr kommer det inte att räcka för att stoppa "driv ger acc" företrädarna.
Läs bara vad motorjournalister skriver. Inte undra på att flertalet får fel uppfattning.


Vem har någonsin trott att en journalist har rätt

Ge dom 2 identiska bilar så får dom prova den ena ligger runt vrid max & den andra ligger runt effekt max
enklare än så kan det inte bli.

Mao när det börjar gå undan växla till en högre växel & lägg dig på max vrid igen

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217


Trådstartare

Man frågar för att lära.

Det var nog sista slutklämmen som krävdes på mig iaf.

Thank you!

_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Re:

Michael Bäck skrev:
Vem har någonsin trott att en journalist har rätt


De som kör framhjulsdrivna bilar.

(Nej, jag vet att den frågan inte heller är så enkel och att mitt inlägg kan få denna tråden att gå i sank rejält en gång till)

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458



Egentligen är det väl ganska elementärt..

Ta fram och damma av er gamla cykel. Se till att högsta växeln ligger i.
Börja trampa från noll. När man trampar så kommer man ha ett _minskande_ vridmoment med varvtalet, för att benen inte hänger med. Alla här inne vet att man inte har max acceleration 0-5. Utan man behöver få upp lite varv på tramporna för att det ska börja röra sig..

.. summa sumarum. Vridmomentet är ointressant ur accelerationssynpunkt.

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Re:

Sportbilsentusiasten skrev:
Michael Bäck skrev:
Björn skrev:
Största möjliga vridmoment på drivhjulet ger mest acc.

Effekt ger största möjliga vridmoment på drivhjulet.

Effekt är den energi du får ur motorn för att flytta bilen.

Effekt är vridmoment gånger varvtal.

Största effekt på en motor sammanfaller sällan med största vridmomentet utan är som regel på ett högre varvtal än max vridmoment.

Effekten är lika om det är 500Nm 3000rpm eller 250Nm 6000rpm eller 125Nm 12000rpm alla dessa ger lika mycket acceleration (vridmoment på drivhjulet) om utväxlingen till bakhjulen är 1:1 i första fallet, 1:2 i andra fallet 1:4 i tredje fallet.


bra inlägg borde väl fått dom sista tvivlarna att ge upp

Håller med om att inlägget är bra men tyvärr kommer det inte att räcka för att stoppa "driv ger acc" företrädarna.
Läs bara vad motorjournalister skriver. Inte undra på att flertalet får fel uppfattning.


Har vi några "driv ger acc"-företrädare i denna tråd?

_________________
William Ekström
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3285



Hjulmoment i sig är ju inte så intressant, jag kan ju lätt få 10 000 Nm på hjulen i min renåfemma, jag skulle ju tom kunna ha det på min cykel....Jag lovar att jag inte kommer acca från nåt på denna jord

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

Re:

Cédric skrev:
Hjulmoment i sig är ju inte så intressant, jag kan ju lätt få 10 000 Nm på hjulen i min renåfemma, jag skulle ju tom kunna ha det på min cykel....Jag lovar att jag inte kommer acca från nåt på denna jord

Förklara mer...

_________________
Jan Å
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2474



Re:

Sportbilsentusiasten skrev:
Cédric skrev:
Hjulmoment i sig är ju inte så intressant, jag kan ju lätt få 10 000 Nm på hjulen i min renåfemma, jag skulle ju tom kunna ha det på min cykel....Jag lovar att jag inte kommer acca från nåt på denna jord

Förklara mer...

Drivhjulsmoment kan man väl få hur mycket som helst, bara man ändrar utväxlingen. Så med en lågväxel såg går det, även på cykeln.

_________________
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

Re:

Niklas_Falk skrev:
Sportbilsentusiasten skrev:
Cédric skrev:
Hjulmoment i sig är ju inte så intressant, jag kan ju lätt få 10 000 Nm på hjulen i min renåfemma, jag skulle ju tom kunna ha det på min cykel....Jag lovar att jag inte kommer acca från nåt på denna jord

Förklara mer...

Drivhjulsmoment kan man väl få hur mycket som helst, bara man ändrar utväxlingen. Så med en lågväxel såg går det, även på cyeln.

Jo men under den tiden du har detta moment (grymt kort pga utveäxlingen iof) kommer det att acca bra...

om man tar cykelfallet - så på lägsta växeln kan man trampa ett halft varv o då skjuter de på reält. Men man kommer ingen större sträcka å andra sidan.

_________________
Jan Å
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



ska vi tjöta mer så gäller det med andra ord att ha en växelåda/slutväxel med utväxlingar som passar motorns effektkurva tillsamans med banans utseende så man har tillgång till effekten där man vill ha den.....
Citera
Allmänt banåkaforum
Hk vs nm
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
18619 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande